En flott togtur langs Rhinen, fra Mainz til Køln - reisemedtog.no


En flott togtur langs Rhinen, Mainz til Køln

14.09.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Tenk deg et tog som følger en av Europas mektigste elver gjennom flere hundre kilometer med god utsikt til både elva, de flotte åsene og pittoreske småbyer på begge sider? Slik er togturen langs Rhinen vestre bredd mellom Mainz og Køln.


Utsikt fra togvinduet

Det er selvsagt ikke bare et tog som kjører denne legendariske strekningen. Du kan velge mellom langdistanse-tog som IC/EC og ICE eller regiontog/lokaltog som RE og RB. De fleste av den lokale sorten krever et eller flere bytter, men jeg valgte et RB-tog som gikk hele veien fra Mainz Hbf til Köln Hbf, via Koblenz og Bonn. Toget var RB26 kjørt av Mittelrheinbahn, eid av Transdev. Jeg hadde Deutschland-ticket, der denne turen var inkludert i månedskortet.


Utsikt fra togvinduet

Et lokaltog med utsikt

Toget var et relativt langt togsett av typen Siemens Desiro ML, med fire vogner, men to sett var satt sammen til åtte vogner.Det ble nesten fullt fra Mainz og det var stort trykk hele veien. Men, det er ikke innsiden av toget som er interessant på denne strekningen, det er landskapet man kjører forbi. Toget kjører nemlig tett på Rhinen nesten hele veien.


Utsikt fra togvinduet

Dette er MiddelRhinen som renner gjennom Rhin-kløften. Denne kløften er ganske dyp, og området er kjent for slottene og vingårdene som ligger her, skriver Wikipedia. Området er på UNESCOs Verdensarvliste og er kjent som «den romantiske Rhinen» med mer enn 40 slott og festninger fra middelalderen og mange vakre vinlandsbyer. Den renner derfra hovedsakelig nordlig fra Bingen, mot fra øst til vest før det.


Utsikt fra togvinduet

Hva du kan se på denne togturen

Det er altså beskrivelsen av denne delen av Rhinen, men hvor mye kan man se av det fra togvinduet på toget mellom Mainz og Köln? Jo, svært mye. Til å begynne med kjører man gjennom industrilandskap nær Mainz og relativt flatt landskap inntil vi nærmer oss Bingen, der man kan se Rüdesheim på den andre siden av Rhinen. Det er en av de mest kjente byene i området og et populært turistmål.


Togsettet som brukes på denne strekningen

Nordover fra Bingen følger toglinja Rhinens bredder tett. På den andre siden kan man tydelig se høye åser, der mange av dem har slott eller festninger på toppen. De har helt sikkert god utsikt, men det må være litt av en jobb å komme seg opp til toppen. Om man da ikke har en taubane, slik som man finner i Koblenz. Men til tider føles det som om toget prøver å ta en tur på elva, så nærme kjører man.


Utsikt fra togvinduet

En av byene man passerer gjennom er Bacharach, også det et populært reisemål. Her kjører man tett på husene i den lille byen så man trenger nesten ikke å gå ut av toget for å se severdighetene. Mellom Bacharach og Boppard passerer man den imponerende Lorelei-klippen, som er 132 meter høy. Klippen ligger ved den smaleste delen av Rhinen mellom Sveits og Nordsjøen. Her er strømmen svært sterk og det er skjulte klipper i vannet som gjør det tøft for båttrafikken.


Utsikt fra togvinduet

Trafikken på elva og hvilke tog du kan ta.

Man får også en god oversikt over den omfattende trafikken på elva. Her går det store fraktfartøy, cruiseskip og småbåter om hverandre. Det går også mange ferjer som tar biler og passasjerer fra den ene bredden til den andre. Det er ingen bruer mellom Mainz og Koblenz. Litt nærmere Bonn er det flere bruer samtidig som toget etterhvert kjører lenger unna Rhinen. Men, også mellom Koblenz og Bonn er det flere lange strekk der toget kjører om kapp med elva og båttrafikken.


Utsikt fra togvinduet

Det går som sagt mange tog på hele eller deler av denne strekningen. RB26 går hver time mellom Mainz Hbf og Köln Messe/Deutz. Dette er et lokaltog som stopper på alle stasjoner. Vil du fortere fram så går det Regional Express-tog fra Frankfurt til Koblenz via Mainz annenhver time, som stopper på færre stasjoner. Etter litt ventetid kan man ta et nytt RE-tog som går langt nordover forbi Düsseldorf. Den mest behagelige og dyreste muligheten er IC/EC eller ICE med restaurantvogn. Særlig EC-togene som kjører hele veien mellom Hamburg og Sveits trekkes fram, noen av dem har med seg en panorama-vogn.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Tyskland

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Informasjon: Om denne siden og annonser


    Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: