21.02.2025 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Spanjolene jobber intenst med å bygge ut et omfattende nett av høyhastighetstog over hele landet. For kort tid siden begynte AVE å kjøre mellom Galicia og Madrid i en del av landet som er full av fjell og andre utfordringer.
Alvia-tog på Zamora stasjon
Det er kanskje ikke alle som har hørt om Galicia? Det er en delstat nordvest i Spania som har mye selvstyre, eget språk og en egen kultur. Det er på flere måter å regne som et eget land. Den mest kjente byen er pilegrimsbyen Santiago de Compostela, som også fungerer som hovedstaden i delstaten. Det er dog ikke den største byen, både Vigo og A Coruna har flere innbyggere. Totalt bor det 2,7 millioner mennesker i dette "landet", som også har en fantastisk natur om enn litt vel vått vær.
Ourense stasjon
Galicia har generelt vært litt isolert fra resten av Spania. Plasseringen i det nordvestre hjørnet i landet gjør at det til tider har vært enklere å reise til Portugal enn til Madrid eller Barcelona. Det har eksistert togforbindelser men de har vært trege noe som delvis skyldes at det bor utrolig lite folk i området mellom Galicia og det sentrale Spania. Det førte til at Intercity-togene sneglet sammen gjennom fjellene i timesvis uten å stoppe, bokstavelig talt. Men, nå er det åpnet nye baner med nye og kjappe tog.
Like utenfor Ourense stasjon
For å gi noen eksempler på avstander her, så er det drøyt 100 kilometer mellom Santiago og Ourense, som er den største byen i vest-Galicia. Det alene tok halvannen time med tog tidligere, nå tar det 40 minutter med høyhastighetstog. Fra Ourense til Valladolid, som er den eneste større byen på vei til Madrid er det 341 kilometer og med de gamle togene tok det over 5 timer. Og da er det altså nesten ingenting i mellom. Det sier seg selv at det var ikke mange som tok toget til Galicia før. Nå bruker de kjappeste togene bare drøyt 3 timer mellom Santiago og Madrid.
Utsikt fra togvinduet mellom Ourense og Zamora
Jeg ankom Galicia fra Portugal og fikk således testet ut høyhastighetstogene som bare går mellom sør og nord i Galicia. Spanjolene bygde nemlig ut strekningen mellom Vigo og A Coruna via Santiago ganske tidlig og denne, sammen med strekningen Santiago til Ourense var ferdig mange år før forbindelsen til Madrid var i brukbar stand. Det går hyppige Regionale tog med fast pris mellom de store byene i Galicia. Stoppmønsteret varierer men det går generelt slike tog hver time. De kjører morsomt nok fortsatt på iberisk sporvidde og ikke normalspor slik de fleste andre høyhastighetsbaner i Spania gjør.
Zamora stasjon
Grunnen var jo selvsagt at linjene som gikk til Madrid og andre steder fortsatt var i den brede varianten og da ville det jo være upraktisk å bare kjøre normalspor i Galicia. Alle de nye banene er bygd slik at de kan bygges om til normalspor, men dette har man fortsatt ikke gjort til tross for at det nå er høyhastighetsbane hele veien til Galicia. Eller det er ikke helt riktig. Det er fortsatt en liten strekning sør for Ourense som ikke er bygd om, så i noen få kilometer kjører vi på de gamle sporene før toget sakker farten og kjører inn i en bod der toget skifter sporvidde mens toget ruller videre. En fascinerende operasjon, som altså er midlertidig.
Alvia-tog på vei inn til Ourense stasjon
Jeg delte opp denne togturen i fire, den første delen var bare et regiontog fra Vigo til Santiago. Men, jeg fikk dermed sett den splitter nye stasjonen i Vigo, Urzaiz, som er et kjøpesenter med stasjon og som jeg må tilbake senere for å se mer av. Den andre turen var med AVANT, regionalt høyhastighetstog, fra Santiago til Ourense. Her kjører toget til tider veldig høyt oppe i fjellene så det var en formidabel utsikt og man fikk en følelse av å fly mellom skyene. Grunnen til at jeg gjorde det på den måten var at det var litt vanskelig å få tak i billetter på en fredag før jul, så jeg byttet til et Alvia-tog i Ourense.
Utsikt fra togvinduet mellom Ourense og Madrid
Fra Ourense til mitt neste stopp, Zamora, var det ingen stopp på Alvia, som faktisk kom fra Lugo. Dette er et høyhastighetstog som er i klassen under AVE-togene. Det kan komme opp i 250 kilometer i timen og er egentlig spesialdesignet for å kjøre på strekninger der togene må skifte sporvidde. Dette har kjørt mellom Galicia og Madrid en stund, men nå satser RENFE også på noen avganger med AVE ( som også må skifte sporvidde ). Det er høyere servicegrad hos AVE, men også hos Alvia er det restaurant, eller strengt tatt mer en bar ombord. Toget har første klasse, men det er ikke noe ekstra inkludert i billetten. Det var dog god plass på første klasse, mens det var smekk fullt på andre klasse denne dagen.
På vei inn til Madrid Chamartin stasjon, utsikt fra togvinduet
Den fjerde og siste delen av denne togturen gikk fra Zamora til Madrid og morsomt nok tok jeg det samme Alvia-toget som ved forrige tur. Det er fortsatt begrenset antall avganger mellom Madrid og Galicia. Det er bedre enn hva det var, men RENFE er forsiktig med å sette inn nye avganger før de er sikre på at de klarer å fylle togene. Like før jeg tok turen startet AVLO opp noen få avganger, dette er lavpris-merket til RENFE, så totalt blir det jo flere avganger. De to andre operatørene i Spania, IRYO og OUIGO har ikke tog til Galicia, det tar nok en stund før de kommer, for de har etter hva jeg vet, ikke tilgang til tog som kan skifte sporvidde. Vi ankom forøvrig Madrid i solnedgang, en passende avslutning på en togtur.