Lausanne, en av de viktigste stasjonene i Sveits - reisemedtog.no

Annonse


Lausanne, en av de viktigste stasjonene i Sveits

03.05.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Lausanne er en middels stor by, men togstasjonen har nesten like mye trafikk som Oslo S. Det er imponerende å se hvordan sveitserne takler det.

Lausanne er den fjerde største byen i Sveits og ligger på et krysningspunkt mellom flere av landets viktigste toglinjer. Da er det kanskje ikke så rart at togstasjonen har mye trafikk, men likevel fremstår stasjonen som effektiv og elegant. På forsiden markerer man at Lausanne er hovedsetet til den olympiske komitè, men det meste av trafikken er av mer regional og nasjonal karakter.

Stasjonsbygningen er åpenbart bygd ut i flere etapper, men hovedhallen fremstår som den mest elegante, med litt katedralfølelse og spennende detaljer på veggene. Den er likevel såpass liten at det meste av servicefunksjoner finner man i andre deler av stasjonen. Bygningen ser ut til å være godt utnyttet og man har fått plass til flere matvarebutikker, et utall spisesteder og cafèer og flere andre butikker.

Noe av dette finner du i de to undergangene som går tvers gjennom stasjonen, under plattformene. Det gjør at stasjonen har to passasjer både for reisende og lokalbefolkningen som skal fra den ene siden til den andre, uten å gå i veien for togtrafikken. Men, selvsagt har man her fått plass til et stort billett-kontor, slik det er på nesten alle stasjoner i Sveits. Og som alltid er det gode muligheter for å få seg en kaffe mens man venter på toget sitt, eller bare vil se på de andre som tar tog.

Ifølge statistikken har Lausanne stasjon nesten like mange reisende som Oslo S, men likevel fremstår stasjonen som en tanke mindre kaotisk. Det kan skyldes at de fleste aldri går gjennom hovedhallen, men i stedet bruker en av de mange sideinngangene. Lausanne stasjon ligger også oppe i åssiden over Geneve-sjøen, så det er flere etasjer fra bakkenivå på den ene siden til den andre. Kommer du fra sentrum må du gå ned for å komme til passasjene under plattformene, kommer du fra sjøsiden må du gå fire etasjer opp!

Det er bare den ene passasjen som har rulletrapper, så det kan fort bli mye trappegåing. Hvis man da ikke er så smart å ha plassert bilen i det imponerende parkeringshuset i fire etasjer under plattformene. Som sagt her har man utnyttet plassen radikalt. Byens metro går tvers gjennom stasjonen, men i bratt stigning, slik at på oversiden er stasjonen på bakkenivå i 11 graders vinkel. Mens, stasjonen på sjøsiden er enda flere etasjer ned. Det er dog bare noen få hundre meter mellom disse stasjonene.

Det går så mange tog fra Lausanne i rushtiden at man fort mister oversikten. Herfra går det flere internasjonale tog, blant annet EC til Milano via Brig. Disse krever plassreservering for den italienske delen av ferden. Det går også flere daglige avganger til Paris med TGV Lyria. Disse har spesialpris og obligatorisk plassreserveering. Det er forsåvidt også Frankrike du skimter på den andre siden av Geneve-sjøen, men dit må du ta båt, som det går mange av.

Det går innenrikstog omtrent til alle byer i Sveits, det største unntaket er Basel. Geneve er bare 40 minutter unna med IR og IC-tog og det går mange av dem hver eneste time. Disse IC-togene fortsetter en gang i timen til Bern, Zürich og St.Gallen via Freiburg og et annet går fra Lausanne via Neuchatel til Zürich og St.Gallen en gang i timen. Det går IR-tog til Brig to ganger i timen og et IR-tog til Luzern via Bern en gang i timen. De aller fleste av disse har sitt startpunkt på flyplassen i Geneve.

I tillegg til alle langdistansetogene går det også en RE, Regional Express, til Geneve, som stopper på en del mindre stasjoner også. Men, Lausanne har også sitt eget lokaltog-nett, med S-tog i alle retninger stort sett to ganger i timen i hver retning. Disse betjener stort sett alle stasjoner, men det er noen unntak fra denne regelen, i tillegg går noen av dem til steder som ikke er betjent av IC og IR-tog. Legg merke til at dette bare er togene som går utenom rushtiden, det er enda flere av dem i rushtiden da du kan risikere at det er under 5 minutter mellom hvert tog til Geneve.

Mer om: tog i Sveits - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK

Annonse






TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO: