Veterantog i Norge - sommeren 2021 - reisemedtog.no



Veterantog i Norge - sommeren 2021

- Skrevet 31.05.21 ( oppdatert 25.06.21 ) av Kyrre Dahl

Liker du å kjøre med gamle tog? Du er ikke alene! Det er flere veterantogbaner og museumsjernbaner som er i drift i Norge. I fjor var det litt kaos på grunn av koronapandemien, noen startet seint, andre kom aldri i gang. Her kommer en oversikt over veterantog i Norge, med informasjon om tilbud sommeren 2021. Mrk: informasjon om rutetider etc. kan forandre seg på kort varsel


Rjukanbanen - Foto: Kyrre Dahl

RJUKANBANEN

Museumsjernbane mellom Rjukan stasjon og Mæl ferjeleie i Vestfold og Telemark. En tidligere privat jernbane bygd og drevet av Norsk Hydro. Alt er nå innskrevet på Unescos verdensarvliste, inkludert to unike jernbaneferjer. Det går veterantog om sommeren, med dieseldrevet lokomotiv. Rjukanbanen åpnet i 1909 og ble etablert for transport av kunstgjødsel og råvarer for industriselskapet Hydro, samt frakt av annet gods og passasjerbefordring. I 1911 ble banen elektrifisert som første normalsporede jernbane i Norge.

Sommeren 2021: I sommer kjøres det veterantog på Rjukanbanen og det blir også mulig å få en tur med jernbaneferja Storegut. Mæl stasjon åpner dørene lørdag 19. juni og holder åpent gjennom sommeren til og med 15. august. Stasjonen er åpen alle dager fra 11- 18. Der er det tilbud om omvisninger både på stasjonen og på jernbaneferja Ammonia. Toget mellom Rjukan stasjon og Mæl stasjon går mandager, onsdager og fredager fra 21. juni til 13. august. Det er to daglige avganger i begge retninger. MF Storegut seiler rundturer på Tinnsjøen mandager og onsdager og helt til Tinnoset på fredager. Les mer: Hjemmeside

GAMLE VOSSEBANEN

Toget kjører på deler av den gamle Bergensbanen som ble lagt ned da Ulriken-tunnelen ble åpnet i 1964. Norges eneste bevarte veteranjernbane på hovedlinje med damplokomotiv og teakvogner. Gamle Vossebanen en unik som Norges fjordbane. Veteranbanen går normalt den 18 kilometer lange strekningen mellom Garnes stasjon og Midttun stasjon. Strekningen viser en unik variasjon i jernbaneanlegg og stasjoner, nøye tilpasset landskapet langs Sørfjorden og vassdraget med Haukelandsvannet, Søylevannet og Grimevannet.

Sommeren 2021: Gjennom 2021-sesongen kjører toget kjører den 10 kilometer lange strekningen mellom Garnes stasjon og Haukeland stasjon ettersom jernbanebroen over Hardangerveien er ødelagt. Avganger hver søndag fra midten av juni til midten av september. Hjemmesiden

KRØDERBANEN

Krøderbanen ble åpnet i 1872 som smalsporbane og ble ombygget til normalspor i forbindelse med Bergensbanens åpning i 1909. Som NSB-bane ble den nedlagt i 1985. Siden da har banen vært drevet som museumsbane av Norsk Jernbaneklubb og Stiftelsen Krøderbanen. Både rullende materiell og faste installasjoner langs linjen er holdt i en tidsriktig stil. Krøderbanen er også et senter for restaurering og vedlikehold av musealt jernbanemateriell. Det kjøres normalt veterantog mellom Vikersund og Krøderen.

Sommeren 2021: Alle søndager fra 27. juni til 29. august 2021 kan du oppleve en avstressende togreise i tidsriktig miljø på Krøderbanen. Veterantog med damplokomotiv og gamle teakvogner trafikkerer museumsjernbanen. Det er tre avganger i hver retning mellom Snarum og Krøderen. Merk at det i år ikke går veterantog til og fra Vikersund på grunn av pågående sporarbeider, og det er heller ikke bussforbindelse fra Vikersund til Krøderbanen: Hjemmeside. Dersom det blir mulig av smittevernshensyn å arrangere stordriftsdag 22. august vil det bli avvikende rutetider denne dagen.

SETESDALSBANEN

Setesdalsbanen er en smalsporet (1 067 mm) museumsjernbane som går på den 8 kilometer lange, ville og naturskjønne strekningen mellom Grovane og Røyknes stasjoner i Vennesla kommune, Agder. Banen ble åpnet i 1896 mellom Kristiansand og Byglandsfjord. Bare 2 år etter nedleggelsen i 1962 åpnet Norges første museumsjernbane. Siden da har du kunnet oppleve et levende museum, med over 100 år gamle damplokomotiver, stilfulle trevogner, ærverdige stasjonsbygninger og lukten av kull. Setesdalsbanens Venner støtter arbeidet med å ta vare på bane, bygninger og materiell. Frivillige fra foreningen bidrar med alt fra vedlikeholdsarbeid, restaureringer og dokumentasjon, til personale i togdriften.

Sommeren 2021: Setesdalsbanen er åpen på onsdager, lørdager og søndager i juli. Søndager i august, samt 20. og 27. juni. 1 til 3 avganger pr. dag. 14.-15. august: Jubileumshelg med mange spennende aktiviteter på Røyknes. 4.-5. september: Jubileumshelg med veteranbusser og omvisning på Nomeland kraftverk. Les mer på setesdalsbanen.no Hjemmeside for Setesdalsbanens venner.

URSKOG-HØLANDSBANEN

Tertitten, Urskog-Hølandsbanen er den eneste gjenværende med togkjøring på sporvidden 750 mm. Banen har flere damplok, passasjervogner og godsvogner i original og kjøreklar stand. Det går veterantog på en drøy 3 kilometer lang strekning mellom Sørumsand og Fossum. Turene varer omtrent én time; 15 minutter togtur til endestasjonen Fossum, der er det 25 minutters pause med mulighet for litt forfriskninger i kiosken drevet av Blaker Skolekorps. Deretter 15 minutter togtur tilbake til Sørumsand.

Sommeren 2021: I sommersesongen er det planlagt å kjøre tog søndager fra 20. juni til 5. september, med fire avganger hver dag. Det er også planlagt jule og nyttårs-kjøring i desember. Les mer på: Hjemmesiden

LOMMEDALSBANEN

Lommedalsbanen er en museumsjernbane drevet av en privat stiftelse som er bygget for å kunne vise bruken av forskjellige typer anleggsjernbanemateriell. Det har aldri vært noen jernbane der hvor Lommedalsbanen i dag er, men dette har vært den eneste mulige måten å vise en heller ukjent del av anleggshistorien som har forandret vårt land fra jordbruk til en industrinasjon. Den ble startet i en hage på Haslum i Bærum i 1957 av en jernbaneentusiast. I 1979 fikk stiftelsen disponere et område i Lommedalen, og de første 45 meter med skinnegang ble lagt. Banen har i dag en sporlengde på ca. 1000 meter.

Sommeren 2021: Fortsatt ikke noe konkret foreløpig, annet enn at de håper å kunne drifte banen i sommer (25.06): Hjemmeside

THAMSHAVNBANEN

Thamshavnbanen ble bygd for å frakte malm fra gruvene på Løkken Verk til utskipningshavna på Orkanger. Den gamle jernbanen snor seg gjennom et variert landskap. bratte utforkjøringer og krappe kurver, langs fiskeelva Orkla, gjennom skog og jordbruksområder til tett bebyggelse. På Thamshavnbanen kan du reise mellom Løkken Verk og Bårdshaug på Orkanger i vogner fra 1908.

Sommeren 2021: Veterantog kjører lørdag og søndag fra 20. juni til 15.august, fra 1. juli også kjøring på tirsdag og torsdag. Opptil 3 daglige avganger i helgene, færre på tirsdag og torsdag. Hjemmeside


Tertittoget - Foto: Kyrre Dahl

ANDRE TYPER HISTORISKE TOG

Norsk jernbanemuseum: Tertittoget kjører gjennom museumsparken på sommeren. Sommeren 2021: Kjører hver dag fra 12. juni til 15. august, men toget kjører IKKE 12 og 13 juli. Museet åpner sine dører 4. juni, avhengig av smittesituasjonen i Hamar. Hjemmeside

Historiske togreiser: Togreiser i eldre norsk togmateriell med en klar kulinarisk profil, på standard toglinjer. Sommeren 2021: Hvis vi forstår dette riktig, er første tur 19. august med flere muligheter utover høsten. . Hjemmeside

Kilder: All informasjon er hentet fra de respektive hjemmesider i noen tilfeller venneforeninger og Wikipedia. Legg merke til at informasjon som rutetider og kjørestrekning kan forandre seg etter at dette er skrevet.

Les mer om hvordan man tar tog i Norge her: HVORDAN TA TOG I NORGE Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:







COVID-19

På grunn av korona-pandemien har UD sendt ut reiseråd der de anbefaler å ikke reise til enkelte land. Disse rådene forandrer seg raskt. I tillegg er det mange tog som ikke går.

TA TOGET I:

Om denne siden


Info: Veterantog i Norge - 2021




Oppdatert: Ta tog i Norge


Oppdatert: Ta tog i Italia