Mye nytt med tog, men blir det bedre? - reisemedtog.no

Annonse


Mye nytt med tog, men blir det bedre?

21.06.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

NSB skifter navn, samtidig som de mister stadig flere av toglinjene i Norge. Spørsmålet er om det blir bedre eller verre å være togpassasjer i fremtiden, her er noen av mine tanker om det:

Bare for å gjøre det klart, jeg tilhører en spesiell gruppe toginteresserte som hverken er for eller imot privatisering. Jeg har sett private tog som fungerer og private tog som ikke fungerer, akkurat som jeg har opplevd offentlige tog som virker og offentlige tog som ikke virker. Hva som er best kommer faktisk veldig an på!

Først må jeg humre og le over argumentasjonen til mange av de som er imot privatisering og peker på at det nå er blitt flere direktører med millionlønninger innenfor jernbanesektoren. Får jeg påpeke at samtlige av disse fortsatt jobber i et selskap som enten er heleid eller dominert av Staten, så det er faktisk i Staten at vi har fått denne skogen av direktører, så dette har svært lite med privatisering, det er derimot et argument FOR privatisering!

Så til siste ukes nyhet om av Vy (NSB) mister trafikken på Dovrebanen og alt i Nord og Midt-Norge. Det er SJ som overtar og jeg må si jeg er vesentlig mer optimistisk over dette enn jeg var når Go-Ahead ble tildelt Sørlandsbanen. Det er blant annet fordi jeg personlig har hatt mer hyggelige opplevelser med SJ enn jeg har hatt med noen av togselskapene Go-Ahead driver, som er blant de mest utskjelte i Storbritannia.

Men, forskjellene stopper ikke der. Mens Go-Ahead ikke lover noe særlig forbedring på togtilbudet rent kvalitetsmessig, så kommer SJ med løfter om blant annet flere avganger og et nytt Premium-tilbud, i tillegg til lounger i Oslo og Trondheim. De uttaler at de har tro på at de kan øke antallet passasjerer og satser tydeligvis på å nå business-segmentet, som VY neppe får mye av mellom Oslo og Trondheim i dag. De antyder også lavere priser utenom rushtidene enn det NSB har tilbudt.

Nå kan man jo selvsagt være skeptisk til om løftene vil bli overholdt. Det er lett å love noe som ikke blir gjennomført og den som er togpassasjerer vil få se. Helt ærlig tror jeg både SJ og Go-Ahead kommer til å oppleve en del innkjøringsproblemer, men etter det mistenker jeg at SJ kommer kvalitativt bedre ut enn Go-Ahead. Mens sistnevnte ikke kan øke antall avganger på Sørlandsbanen ( med noen få unntak ) og må dermed kutte i service eller mannskap for å tjene penger kan SJ faktisk klare å få flere folk til jernbanen og dermed unngå en kvalitets-senkning.

Men, det som virkelig er rart i forbindelse med disse anbudene er at både SJ og Go-Ahead lover å kjøre tog for en brøkdel av subsidiene NSB i sin tid fikk for de samme togene, i togpakke 2 ( Dovrebanen +) er det snakk om en besparelse på 80 %. Det høres nesten for utrolig ut til å være sant. Fremtiden vil vise om de nye togselskapene har vært altfor optimistiske i sine anslag eller om NSB gjennom mange år har forskynt seg altfor grovt av statskassa. Et eller annet skurrer uansett utfall.

På siden av det hele har NSB klart å døpe seg selv om til Vy, et navn som har fått mye pepper fra mange hold. Og, her er jeg helt enig med mye av kritikken. NSB hadde et av Norges beste og mest kjente merkevarenavn og det å bruke mange millioner på å skifte det virker helt bortinatta i en periode hvor de taper flere store anbud på togkjøring. Navnet er i seg latterlig og jeg merker med meg selv at jeg klarer ikke å la være å si NSB når jeg snakker om tog i Norge. Det hjelper ikke at du fortsatt logger deg inn på internett fra NSB på toget og de fleste vognene står det fortsatt NSB utenpå. Hva var vitsen liksom?

Oppsummert har jeg litt mer tro på prosjektet nå enn jeg hadde før, og jeg tror Staten vil spare penger, men jeg tviler fortsatt på at det generellt blir bedre å være togpassasjerer i de nye private togene. Det er begrenset hvor mange forandringer som kan gjøres, det blir i hovedsak de samme togsettene til de samme tidene og til den samme billettprisen med de samme konduktørene, men det er småtingene som kan forbedres. En annen ting: NSB (VY) driver fortsatt mer enn 80 % av togene i Norge og er på ingen måte ute av dansen. Lykke til!

Mer om: tog i Norge - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK

Annonse




Bloggen: Nordagutu, en stasjon som overrasker


Bloggen: Fra Norge til Tyskland uten fly




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO: