- Skrevet16.03.2023 av Kyrre Dahl
VR IC på Kemi stasjon. Foto: Kyrre Dahl
Skal man ta toget mellom Sverige og Finland så innebærer det i dag enten en svært lang spasertur over grensen eller å ta en buss eller to. For et par år siden gjenåpnet svenskene persontogtrafikken til Haparanda der det går spor over til Finland, men på finsk side går det ingen persontog på denne strekningen. Du må til Tornio Øst, som har en nattogsforbindelse med Helsinki, men denne går ikke en gang hver dag.
Det er fort vekk 40 minutter til en time å gå fra Haparanda til Tornio Øst og det er ingen fasiliteter på den stasjonen. Og som sagt togene går sjelden. De fleste velger å ta buss fra Haparanda til Kemi som har gode togforbindelser både sørover og nordover. Men, bussterminalen i Haparanda ligger langt fra togstasjonen så det enkleste er også buss fra Luleå til Haparanda. Men, nå skjer det ting!
En av utfordringene er at det er forskjellige sporvidder i Sverige og Finland. Svenskene bruker normalspor som Norge, mens Finland har russisk sporvidde. Over grensen, altså mellom Haparanda i Sverige og Tornio i Finland, kan man bruke begge sporvidder slik at finske tog kan gå til Sverige og omvendt. Men, neste problem er at det ikke har vært elektrifisert på finsk side og det er det som nå skal skje.
Neste år skal finnene elektrifisere strekningen fra Laurila til Haparanda, gjennom Tornio. I tillegg skal det bygges en ny plattform på Haparanda stasjon inntil sporet med finsk sporvidde. Dette er et samarbeidsprosjekt mellom Trafikverket i Sverige og Väylä i Finland, melder Järnvägsnyheter. Prosjektet har fått støtte av EU og det hele skal stå klart i oktober 2024.
Dermed kan det bli persontogtrafikk over grensen fra ruteplanskiftet i desember 2024. Nøyaktig hvordan det da blir er ikke bestemt men det snakkes en del om dagtog mellom Haparanda og Oulu via Kemi. Det er også noen som vil ha nattog fra Helsinki til Haparanda, da mest sannsynlig at noen vogner kobles fra nattoget til Kolari, som er det toget som i dag passerer Tornio Øst.
Dette er også den eneste forbindelsen man kan bruke fra Norge til Finland hvis man vil kjøre tog hele veien. For de som kommer fra Narvik blir det trolig togbytte i Boden før man kan gå på et finsk tog i Haparanda.
LES FLERE: TOGNYHETER - Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS