Leeds til York via elegante daler - reisemedtog.no


Leeds til York via elegante daler

01.07.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Jeg vil anbefale en liten togtur som tar deg gjennom spennende landskap via flotte viadukter forbi noen elegante byer. Denne togturen går mellom Leeds og York, men dette er ikke linja ekspresstogene bruker.


To tog møtes på Starbeck station

Grunnen til at jeg ble oppmerksom på denne strekningen var at jeg bestemte meg for å kjøpe en North East Rover, der man kan kjøre så mye tog man vil i Nordøst-England i en hele uke for 146 pund. Dette er en god deal for de som er glad i å kjøre tog, men om natta må man jo gå av toget og sove litt. Valget av hotell falt på Premier Inn i Hornbeam Park, rett utenfor Harrogate. Det er ingenting spesielt ved hotellet. Premier Inn er en rimelig hotellkjede og dette hotellet lå rett ved stasjonen i Hornbeam Park.


Utsikt fra togvinduet

Dermed fikk jeg den første smakebiten av denne linja allerede på vei fra London, da jeg måtte bytte i Leeds og ta lokaltoget som stopper på Hornbeam Park. Disse togene går mellom Leeds og York via Harrogate, men i Leeds er det merket med Poppleton for å ikke friste de som skal til York. Skal man dit er det mye raskere å ta de mange ekspresstogene som går en helt annet vei. Lokaltogene går to ganger i timen på hverdager og enda litt oftere i rushtiden, i retning Leeds, der ikke alle tog går hele strekningen. Det er stort sett dobbelspor på denne strekningen, men den er ikke elektrifisert.


Northern Trains ankommer Hornbeam Park

Leeds er en undervurdert storby

Leeds er en stor og travel stasjon med mange tog i alle retninger. Leeds er i seg selv ikke en stor turistdestinasjon, men det er en av de mange undervurderte storbyene i England. Tidligere var dette en grå industriby, men de har gjort mye for å pusse opp byen og den er absolutt verdt noen timers vandring i sentrum. Stasjonen er også pent pusset opp de siste årene og inneholder blant annet en stor hall med diverse spisesteder og butikker. Det kan være litt forvirrende at mange plattformer er delt opp i A, B og C, ja til og med D, så følg med på hvilken plattform toget går fra.


Utsikt fra togvinduet

Ut fra Leeds går toget høyt hevet over sentrum på en lang bru eller viadukt og man får sett en del av byen fra toget. Så fortsetter vi gjennom diverse før toget stopper i Headingley, som selvsagt har mange pendlere til Leeds. Deretter fortsetter ferden gjennom forstedene men det varer ikke lenger før vi er ute i mer åpent landskap. Eller, åpent er det jo ikke, for her er det på ingen måte flatt. Det gjør tunneler nødvendig og den mest fremtredene av disse er Bramhope tunnel mellom Horsforth og Weeton. Faktisk passerer vi under Bramhope og tunnelen gjør at vi ikke ser noe av Leeds Bradford Airport.


Den gamle signalboksen på Starbeck stasjon

Viadukter og elegante daler

Den første brua av betydning er Arthington Viadukt, som bare er forsmaken på hva som kommer seinere. Her begynner man virkelig å få et første inntrykk av the Yorkshire Dales, som ikke overraskende betyr dalene i Yorkshire, med mange fine småbyer og ikke så høye, men behagelige åser så langt øyet kan se. Nå er vi i utkanten av Dales og langt fra nasjonalparken, men som en formsak fungerer det ypperlig. Ikke lenger etter passerer vi over den mest imponerende viadukten på strekningen Crimble viaduct, som er 571 meter lang og tar toget 34 meter over Crimble valley. Denne ble laget for å føre togene inn i Harrogate, før dette gikk togene nede i dalen og stoppet ikke i Harrogate.


Her har jeg prøvd å ta bilde av Crimble viaduct fra toget

Harrogate er en av de mange elegante småbyene med spesiell arkitektur i dette området. Dette er en kjent spa-by i Nord-England, med lang historie som turistdestinasjon. Stasjonen er dessverre ikke så mye å skryte av, men den ligger i hvert fall sentralt. Like utenfor byen ligger landsbyen Starbeck, som i seg selv er sjarmerende og har en gammel signalboks strategisk plassert like ved stasjonen. Herfra gikk det i sin tid tog i fire forskjellige retninger, nå er det bare to. Det er bare et par minutter videre til dagens høydepunkt, som er Knaresborough. Som mange vet har jeg besøkt den byen før, men da fikk jeg ikke kjørt over brua.


LNER står klar på stasjonen i Harrogate

Knaresborough er et høydepunkt på denne turen

Knaresborough viadukt tar toget over elva Nidd. Den er bare 80 meter lang, men det er 25 meter ned til dalbunnen under. Det er fascinerende å kjøre over og se småbyen Knaresborugh, men det er enda mer fantastisk å stå ved Knaresborough Castle og se togene kjører over viadukten, som jeg gjorde ved mitt forrige besøk i dette blogginnlegget: Knaresborough, en koselig liten stasjon. Ta gjerne og utforsk både byen og stasjonen. Så går ferden videre til York, som er en av de aller flotteste byene jeg kjenner. Legg til at verdens beste jernbanemuseum og en av de flotteste jernbanestasjonene ligger her, så er det en by jeg ankommer med glede.


Utsikt fra togvinduet

Det er faktisk enda en ting som må nevnes på denne togturen. Jeg var skikkelig imponert over komforten på togsettene som brukes. De var særdeles myke og behagelig å sitte i. Man har heldigvis også gjort det slik at setene står 2+2 og ikke 2+3 som er ganske vanlig i England. Northern trains har flere av disse togsettene og det var som oftest de som ble brukt under mine reiser i området. Siden jeg bodde i Harrogate måtte jeg jo ta disse togene for å komme meg til starten på neste togtur, ikke noe dumt valg. Les mer om det i innlegget: Så mye tog du vil i nordøst-England. Det er også noen få LNER-tog som går fra London til Harrogate, men de stopper ikke på alle stasjoner på denne linja.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Storbritannia

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Informasjon: Om denne siden og annonser


    Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: