Thessaloniki, En spesiell stasjon i Hellas - reisemedtog.no


Thessaloniki, En spesiell stasjon i Hellas

26.04.2025 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Jernbanestasjonen i Thessaloniki kom som en positiv overraskelse etter å ha opplevd den sjokkerende lille sentralstasjonen i Athen. Stasjonen i landets nest største by er mye større og ligner mer på hva man forventer i en by av denne størrelsen. Men, det er også tydelig at den har sett bedre dager.


Hovedinngangen

Jeg ble som nevnt nesten sjokkert da jeg kom til togstasjonen i Athen, som er på størrelse med et bøttekott og fryktelig liten for en å betjene en by med fire millioner mennesker. Det er nesten ingen fasiliteter, men det går nå både lokaltog og intercity-tog derfra. Det gjør det også i Thessaloniki som i utgangspunktet har hatt enda flere avganger og sånn sett har vært mer travel enn Athen. Jeg skriver i fortid, for slik er det ikke lenger og det skal jeg komme tilbake til. Uansett er stasjonen i denne byen større og bedre på de fleste plan, til tross for at bare bor rundt 1 million mennesker i området.


Hovedhallen, med infotavle

Jernbanestasjonen har faktisk litt stil og oser av gammel storhet i Thessaloniki. Nå er den ikke så veldig gammel, den ble åpnet i 1961 men den ble påbegynt på 1930-tallet etter et design fra Hans Kleinscmidt. Byggingen var i gang da andre verdenskrig startet, men stasjonen ble ødelagt og det tok mange år for Hellas fikk råd til å fortsette dette prosjektet. I 1958 kom endelig byggingen i gang igjen, men nå ble designet endret av de greske arkitektene Molfesi og Papagianni.


Hovedhallen mot øst

Dermed fremstår stasjonen i en modernistisk stil, som var populær på 1960-tallet, men som vi kanskje ikke er så glade i i dag. Denne stasjonen erstattet den gamle sentralstasjonen i Thessaloniki, som fortsatt eksisterer som godsbanegård. Derfor kalles den stasjonen vi nå snakker om gjerne som den nye stasjonen, blant annet på metroen, der holdeplassen heter "New Railway Station". Det tyder på at vaner er vonde å vende, den har vært "ny" siden 1961. Den "nye" stasjonen var forøvrig en av de største på Balkan når den åpnet, ifølge Wikipedia.


Hovedhallen mot vest

Det har vært gjennomført noen endringer siden 1960-tallet, men stasjonen er i all hovedsak den samme og det merkes. Hele stasjonen, både innvendig og utvendig fremstår som sliten og noen deler fremstår som forfallent og spøkelsesaktig. Det er ganske tydelig at det var mye mer liv her i gamle dager, selv om det er langt flere fasiliteter her sammenlignet med sentralstasjonen i Athen. Blant annet er det flere serveringsteder, butikker og langt flere sitteplasser enn Athen. Det er også toaletter i kjelleren, men det var nesten en skremmende opplevelse å gå dit ned. Det kan også nevnes at mange langdistansebusser går fra jernbanestasjonen og du finner flere billettkontor for buss i bygget.


På plattformnivå

Her er det til og med noe så ugresk som en informasjonstavle som gir nyttig informasjon der den henger over en lang rekke med billettluker. Det var den eneste infotavlen jeg så i Hellas hvor de faktisk oppga hvilken plattform toget skulle gå fra eller ankomme. Det var slik jeg oppdaget at toget til Florina ikke sto oppført noe sted og da jeg spurte den hyggelige damen i en luke fikk jeg vite at det var noe galt med linja og at det nå gikk buss fra Edessa, som er omtrent halvveis.


IC-tog til Athen

Og her er vi inne på virkeligheten i Hellas. Hvis du leser fem år gamle guidebøker så kan det hende det står om IC-forbindelser til Florina og Alexandropoulis samt internasjonale forbindelser til Bulgaria og Nord-Makedonia. Alt dette er lagt ned og tog til Tyrkia kan du bare glemme. Samtidig er tilbudet på de linjene som fortsatt er åpne kraftig redusert. Ikke rart at kaffebarene på Thessaloniki stasjon hadde lite å gjøre under mitt besøk, det er vel bare spørsmål om tid før en eller flere blir lagt ned.


Et annet IC-tog til Athen

Hva er det som står igjen? Jo, det går fortsatt en brukbar langdistanse-forbindelse til hovedstaden Athen. Nå går det tog fire ganger daglig med helt ålreit togsett, et av dem er bare et par år gammelt og er av samme type som italienske Frecciargento. Det var ikke mye folk ombord på de togene jeg tok, men ettersom linja er i god stand vil nok dette tilbudet overleve en stund til, så sant det er passasjerer. Det går også flere daglig lokaltog til Larissa, der også IC-togene til Athen stopper.


Et spontant minnesmerke over Tempe-tragedien som tok livet av 57 mennesker for drøyt 2 år siden.

Så kommer det triste, av alle de andre togene som en gang gikk i Nord-Hellas er det nå tre daglige avganger igjen. To til Florina og her er jeg usikker på om det er åpnet igjen eller om disse togene bare går til Edessa. I tillegg er det en avgang med regiontog til Serres og absolutt ingenting lenger østover. Vil du til Bulgaria kan du prøve toget til Serres og komme deg over grensen på egenhånd. For Nord-Makedonia er det mulig å få ordnet transport fra Florina, har jeg lest. Eneste mulighet for Tyrkia ser ut til å være buss. Og jeg tror det blir slik i lang tid fremover.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg reisemedtog.no på FACEBOOK eller INSTAGRAM


     
  • 

    TA TOGET I:

    Informasjon: Om denne siden og annonser


    Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: