Hvordan ta tog i Sveits, praktisk informasjon og reisetips - reisemedtog.no



Hvordan ta tog i Sveits

21.04.19 - skrevet av: Kyrre Dahl

Vil du bli kjent med et togsystem som fungerer? Vil du oppleve et land der det går fine tog overalt og de er stort sett i rute? Hva med et land der nesten alle togturer er spektakulære? Da bør du utforske Sveits. Nedenfor får du praktisk informasjon om hvordan du tar tog i Sveits med noen tips om hvor du bør reise

Oversikt over tog i Sveits, kjent for spektakulære togreiser

Sveits er kanskje mest kjent for sine mange spektakulære togturer, der togene slynger seg fram forbi enorme fjelltopper og isbreer. Togene kommer seg opp og ned stupbratte fjellsider der andre land ikke en gang ville vurdert å bygge en jernbane. Legg til at Sveits har et usedvanlig godt transportsystem der tog, busser, ferjer og taubaner (!) er integrert i et imponerende nettverk som korresponderer med hverandre og dermed gir hyppig og god kollektivtransport til selv de minste ødeliggende steder. De har klart å få dette til i Sveits. Det man bør passe litt på er at det fort blir dyrt, Sveits er generellt enda dyrere enn Norge, men på den annen side er det mange måter å gjøre togturen billigere på, Interrail One Country er f.eks et godt alternativ. Det finnes også egne togpass for Sveits, som inkluderer alle transportformer.

Hva slags tog finner man i Sveits?

Det er faktisk veldig mange forskjellige togselskaper i Sveits, men dette er ikke noe du behøver å bekymre deg for, ettersom de fleste er svært små og lokale selskap med begrenset utstrekning. Det statlige jernbaneselskapet SBB-CFF-FSS er det aller viktigste og står for all langdistansetransport. Intercity-togene går mellom de store byene og er som oftest dobbeldekkere som er 12 til 16 vogner lange med restaurant og bar, i tillegg til egne avdelinger for 1.klasse, familier og mye annet. Det er også noen IC-tog som er krengetog for at de skal komme fortere fram i mer svingete landskap, mens det går IR ( Interregio-tog ) på litt mindre viktige strekninger. Alle togtyper har komfortable seter og ikke minst god utsikt fra alle plasser. Lokaltog kan komme i mange varianter og her er det flere aktører, blant annet BLS, som opererer all lokal trafikk rundt Bern og det nest største selskapet i Sveits. Men, uansett hvem som driver togene er det samme billettsystem og de korresponderer med hverandre.

Hvordan kjøpe billetter til sveitsiske tog?

Tog i Sveits har en veldig enkel billettfilosofi. Du betaler pr. kilometer du kjører og ferdig med det. En billett har den samme prisen om du kjøper den på forhånd eller om du kjøper den på stasjonen 1 minutt før du reiser. Billetten gjelder alle tog på den strekningen du har kjøpt og den gjelder hele dagen. Du kan sette deg på det toget som passer deg og du kan gå av toget underveis og fortsette turen en time seinere. En turretur-billett koster enkelt og greit dobbelt så mye som en enveis billett. Det er likevel noe som heter Supersaver, som bare kan kjøpes online på forhånd og som kun gjelder en bestemt avgang og strekning.

Billettene er generellt dyre, og hundrelappene forsvinner fort når du tar mye tog i Sveits, men de aller fleste lokale har et kundekort som gir 50 % rabatt. Det lønner seg fort. Pass på! Når du bruker billettmaskiner i Sveits er det prisen med 50 % rabatt du får opp først fordi nesten alle har dette kortet. Den prisen du må betale er dobbelt så høy og du må selv sørge for å sette maskinen på pris uten rabatt. Det beste, og som ikke koster noe ekstra, er å bruke en av de mange betjente billettlukene som man fortsatt har i Sveits. Prisen gjør at Interrail One Country er en god deal i Sveits. Da kan du velge 3 - 8 reisedager i en måned og du skal ikke reise mye i Sveits før dette lønner seg. En annen mulighet er Swiss Travel Pass. Det er dyrere med inkluderer også busser, båter og taubaner og noen togturer som ikke er dekket av Interrail. Men, generellt holder det med Interrail.

Plassreservering og ekstragebyr på tog i Sveits

Generellt er det ikke noe vits i og heller ikke mulig å reservere sitteplass på tog i Sveits. Det er alltid mer enn nok av plasser på alle tog, Undertegnedes erfaring er at det kun er i rushtiden eller ved spesielle anledninger at du må dele dobbeltsete med noen. Du vil se noen som står, men det er mer fordi de bare skal en kort tur. Det er heller ingen ekstra avgifter på noen vanlige tog i Sveits. Men, de typiske turisttogene som Glacier Express er unntaket. Her må du bestille plass og betale en ekstra avgift som varierer fra 23 Franc på vinteren til 43 Franc på sommeren. Men, også på disse strekningene går det ureserverte lokaltog uten ekstra avgift. Vær obs på at TGV-togene som går fra Frankrike til Sveits har obligatorisk plassreservering. Det er anbefalt å reservere plass på togene mellom Sveits og Italia. Det er ikke nødvendig, men mulig på tog til Tyskland og Østerrike.

Finurlige ting med tog i Sveits

Sveitsiske tog går alltid i rute, de er så punktlige at du kan stille klokka etter dem, selv langt oppe i fjellene. Det er ofte bare 3 til 5 minutter satt av til togbytte, men dette er mer enn nok, særlig ettersom det korresponderende toget gjerne står i sporet ved siden av. Det er alltid sitteplass, intercity-togene kan være 16 vogner lange og da snakker vi dobbeltdekkere! I tillegg er alle seter justert slik at du alltid har utsikt! Det er generellt alltid 4 seter mot hverandre og setene er plassert mellom vinduene. Likevel er det sjelden du må dele fireseteren med noen, med et mulig unntak i rushtiden. Sveitserne har virkelig tatt tog et skritt lenger enn andre ved å bygge om linjene slik at du ikke trenger togtabell. Alle intercity-tog går 00 og 30 over hver time i alle retninger, det er nemlig 28 eller 56 minutter kjøretid mellom hver by. Det eneste negative med dette er at togene av og til blir stående lenge på en stasjon for å holde ruta si. I en prøveperiode var det til og med egne Starbucks kaffebare på toget!

Anbefalte togturer i Sveits

Sveits ligger i Alpene med høye fjell, dype daler og blå innsjøer nesten overalt, så man kan si at nesten alle togturer er fine i dette landet. Det er likevel noen turer som skiller seg ut. Den såkalt Glacier Express går fra St. Moritz til Zermatt opp og ned stupbratte fjellsider mellom noen av Europas høyeste fjelltopper og store isbreer. Les mer HER. En annen kjent tur er Bernina Express som går fra Chur til Tirano i Italia via den høyeste jernbaneovergangen i Alpene og med skinner som til tider er lagt utenpå fjellsidene for å komme til. Noen andre alternativer er linja mellom Interlaken og Luzern, som er så bratt at toget må bruke hjelpeskinner og mellom Thun og Montreux via Gstaad. Togene som går mellom Geneve og Brig går ikke så høyt oppe, men de går ofte tett innpå den idylliske Geneve-sjøen med utsikt til snødekte fjelltopper i det fjerne.

Stasjoner og tilbud ombord på tog i Sveits

På togstasjonene i Sveits er det nesten alltid flust av butikker og steder som serverer mat og drikke. Selv den minste stasjon har gjerne en kiosk og mange har gjerne en cafè eller flere. På de litt større stedene er det gjerne en eller flere matvarebutikker også og litt mer overraskende overflod av blomsterbutikker. Ombord på Intercity-togene er det restaurant som serverer både kaffe, kake og full middag. Det er ikke billig, men for en nordmann ikke så avskrekkende dyrt. På IR-tog og lokaltog er det generellt ikke noe servering ombord, men noen lokale selskaper har trillevogn, f.eks Rhätische Bahn. Det skal dog sies at undertegnede på fem dager i 2019 ikke så en eneste trillevogn på sveitsiske tog, så mulig at de er i ferd med å fases ut.

Linker til tog i Sveits

Den statlige operatøren finner du på SBB.CH - English Du kan velge språk nederst på siden. Herfra kan du finne og kjøpe alle togturer i Sveits, samt også busser på strekninger det ikke går tog. En uavhengig link med mye informasjoner er: Seat61.com - Switzerland". Vil du vite mer om Interrail i Sveits så kan du prøve denne linken: Rail.cc - Sveits

Hvordan komme seg til Sveits med tog

Sveits har gode togforbindelser til alle omliggende land. Fra Tyskland er det hyppige IC og ICE-forbindelser til Basel fra blant annet Frankfurt, Berlin, Hamburg og Köln. Mange av disse togene fortsetter som vanlige innenriks tog intern i Sveits til byer som Zürich, Bern, Interlaken og Chur. Fra Stuttgart går det hyppige IC-tog til Zürich via Schaffhausen. Det går også EC-tog fra München til Zürich via Lindau og Chur.

Fra Østerrike går det Railjet annenhver time fra Wien, Salzburg og Innsbruck til Zürich. Dette toget går gjennom Lichtenstein, men stopper ikke der. Det er noen få lokaltog som stopper i Liechtenstein på vei til Feldkirch i Østerrike. Fra Italia går det mange EC-tog fra Milano til Zürich og Geneve og den italienske deler av Sveits er så nærme Milano at det går hyppige lokaltog i den retningen.

Fra Frankrike er det TGV som gjelder, disse går til Basel, Geneve, Lausanne og etter planen til Neuchatel. Det siste gikk ikke våren 2019, men det skal begynne å gå, hvis våre kilder er riktige. TGV er tog som kjører i 300 kilometer i timen på dedikerte høyhastighetsspor gjennom Frankrike til Paris, mens de i Sveits nødvendigvis går litt saktere. Det er egne priser og obligatorisk plassreservasjon på disse togene somm går under navnet TGV Lyria. På nesten alle disse strekningene kan du også benytte lokaltog.

Det går tog til flyplassene i Sveits og Zürich, som er de to viktigste lufthavnene i landet. Begge flyplasser har både hyppige lokaltog og mange Intercity-tog i flere retninger, selv om Geneve Airport nødvendigvis bare har forbindelser nordover siden flyplassen ligger nederst i det sørvestre hjørnet av Sveits. Uansett hvor du skal hen i Sveits kan du fly til en av disse flyplassen og sette deg på et tog videre til destinasjonen.

Blogginnlegg finner du i Bloggen Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no






TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet






Bloggen: På Interrail i Sveits, et favorittland