Hvordan ta tog i Kroatia - reisemedtog.no



Hvordan ta tog i Kroatia

25.12.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Tog i Kroatia har dessverre blitt nedprioritert etter kommunismens fall og deler av infrastrukturen ble ødelagt under krigen på 1990-tallet. På den annen side har man investert noe i bedre togsett og man kan komme til flere interessante destinasjoner med tog.


Et nyere togsett i Kroatia

HZPP, det statlige selskapet

HZPP: hzpp.hr er det statlige jernbaneselskapet, som står for mer eller mindre all togtransport i Kroatia. Det er ingen klar oppdeling, men man kan grovt dele opp virksomheten i langdistanse, eller intercity-tog og lokale og regionale tog.

Langdistansetog er det fortsatt noen få av, den viktigste forbindelsen går mellom Zagreb og Vinkovci som er den eneste togstrekningen i Kroatia der man har en vesentlig lengde med elektrifisert dobbeltspor. Det går også langdistansetog til Osijek flere ganger om dagen og noen få avganger til byer som Split og Rijeka. Turen til Split anses som den mest spektakulære i landet.

Kroatia har altså et begrenset langdistanse-nett, men på lokaltog-siden er det adskillig mer aktivitet, særlig rundt hovedstaden Zagreb. Kroatiske myndigheter har satset mye nye togsett og hyppige avganger, antagelig i et forsøk på å dempe biltrafikken. Byens hovedstasjon, Zagreb Glavni Kolodvor blir svært travel med pendlere i rushtiden.


Zagreb Glavni Kolodvor

Hvordan kjøpe billetter i Kroatia

Det er enkelt å kjøpte togbilletter i Kroatia. Du kan kjøpe dem i billettluker på stasjonene, automater eller online på HZPP.HR. Det ser ikke ut til å være noe forskjell i pris om du kjøper på forhånd eller ikke, men prisene er uansett lave sett med norske øyne. Billetten gjelder strekning og ikke tog. På langdistansetog kan du bestille setereservasjon i tillegg for en liten ekstra avgift, men det er lite vits i da få kroater bryr seg om slikt.

Den vanligste måten å kjøpe billetter på er fortsatt å gå manuelt i en luke og noe av grunnen kan være at det er omfattende system med rabatter, som er vanlig i tidligere kommunist-land. Dette spiller liten rolle for turister som normalt betaler full pris, men du kan jo prøve å få honnør-rabatt hvis du er i den alderen. Det finnes billettautomater, men de brukes i liten grad.

Det er mange som snakker engelsk i f.eks Zagreb, men ikke regn med at billettselgeren snakker noe annet enn kroatisk i andre byer. Ha med deg en lapp med navnet på byen du skal til. Billetten er alltid gyldig en hel dag, så tidspunktet toget går er ikke vesentlig. I Zagreb er det egen luke for internasjonale tog, her kan du være rimelig sikker på at de snakker engelsk.


Lokaltog

Internasjonale forbindelser

Kroatia har en rekke internasjonale togforbindelser, særlig mot vest. Det er også noen destinasjoner i Kroatia som bare kan nås gjennom andre land, i første rekke Istria-halvøya. Den eneste måten å ta tog fra Zagreb til byer som Buzet og Pula er å ta tog gjennom Slovenia. Det har tidligere gått flere daglige forbindelser med to eller tre enkle togbytter fra Ljubljana til Pula, men i skrivende øyeblikk ser det ut til å være buss på deler av strekningen. Den bussen er gyldig med togbillett.

SLOVENIA OG VIDERE VESTOVER: Det går flere daglige forbindelser mellom Zagreb og Ljubljana, noen av disse fortsetter til Villach i Østerrike, der man har grei forbindelse videre til Tyskland. Noen av de nevnte togene starter i Vinkovci og et av dem kommer fra Serbia. Det går også natttog fra Zagreb til Zürich i Sveits. For Italia er det nødvendig å bytte i Ljubljana. Det går også et tog til Celje og Maribor. Rijeka har en daglig avgang til Ljubljana og fra Pula/Istria går toglinja bare inn i Slovenia.

ØSTERRIKE: I tilegg til at det går flere daglige forbindelser mellom Zagreb og Villach via Ljubljana går det også et daglig tog fra Zagreb til Wien, via Celje og Maribor i Slovenia og Graz i Østerrike.

UNGARN: Det går minst et tog daglig fra Zagreb til Budapest. Denne linja er i ferd med å rustes opp så her kan det bli flere tog om kort tid, eller det kan være buss for tog på grunn av arbeider. Det er også mulig å ta tog fra Osijek til Pecs med bytte i Beli Manastir.

SERBIA: Det går et tog daglig fra Zagreb til Beograd via Vinkovci. Dette toget kommer i teorien fra Zürich, men alle sove-vogner kobles av i Zagreb og de eneste gjennomgående vognene til Beograd kommer fra Ljubljana.

BOSNIA: Til tross for en lang grense med Bosnia går det ingen passasjertog over grensen. Det går dog flere toglinjer som kanskje en gang vil bli gjenåpnet. Det går tog i Bosnia, men du må altså komme deg over grensen på andre måter.


På innsiden av et lokaltog

Diverse

Dessverre er mange kjente badebyer umulig eller fullstendig upraktisk å nå med tog. Den mest åpenbare er Dubrovnik som er helt avskåret fra resten av Kroatia, selv bussen må kjøre gjennom Bosnia for å komme dit. Det går togskinner til Zadar men ingen passasjertog. Mesteparten av de interessante byene på Istria-halvøya ligger langs kysten, mens jernbanen går langt inne i landet og går uansett ikke til resten av Kroatia, bare til Slovenia.

1. klasse finnes på noen kroatiske tog, det kan være alt fra en egen vogn med svært gode seter til noen få kupèer som ser akkurat ut som andre kupèer. Det er ingen form for servering på kroatiske tog, så kjøp med deg det du trenger før du skal reise. Det er begrenset tilbud på stasjonene, men det er gjerne en kiosk og i Zagreb er det flere bakerier og barer på stasjonen. Man kan dessverre regne med at hverken togsett eller stasjoner på noen som helst måte er tilpasset passasjerer med rullestol eller er dårlig til beins.

MER FRA Bloggen Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no



Bloggen: Den andre veien mellom Osijek og Zagreb


Bloggen: Osijek, ikke pusset opp siden krigen


Bloggen: Togtur i Kroatia mellom Zagreb og Osijek


Bloggen: En stasjon som har sett bedre dager


Bloggen: Flott togtur mellom Villach og Zagreb






COVID-19

På grunn av korona-pandemien har UD sendt ut reiseråd der de anbefaler å ikke reise til enkelte land. Disse rådene forandrer seg raskt. I tillegg er det mange tog som ikke går.

TA TOGET I:

Om denne siden


Info: Veterantog i Norge - 2020