Hadde bare alle vært som St.Gallen stasjon - reisemedtog.no



Hadde bare alle vært som St.Gallen stasjon

15.04.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Sveitserne er Europamestere i tog og de har skjønt at det betyr mer enn flotte tog som alltid er i rute. Også stasjonene er imponerende, som f.eks hovedstasjonen i St.Gallen.

Hadde bare alle stasjoner vært som St.Gallen så hadde det vært så mye mer ålreit å ta toget. Det er oppsummeringen etter et besøk på hovedstasjonen i den største byen i det nordøstlige Sveits i mars. Stasjonen har på mange måter alt man forventer av både service-tilbud og gammel historie. For ikke å snakke om hyppige togavganger i alle retninger!

Jeg vet ikke hvor gammel den er, men St.Gallen stasjon fremstår som en historisk perle av en togstasjon, både utenfra og innenfra. Man har beholdt mye av det orginale utseendet på stasjonen og så har man lagt til en ny moderne del med undergang til plattformene og flere kiosker og spisesteder.

Det er den gamle delen som er fabelaktig og her er det flere butikker og cafèer både i hovedhallen og i lange ganger bortover, som gjør at du nesten glemmer at du er i en togstasjon. Her finner du blant annet både en kaffebar og en cafè av den mer tradisjonelle typen. Og selvsagt en blomsterbutikk, det har jeg sett på svært mange stasjoner i Sveits. Blomster er tydeligvis viktig i Sveits.

Det er nesten ironisk at det beste stedet å ta en pause er i ventehallen, som er en elegant sal hentet ut av en svunnen tid. Det er også den første delen av stasjonen du kommer inn i når du går inn hovedinngangen og her kan du altså bare sette deg ned og se på alle de fine detaljene mens du venter på et tog.

I den gamle delen av stasjonen finner du også, selvsagt, et betjent billettkontor. Det er nesten utrolig for en nordmann å oppleve den voldsomme satsingen på betjente billettkontor i Sveits, i Norge er billettkontor på togstasjoner mer eller mindre utryddet fordi NSB synes det er for dyrt. Her har man gått helt motsatt vei og gjort billettkontorene innbydende og med et stort service-tilbud i tillegg til å bare kjøpe billett fra A til B. NSB har noe å lære.

Nå skal det sies at mange reisende ikke helt får med seg denne gamle stasjonsdelen, fordi man har bygd en ny del ved siden av, med slående moderne arktiektur som jeg ikke er like imponert over, men den er tydelig i hvert fall. Her blir de reisende geleidet ned i en undergang som ikke bare tar deg til plattformene, men som også inneholder en håndfull kiosker og spisesteder. Denne delen er kanskje ikke elegant, men det er effektivt.

Det er også lett å få bakoversveis når du ser på antall togavganger fra St.Gallen. Det går til og med noen internasjonale tog til München og Lindau i Tyskland herfra, men det er innenriks-trafikken som dominerer. Det går tog til Zürich og flyplassen tre ganger i timen med litt forskjellige stoppmønstre. Det spiller likevel ingen rolle for deg hvilket av disse du tar. Av disse tre fortsetter ett av togene til Geneve via Freiburg og ett annet til Lausanne via Neuchatel. Begge stopper i Bern, men tar litt forskjellige ruter etter det. Det går et Interregio-tog til Chur og Voralpen Express går hver time til Luzern.

Lokalt går det svært mange avganger, blant annet til Romanshorn, Konstanz, Weinfelden og Herisau bare for å nevne noen. De fleste rutene har avgang en gang i timen, mange går enda oftere. Legg merke til at Alpenzeller Bahnen til Trogen og Appenzell ikke går fra hovedstasjonen, men fra en egen stasjon ved siden av. Den smalsporede linja går tvers over jernbanetorget foran stasjonen, og du ser plattformen til Appenzeller Bahnen et par hundre meter sørover.

Mer om: tog i Sveits - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK





TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden


Anbefalt: Tips, Interrail 2019!