22.12.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Togstasjonen i sentrum av Porto er ikke bare den fineste i Portugal, det er en av verdens flotteste jernbanestasjoner. Sao Bento er helt unik, spesielt på innsiden, og du trenger ikke være opptatt av tog for å like denne stasjonen, dette er en stor attraksjon i seg selv.
Ventehallen på Sao Bento
Dessverre var fasaden under oppussing under mitt besøk. Ikke bare var det vanskelig å få tatt bilde av utsiden på grunn av alle arbeidene, det var rett og slett vanskelig å finne ut av hvordan jeg i det hele tatt skulle komme inn i stasjonen. Det viste seg at sideinngangene, på begge sider, har blitt hovedinnganger under disse arbeidene. Leter du etter inngangen så bare følg strømmen av folk så kommer du fram. Men, det var det eneste negative jeg har å si om Sao Bento.
Fasaden var under oppussing
Sao Bento er hverken gigantisk eller spesielt gammel, men regnes likevel som et historisk monument i Portugal og ligger i et område som er skrevet inn på Unescos verdensarvliste. Når man kommer inn i hovedhallen er det lett å forstå hvorfor. Det er faktisk vanskelig å ikke bli stående å måpe av alle de spektakulære Azulejo-maleriene. Det er noe utrolig elegant og samtidig noe veldig portugisisk over disse keramiske flisene.
På innsiden, mot avgangshallen
For å ta fakta, ifølge Wikipedia: "Denne bygningen ble bygget over flere år, startende i 1904, basert på planer av arkitekten José Marques da Silva. De store veggflatene med azulejo-fliser (keramiske fliser) ble designet og malt av Jorge Colaço, de ble ferdigstilt i 1916 og stasjonen ble deretter innviet. Veggmaleriene representerer bilder fra landets historie, og de flerfargede panelene viser landlige scener som viser folket i forskjellige regioner."
Et av Azulejo-maleriene på veggen
Disse maleriene dekker omtrent hver eneste flate i hovedhallene og du kan godt bruke en time eller to bare på å se på dem. Men, Sao Bento er ikke et museum, det er en fungerende jernbanestasjon med hyppige avganger av lokaltog. Det er ikke den viktigste stasjonen i Porto, den jobben innehar Campanha som ligger utenfor sentrum men den ligger plassert på hovedlinja som går sør nord i Portugal. Det er kanskje like greit for med alle turistene som kommer hit for å ta bilde kunne det fort blitt trangt om plassen dersom dette hadde vært hovedstasjonen i Porto.
Hovedhallen, motsatt vinkel i forhold til bilde 1
Derfor er det selvsagt både et billettkontor, billettautomater og andre servicefasiliteter på stasjonen. Det er hvis jeg talte riktig bare seks spor og alle leder inn i en tunnel som fører opp til Campanha, slik at absolutt alle tog må dit etter Sao Bento. Noen tog snur og kjører sørover igjen mot Aveiro, men de fleste fortsetter nordover eller østover. Det er totalt sett flere avganger i timen så det er nesten alltid et eller togsett å se på, men det er et tog som fascinerer mer enn andre.
Tog klare til avgang på Sao Bento
Noen ganger om dagen går nemlig regiontoget til Pocinho herfra. Det kjører gjennom den spektakulære Douro-dalen og man bruker her meget spesielt materiell, der flere vogner er utlånt fra jernbanemuseet og alle vogner er i kategorien veteraner. Det blir derfor et spesielt syn når dette toget er satt opp til avgang på akkurat denne stasjonen, så det er tidspunktet du bør besøke Sao Bento på. En togtur på denne linja anbefales på det sterkeste.
Typiske lokaltog
Det er også flere spisesteder på Sao Bento stasjon i seg selv og enda flere like utenfor. Inne i selve stasjonen er det en klassisk cafê som jeg dessverre ikke tok turen innom, i et sidebygg var det en eller flere restauranter. Men på sørsiden ligger det en stort matmarked, som virket veldig spennende og omfattende. Det ligger rett ved siden av sporene så jeg gjetter meg til at dette er en gammel godsterminal eller noe lignende.
Tunnelen til Campanha stasjon
Som nevnt går det kun lokal og regiontog til Sao Bento, der de viktigste går til Aveiro, Braga og Guimaraes. Som nevnt går også noen regiontog og alle lokaltog på linja mot Douro-dalen her fra. Det er en metro-stasjon på Sao Bento, men er du først på metroen så er det mye enklere å komme til Campanha der både AP og IC-togene til Lisboa går fra. Disse togene går også til Aveiro og Coimbra, mens noen tog går nordover, deriblant de internasjonale togene til Vigo i Spania.