Togtur til Zermatt, enda en togtur å anbefale i Sveits - reisemedtog.no



Enda en togtur å anbefale i Sveits

27.04.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Togturen mellom Brig og Zermatt er en del av Glacier Express, men fortjener en egen avdeling. På denne relativt korte turen får du oppleve både de høyeste fjellene i Sveits og en bilfri by.

Jeg har nylig skrevet om togturen mellom Chur og Brig, som er den midtre delen av Glacier Express, les mer her: En togtur mellom høye fjell og isbreer. Jeg valgte bevisst å oppleve den siste delen fra Brig til Zermatt med lokaltog på en annen dag. Dette er en relativt kort tur på halvannen time hver vei, men den inneholder svært mye.

Lokaltoget med Matterhorn Gotthard Bahn sto klart utenfor stasjonen i Brig. Denne banen er smalspor, akkurat som resten av Glacier Express-ruten, så plattformene befinner seg på jernbanetorget. Det er derfor viktig å sjekke at ikke kommer tog når du går over Jernbanetorget i Brig! Som de fleste andre tog i Sveits var avgangen helt presis og på den første delen til Visp var det bare noen få passasjerer ombord.

På denne delen kjører vi ved siden av toglinjene til SBB og det virket nesten som vi konkurrerte med toget ved siden av, som skulle til Geneve. I Visp kom det en del mennesker på, antagelig folk som hadde kommet med tog fra Nettopp Geneve og Lausanne. Herfra går det innover i Alpene og det er en solid stigning vi skal oppleve. Vi skal opp nesten 900 meter i høyde på litt over en time.

På denne strekningen bruker Matterhorn Gotthard Bahn spesielle vogner som gir deg panoramautsikt over landskapet. De er ganske like vognene som brukes på Glacier Express, men dette er altså et lokaltog som går en gang i timen hele året. Det er veldig fint at de bruker disse vognene her, for etter hvert kommer vi opp i Matter-dalen, som til tider er svært trang, men her ligger også noen av de høyeste fjelltoppene i Sveits.

Du har vel allerede gjettet at Matterhorn ligger i dette området. Det er nok den mest kjente fjelltoppen og er 4478 meter høyt. Det er likevel ikke den høyeste i Sveits for den æren går til Dufourspitze i Monte Rosa-massivet på 4634 meter. Det er på sin side den nest høyeste fjelltoppen i Alpene. Mont Blanc er som kjent høyest av alle på 4808 meter, men den ligger på grensen mellom Italia og Frankrike. Matterhorn er faktisk bare den sjette største fjelltoppen i Alpene.

Men, det var den første bestigningen av Matterhorn på 1800-tallet som satte området på kartet og som etterhvert førte til at byen Zermatt ble etablert på over 1600 meter. Den store interessen fra turistene førte til at det ble lagt en toglinje inn i den bratte og trange dalen og det er jo vi glad for i dag. Mange steder går toglinja på kanten av stupet og det mange hundre meter ned til dalbunnen. Siden vi skal stige kjapt må toget flere ganger ha hjelp av en ekstra kabel under vognene.

På siste stasjon før Zermatt skjer det noe, plutselig er det masse folk og jeg kan se flere tog står klar til avgang. Vanlige biler får nemlig ikke lov til å kjøre inn i Zermatt og dermed må alle ta toget det siste stykket inn i byen. Her har man nemlig allerede for flere år siden innført forbud mot diesel og bensin-biler, noe som gjør at det er kun elektriske kjøretøy i Zermatt, inkludert byens busser og taxier. Alle andre må parkere i Täsch og ta enten lokaltog eller shuttle, som til sammen går flere ganger i timen.

Endelig framme ble det litt nedtur, for Zermatt stasjon er ikke akkurat blant de peneste. Det var jo heller ikke Andermatt, så det virker som Matterhorn Gotthard Bahn satser på at folk ikke skal bruke lang tid på stasjonene. Men, det er kort vei til flere taubaner og til Gornergrachtbahn, som er Europas høyeste togtur med åpne vogner og tar deg enda lenger opp i Matter-dalen. Ellers er det jo velsignet fritt for biler i Zermatt, så det er ikke noe problem å gå en tur før man setter seg på toget tilbake igjen, eller går opp på en fjelltopp, kanskje?

Mer om: tog i Sveits - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK







TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden


Anbefalt: Tips, Interrail 2019!






Nyheter: ARKIVET