Åpnet ni nye linjer på en uke - reisemedtog.no



Åpnet ni nye linjer på en uke

03.01.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Kineserne bygger nye togstrekninger i et vanvittig tempo. Bare i den siste uka før jul ble det åpnet hele ni nye strekninger, flere av dem for supertog, i Kina. Tilsammen 2500 kilometer med nye toglinjer, og de aller fleste går fortere enn de raskeste togene i Norge!


Kinesisk høyhastighetstog - Foto: Pixabay

Den siste av disse ni ble satt i drift 29. desember og gjorde reisen mellom Chengde og Shenyang mye kortere. Med tradisjonelle tog tar reisen 11 timer, nå kan togene kjøre i 300 kilometer i timen og gjøre unna reisen på to og en halv time. Dette er en del av den nye forbindelsen mellom Beijing og Harbin, melder Railway Gazette.

Samme dag åpnet tre kortere og ikke fullt så kjappe strekninger mellom Nanping og Longyan, Chengdu og Ya'an samt Tongren og Yuping. I alle tre tilfeller er det snakk om tog som kan gå i 200 kilometer i timen og er først og fremst med på å skaffe ekstra kapasitet for flere tog.

Det var i julehelgen at det var flest åpninger av nye jernbanestrekninger i Kina. En av disse var den 293 kilometer lange intercity-strekningen mellom Harbin og Mudanjang når den russiske grensen. Denne banen er bygd for 250 km/t. Like fort skal det gå på den 287 kilometer lange strekningen mellom Hangzhiu og Huangshan, som også åpnet i julehelgen.

Enda fortere vil det gå på den nye hovedlinja mellom Jinan – Qingdao. Denne er litt over 300 kilometer lang, men togene vil etter hvert ha mulighet til å kjøre i 350 km/t. Denne åpnet 2. juledag. Samme dag åpnet også en ny strekning på 318 km mellom Huaihua – Hengyang, bygd for 200 kilometer i timen. Den siste banen som ble satt i drift i årets siste uke var en ny kystjernbane som i denne sammenheng nærmest er treg. Det er snakk om 428 kilometer mellom Qingdao Bei to Yancheng som vil ha en rekke stopp og en snitthastighet på bare 140 km/t.

Kilde: Railway Gazette.

LES FLERE TOGNYHETER











TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden


Reisetips: Interrail, hvordan og hvor mye!