07.03.2025 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Det er mye positivt å si om tog i Frankrike og jeg ble litt imponert over sentralstasjonen i Mulhouse. Den fremstår både som historisk, moderne og effektiv på en gang, det er sjeldent å oppleve.
Imponerende bygning sett fra sentrumssiden
Mulhouse er en by med drøyt 100 000 innbyggere nordøst i Frankrike, nær grensen til både Tyskland og Sveits. Byen er stor nok til å ha flere stasjoner, så sentralstasjonen presenteres gjerne som Mulhouse Ville eller bare Mulhouse. Alle andre stasjoner i byen er kun for lokaltog så det er egentlig ikke noe tvil om hva som er hovedstasjonen.
Trikken stopper rett utenfor den ene hovedhallen
Dette var ikke den første stasjonen i byen, den aller første ble oppført på slutten av 1830-tallet et stykke unna dagens stasjon. Den stasjonen du ser i dag ble egentlig bygd mellom 1928 og 1932, men den ble kraftig ødelagt under andre verdenskrig. Stasjonen ble gjenåpnet, slik den er i dag, i 1955, men oppgradert i 2006 samtidig som de første TGV-togene kom til området.
Velkommen til ankomsthallen på Mulhouse Ville
Stasjonsbygningen fremstår svært elegant med to en lang fasade med hele to hovedhaller bundet sammen med en korridor. Alle tre delene har service-funksjoner, og i den ene hovedhallen du finner du et betjent billettkontor. Det er mulig å nå alle spor fra begge haller, men skilting og rulletrapper er lagt opp slik at det i praksis er adskilt avgangs og ankomsthall.
Ankomsthallen
Dette kan virke litt forvirrende fordi når du ankommer stasjonen og går ut den veien som er naturlig virker stasjonen ganske liten. Det er altså en hel hovedhall til i den andre enden av stasjonen. Samlet sett er det en rekke kiosker og serveringssteder i stasjons-komplekset, blant annet en Relay kiosk som er ganske standard på franske togstasjoner. Du finner også et utsalg av Brioche Doree.
Korridoren mellom de to hovedhallene, Le Grand Comptoir til høyre
Det er til og med en ordentlig jernbanecafè på Mulhouse Ville, Le Grand Comptoir. Her er det til og med bordservering og det var helt greit å bare ta en kaffe. Jeg er litt usikker på hva de serverte av mat, men utfra prisen på kaffen så var ikke stedet veldig dyrt heller. Morsomt nok prøvde jeg å bestille på fransk, men kelneren byttet umiddelbart til engelsk. Ble fort avslørt som turist, der altså.
Avgangshallen
Jernbanestasjonen ligger i utkanten av sentrum i Mulhouse, men det er ikke veldig langt å gå til de mer sentrale delene. En ting som bør nevnes er at byen har et spesielt trikke-system. Det er noen vanlige trikker som blant annet går fra togstasjonen, men det er også noen uvanlige trikker som går gjennom gatene i sentrum og så ut på tognettet når de er utenfor sentrum. Disse trikkene ser nesten ut som togsett.
TGV-tog på Mulhouse Ville
Det går ganske mange TGV-forbindelser til og fra Mulhouse. Det går flere daglige hurtitog til Paris og du kan også komme deg enkelt til Zürich, Frankfurt, Luxembourg, Montpellier, Marseille, Nancy, Nice, Lyon og Dijon for å nevne noen. TGV kan også brukes til Basel eller Strasbourg men her er det mer logisk å bruke regionale tog.
Litt forskjellige typer lokaltog
Det er gode regionale forbindelser i mange retninger fra Mulhouse. Det viktigste er en Regional Express mellom Strasbourg og Basel som kjøres med intercity-vogner og med avgang en gang i timen. Dette toget stopper bare på større stasjoner, men det går også andre lokaltog på den strekningen som stopper overalt. Du finner også lokaltog til Belfort og et lite mikrotog som kjører over grensen til Müllheim in Markgräflerland i Tyskland annenhver time, for forbindelse til Freiburg.