28.02.2025 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Du har kanskje hørt om det og jeg kan bekrefte det! I Luxembourg er all kollektivtransport gratis for de reisende. Man kan ta tog hele landet rundt uten å betale noen verdens ting. Men, er det egentlig en suksess?
Gare du Luxembourg
Det er flere byer som har innført det og noen byer i Norge har prøvd seg med gratis buss, men Luxembourg er det første landet som har gjort alle reiser med tog, buss, trikk og annen kollektivtransport helt gratis for de reisende. Når jeg skriver det slik, er det selvsagt et faktum at skattebetalerne i Luxembourg er de som finansierer ordningen. Hensikten var å få flere til å sette fra seg bilen, men jeg er usikker på om det har blitt konsekvensen.
Typisk tog i Luxembourg
Men, uansett er det for meg og deg å bare sette seg på et tog og reise Luxembourg rundt uten å kjøpe billett. Nå snakker vi om et lite land, men det er større enn du tror, faktisk kan du sitte i hele to timer på samme tog uten å kjøre ut av landet. Og, togforbindelsene i Luxembourg må sies å være gode. Alt blir jo selvsagt å regne som regiontog, men det er faktisk et par tog som regnes som Regionale expresstog som ikke stopper på alle stasjoner.
1. klasse interiør, andre etasje
Jeg kom med tog fra Tyskland, nærmere bestemt Trier. Og her har jeg en gladmelding, fra januar 2025 gjelder nemlig Deutschlandticket helt over grensen til Luxembourg. Det betyr at dersom du har D-ticket kan du ta alle regiontog i Tyskland, alle tog i Luxembourg inkludert de som går over grensen. Det er viktig å huske på at det ikke nødvendigvis er slik over grensene til Frankrike og Belgia. Sist jeg sjekket måtte du huske å kjøpe en billett til eller fra den siste stasjonen i Luxembourg.
Utsikt fra togvinduet mellom Luxembourg og Troisvierges
Siden dette ble en dagstur så var det overraskende lite jeg rakk, men jeg fikk da med meg toglinja fra Tyskland, altså Wasserbillig til Luxembourg by og toglinja fra Luxembourg by til Troisvierges, helt nord på grensen til Belgia. Det var en drøy time med et ekspresstog og det var til tider svært hyggelig utsikt fra togvinduet, så jeg kan anbefale den turen. Jeg tok også en svipptur innom Diekirch, som ligger på en sidelinje til den før nevnte hovedbanen, som forøvrig fortsetter til Liege i Belgia.
Belgisk IC-tog fra Liege til Luxembourg
Bare for moro skyld måtte jeg teste ut første klasse. Det er ikke gratis, men det koster 3 euro for en tur, eller 6 euro for hele dagen. Det gir deg rett til å sitte i første klasse, men ikke noe mer. Og, ja: det er en konduktør ombord som sjekker at du har betalt for første klasse. Det var også billettkontroll på vei tilbake fra Luxembourg til Tyskland, for å sjekke at alle hadde betalt over grensen. Det som var litt pussig var at denne kontrollen skjedde mens vi faktisk var i Luxembourg.
Utsikt fra togvinduet mellom Luxembourg og Troisvierges
Var det noe poeng i å kjøpe billett på første klasse? Jeg vil klart si nei. Det er akkurat de samme setene, med en rødfarge i stedet for blåfarge. De fleste togene er i to etasjer, men det er mulig å sitte oppe også i flere av 2. klasse-vognene. Jeg kan dog tenke meg at det er bedre plass på første klasse i rushtiden. Midt på dagen var toget halvtomt fra Luxembourg by og nesten helt tomt ved endestasjonen i Troisvierges. Men, slik var det ikke på den siste turen, som da gikk ut fra hovedstaden i ettermiddagsrushet.
Et eldre lokaltog i Luxembourg
Det er disse observasjonen som gjør at jeg er usikker på hvorvidt det er en suksess med gratis kollektivtransport. Det var ikke smekkfullt på toget i rushtiden en gang og ellers var det glissent. Samtidig kunne du tydelig se at mange kjører bil fortsatt. Det er selvsagt umulig for meg å se nøyaktig hvor mange som evt. har satt fra seg bilen, men det virket ikke som det var mange. Det rimer også med avisartikler jeg har lest om saken. Gratis tog er trolig ikke løsningen for å få folk til å droppe bilen.
På stasjonen i Diekirch
Faktisk ser jeg flere ulemper. Dette må jo finansieres av skattebetalerne og også da av de som ikke benytter seg av tilbudet. Det kan fort føre til en forverring av tilbudet, noe som garantert ikke får flere til å ta toget. Det vanlige i Luxembourg i dag er tog hver halvtime i alle retninger, med enda litt oftere rundt hovedstaden. Det er et relativt godt tilbud, men hverken godt tilbud og gratis får altså folk til å strømme til togene. Til slutt vil jeg bare nevne at det går TGV fra Paris og flere andre byer i Frankrike til Luxembourg, i tillegg til IC-tog til Liege og Brüssel.