Athen, en merkverdig liten stasjon - reisemedtog.no


Athen, en merkverdig liten stasjon

11.04.2025 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Det bor 4 millioner mennesker i hovedstads-området i Hellas. Da skulle man kanskje tro at sentralstasjonen i Athen ville være av litt størrelse? Men, da må du tro om igjen. Det som er den viktigste stasjonen i Athen er sånn cirka like stor som Hamar stasjon, og ser bare litt flere tog. Lillestrøm er gigantisk i forhold!


Hovedinngangen på Athen stasjon

Jeg har sett mange jernbanestasjoner nå og det er sjelden jeg blir overrasket, men Athen klarte virkelig det. Nå er det positive ting å melde også, men størrelsen på stasjonen sier egentlig alt om hvor lite viktig tog er blitt i Hellas. Dette til tross for at grekerne holder hyppige demonstrasjoner mot regjeringens håndtering av togulykken for to år siden, der 57 mennesker omkom. En forferdelig tragedie, men demonstasjonene viser at tog faktisk er viktig for folk. Hvordan det endte opp slik kan jeg ikke så mye om, men her er litt om dagens situasjon.


Betjente billettluker har de fortsatt

Byer med millioner av mennesker har gjerne gedigne stasjoner, gjerne flere av dem. Det som blir kalt Athens Central Station på engelsk er så liten at hvis du blunker så går du glipp av den. Bygningen er mindre enn Hamar stasjon og inneholder en liten hovedhall med noen billettluker og en informasjonsskranke. Du finner en cafè i et siderom og til og med et venterom, der det ikke satt noen under mitt besøk. Det er noen automater og litt sånn rundt omkring, men jeg kan ikke husker å ha sett noe kiosk, så vil du ha med deg noe på togturen prøv Everest eller en av automatene.


Jernbanecafèen

Har du billett tar det i underkant av fem sekunder å gå gjennom stasjonsbygget. Det er noen informasjonstavler som viser avganger og ankomster, men de er mer eller mindre verdiløse. De viser nemlig kun en statisk gjengivelse av togtabellen, uten noe referanse til plattform eller evt forsinkelser. De skifter dog mellom gresk og engelsk men med noen nummere som gjør det litt vanskelig å forstå hva skal bety. Det er mye lettere å spørre de ansatte i informasjonen. De er faktisk veldig hyggelige, se der kom det noe positivt om sentralstasjonen i Athen.


Arbeider på spor 1 til 6, på vent på ubestemt tid

For å komme til plattformene må du gå gjennom et område som er under arbeid. Dette tror jeg skal bli nye plattformer, men det ser ut som arbeidet er blitt satt på vent på ubestemt tid og nå står det bare der og minner om den elendige tilstanden som greske tog befinner seg i. Men, her kommer mer positivt! De plattformene som er i bruk er faktisk moderne og høyst brukbare. De er til og med under tak og du kan være så heldig å finne et sted og sitte mens du venter. Men, det finnes ikke noe som helst informasjon om hvilke tog som kommer på hvilken plattform. Infotavlene er skrudd av så spør du ikke i informasjonen så blir det gjettelek.


Plattformene er moderne og fine

Men, fortvil ikke! Det er bare fire plattformer som er i bruk og togene som går nordover stopper nesten alltid på spor 7, som er det første sporet du kommer til etter å ha gått gjennom det før nevnte området det (ikke) jobbes med. Unntaket er et lokaltog til Chalkida(tror jeg) som går fra Spor 10. Tog til Pireus går fra spor 8 eller 9, mens intercity-toget til Thessaloniki kan gå fra diverse spor. Det skiller seg ut ved å være 4 ganger så langt som lokaltogene og settes opp lang tid før avgang, så du klarer å gjette deg til hvilket tog det er.


Undergangen mellom plattformene

Det er til og med en moderne undergang mellom de fungerende plattformene, med rulletrapper som tro det eller ei fortsatt fungerer. Jeg så noe om heis, men jeg ville ikke veddet alt for mye på at de virker. Undergangen går også videre til en utgang på baksiden og her finner man også toaletter. Hold for nesa, øyne og munn når du bruker det, men gratis er det jo. Det er lagt opp til at denne undergangen skal fortsette inn mot stasjonsbygningen, men alt arbeid er tilsynelatende satt på vent. Det er også noen trapper inne i undergangen som er sperret av, jeg skjønte aldri helt hvorfor.


Et lokaltog

Her kommer den totale tidtabellen fra Athen stasjon: Det går lokaltog til Pireus to ganger i timen, dette er tog som den andre veien enten går til Kiato på Peloponnes eller til flyplassen. Det går også et lokaltog til Chalkida en gang i timen, som kun går fra Athen stasjon og ikke fra Pireus. I tillegg kommer det en håndfull Intercity-tog til Thessaloniki. Og det var det! Det var omtrent hele togtabellen i Hellas ramset opp i et halvt avsnitt. Det er bare noen få lokaltog i Thessaloniki-området som fortsatt går, i tillegg er det noen lokaltog i Patras-området.


Stasjonsbygningen fra plattform-siden

Så er det da også bare 1 - et! - spor ut av stasjonen i Athen nordover. Tenk deg at all trafikk i en by med fire millioner mennesker må kjøre på enkeltspor, det er faktisk helt sant. Det fører selvsagt til store kapasitetsutfordringer og mye forsinkelser. Det er åpenbart ikke meningen at det skal være sånn, det er satt i gang arbeider med å bygge en tunnel som får fire spor, men arbeidene der er åpenbart satt på vent, på ubestemt tid. Det er vel en grei oppsummering av ikke bare togtrafikken, men også landet. Hellas er liksom satt på vent, på ubestemt tid.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg reisemedtog.no på FACEBOOK eller INSTAGRAM


     
  • 

    TA TOGET I:

    Informasjon: Om denne siden og annonser


    Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: