Direkte tog til København fra 2027?


Direkte tog til København fra 2027?

- Skrevet 15.06.2023 av Kyrre Dahl

Det svenske statlige selskapet SJ varsler en kraftig forbedring av tilbudet på Västkustbanan. Dette kommer trolig også Norge til gode med direkte tog fra Oslo til Danmark.


SJ X2000 på Karlstad stasjon.

Västkustbanan er toglinja mellom Gøteborg og Malmø. SJ har i lengre tid kjørt snabbtåg ( hurtigtog ) mellom den nest største og den tredje største byen i Sverige, selv om arbeider av og til har skapt utfordringer. Det er nemlig fortsatt noen deler av banen som bare har enkeltspor, men fra 2025 ser det mye bedre ut.

- När dubbelspåret genom Varberg och mellan Ängelholm och Maria står klart 2025 kan vi korta restiden och öka till åtta tågpar per dygn. Det sier Petter Essén, chef för Trafik- och fordonsprogram på SJ til nettstedet Järnvägar. Togene vil da bruke litt over 2 timer og et kvarter mellom Gøteborg og Malmø.

I 2025 vil det bare den mildt sagt håpløse strekningen mellom Maria og Helsingborg C som gjenstår uten dobbelspor. Dette henger igjen fra den gangen det var to stasjoner i Helsingborg og man tenkte ikke langt nok fram når man bygde en tunnel som skulle forbinde de to. Det er likevel sør for Helsingborg at trafikken er størst.

Det er planer om å bruke rehabiliterte X2000 på denne strekningen, men i første omgang blir det fortsatt i all hovedsak kjørt med X55 som kalles SJ3000. Fra 2027 er det ventet nye tog som gjør at disse kan fases ut og man får 50 % flere sitteplasser. Da er det snakk om 10 avganger i døgnet mellom Gøteborg og Malmø.

En annen fordel med de nye togene er at de også kan kjøre i Danmark, noe som gjør det mulig å kjøre tog hele veien fra Gøteborg til København, via Malmø. Norge og Sverige bruker allerede samme system, så fra 2027 kan det bli gode nyheter også for norske togreisende:

- Vi vill gärna knyta samman trafiken Oslo-Göteborg med trafiken Göteborg-Köpenhamn och hoppas kunna köra tre tågpar genomgående Oslo-Köpenhamn med de nya snabbtågen från 2027”, sier Essen ifølge jarnvagar.nu. Men, det er noen utfordringer før det kan skje.

En av dem er at den subsidierte trafikken har prioritet i Norge. Det betyr at Vys tog mellom Oslo og Halden får prioritet over tog til og fra Sverige. Det er ikke noe stort problem i dag, for Vy forlenger rett og slett sine tog fra Halden i retning Göteborg. SJs tog kommer utenom og det er ikke garantert at det er plass til dem.

Men, også i Sverige er det utfordringer, blant annet må kapasiteten økes nord for Öxnered og mellom Helsingborg og Lund. SJ vil også veldig gjerne kjøre fortere på Västkustbanan enn det de gjør i dag.

LES FLERE: TOGNYHETER - Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS

Annonse


SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:





Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO: