Den første gangen jeg var på Interrail - reisemedtog.no



Den første gangen jeg var på Interrail

27.12.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

I disse dager er det ikke lett eller for den saks skyld mulig å reise med tog gjennom Europa. Derfor fikk jeg lyst til å mimre litt fra min alle første Interrail-tur, for 20 år siden. Kanskje det også blir noen tips for deg som er nybegynner.


Göteborg Central

Det var i år 2000 at jeg la ut på min aller første langtur med tog. Jeg kjøpte en billett som gjaldt i hele Europa i en hel måned og planen var å se mest mulig av Europa. Siden det var min aller første Interrail-reise var jeg nok litt vel optimistisk om hva jeg skulle rekke å få med meg, men det var utvilsomt en tur som gjorde meg helfrelst på togreiser. Men, en feil jeg gjorde den gangen må jeg bare innrømme med en gang! Jeg tok ikke et eneste bilde! ( alle bilder du ser her er tatt i løpet av de siste 10 årene )


Et typisk tysk lokaltog

Jeg må innrømme at jeg husker lite av begynnelsen og slutten av turen. Det er ikke så rart fordi det å ta toget mellom Norge og det store utland innebærer fortsatt enten en lang togtur gjennom Sverige og/eller en ferje til Danmark og så videre. Og akkurat den reisen har jeg gjort så mange ganger siden at akkurat hvordan det foregikk for 20 år siden er jeg litt usikker på. Men, jeg mener å huske at jeg overnattet i Gøteborg den første dagen og Roskilde den neste natten. I ettertid var det en lite effektiv måte å utnytte Interrail-billetten på, men sånn var det å være fersking og uten fungerende internett. Etterhvert lærte jeg meg til at det er mye mer effektivt å starte reisen med en flytur, f.eks til Tyskland.


Et tog i Danmark

Jeg kom ikke så veldig langt på dag 3 og 4 heller, først ble det tog fra Roskilde til Hamburg, så videre til Lübeck neste dag. Akkurat den dagen gjennomførte jeg den korteste togturen, men så dro jeg jo faktisk helt på måfå første gangen jeg var på Interrail. Jeg hadde kanskje en ide om hvilken retning jeg skulle, men ingen overnattinger eller plassbilletter var bestilt på forhånd. Jeg kunne rett og slett våkne opp, dra til togstasjonen og sette meg på et tog til hvor som helst. Det var virkelig en deilig frihets-følelse, men jeg ville ikke gjort noe lignende i dag. En av årsakene til det er at det nå er blitt mest vanlig å bestille hotellrom via internett på forhånd og det er slik du får rimelige rompriser. Men, det var faktisk helt greit i år 2000 å ikke ha ting planlagt på Interrail.


Amsterdam Centraal

I år 2000 var det faktisk bortimot umulig å booke hotell på forhånd og jeg kom altså hver dag til en ny by jeg aldri hadde vært i før og måtte dra med meg ryggsekken rundt i byen for å finne et hotell. Jeg husker at det var heldigvis generellt enkelt å finne på egen hånd og dessuten fantes det fysiske kontorer som gjorde slikt. Den første erfaringen med det fikk jeg når jeg kom til Osnabrück, der jeg først gikk helt inn til byen og fant turistkontoret. De var behjelpelige med overnatting uten gebyr og det ble til og med ganske billig og ganske nær togstasjonen. Osnabrück valgte jeg fordi det var et passende sted å stoppe mellom Lübeck og Amsterdam og jeg var spesiellt imponert over at togstasjonen i Osnabrück var i to etasjer. Jeg husker svært lite av byen, men det var også en nybegynner-feil ved at jeg la opp til å reise hver dag. Dermed hadde jeg nesten ikke hadde tid til å se destinasjonene jeg kom til. Siden pleier jeg heller å planlegge togreise annenhver dag, men da begynner den økonomiske gevinsten av en interrail-billett å bli mindre.


Oostende

Neste stopp var altså Amsterdam og dette var det første av det som har blitt mange besøk til den byen. Siden jeg aldri hadde tatt tog i Nederland før ble jeg skikkelig imponert over å se 12 vogner lange dobbeldekkere som gikk flere ganger i timen og den flotte togstasjonen i Amsterdam. Som nevnt før ble de daglige togturene lengre og lengre paralellt med at jeg forstod mer og mer av hvordan togsystemet fungerte. Fra Amsterdam gikk turen til belgiske Oostende, der jeg hadde en rask overnatting før jeg tok en tidlig ferje over til Dover. Den forbindelsen eksisterer ikke i dag, men jeg glemmer ikke den turen så lett. Det var fint vær ved Oostende, men da vi skulle krysse kanalen hadde det begynt å blåse og katamaranene la seg nesten i 90 grader på hver bølgetopp. De ansatte bandt fast alt som var løst og alle måtte holde seg fast i de svært dramatiske 20 minuttene det tok å krysse kanalen. Et eksempel på at man får opplevelser man ikke hadde regnet med på forhånd.


Et TGV-tog i Frankrike

Jeg var innom London før turen gikk til Leeds, der jeg hadde familie. På tilbaketuren er jeg litt usikker på om jeg overnattet i London, men jeg er helt sikker på at jeg tok båten fra Dover til Calais og ikke Eurostar. Hovedgrunnen var at det ble mye billigere for det var få om noen rabatter for Interrail på Eurostar den gangen. I Calais fant jeg et mystisk nedslitt pensjonat med en sur dame som åpenbart forstod, men nektet å snakke engelsk. Det var mitt første møte med den velkjente franske kjølige holdningen til alle som ikke snakker fransk, men heldigvis var de en tanke mer velvillige i billettluken på togstasjonen. Det viste seg at det gikk bare en TGV daglig fra Calais-Ville til Paris og jeg måtte kjøpe en plassbillett på første klasse, fordi det var det eneste som var igjen, sa de. Vel framme i Paris gikk jeg bare rett over gaten fra Gare du Nord og fant et veldig bra hotell til en rimelig penge. Det var nok mest flaks for det området er kjent for litt av hvert.


En jernbaneviadukt i Luxembourg

Fra Paris gikk turen til Luxembourg med et intercity-tog som hadde sitt første stopp over 2 timer etter avgang. På den tiden var jeg jo mest vant til norske Intercity-tog som stoppet på hver melkerampe, det var litt av en forskjell! Etter Luxembourg gikk turen til Köln og deretter til Hannover, hvor jeg ikke fant noe hotell selv og endte opp med å betale 9 euro i avgift for at turistinformasjonen skulle finne rom til meg. Mens jeg var i Hannover fant jeg ut at det gikk et IR-tog (Interregio) helt til Fredericia i Danmark. Den typen tog forsvant senere i Tyskland og var en slags mellomting mellom lokaltog og intercity-tog. De var kjekke på den tiden for de kostet ikke noe ekstra med Interrail mens IC og ICE-tog medførte et tildels ganske høyt ekstragebyr. Det er siden forandret slik at det ikke er noe ekstra på Intercity-togene, men på den tiden kunne det utgjøre ti euro pr. tur eller mer. Etter Fredricia må jeg innrømme at jeg ikke helt husker hvordan jeg kom tilbake til Norge, men trolig tok jeg båten fra Fredrikshavn.


Hohenzollernbrücke, Køln

Det var en del ting jeg lært av min første Interrail-tur som jeg siden har fått glede av. Som du har skjønt kom jeg på ingen måte rundt i hele Europa på den første turen og innså fort hvor overoptimistisk det var. Det andre var jo at det underveis fort kan bli litt ekstra å betale selv om de fleste tog er inkludert i Interrail. Et tips her er at det som oftest går lokaltog på de samme strekningene. De har ingen ekstraavgift, men bruker litt lenger tid. Bare få år senere ble det mer normalt å bestille hotell på forhånd og dermed spare penger, det er jo nesten komisk å tenke på i dag at jeg ikke visste hvor jeg skulle bo når jeg kom til en fremmed by. Den kanskje største forskjellen på å reise nå og for 20 år siden var den tidens fravær av internett. I dag er det mange som ikke tør å reise hvis de ikke har en app for det, men det fungerte altså helt fint å dra på Interrail før internett ble vanlig på alle telefoner. Det føltes på ingen måte som vanskeligere, kanskje heller det motsatte: Frihetsfølelsen var enda større. Jeg hadde altså muligheten til å reise hvor jeg ville når jeg ville siden jeg ikke hadde planlagt noe på forhånd og infrastrukturen var lagt opp til det.

Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Også publisert på Ja det er mulig! (erdetmulig.no)
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:







COVID-19

På grunn av korona-pandemien har UD sendt ut reiseråd der de anbefaler å ikke reise til enkelte land. Disse rådene forandrer seg raskt. I tillegg er det mange tog som ikke går.

TA TOGET I:

Om denne siden


Info: Veterantog i Norge - 2020






ERDETMULIG.NO: