Hva private tog betyr for deg - reisemedtog.no

Annonse


Hva private tog betyr for deg

17.10.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl

Det har vært mye debatt rundt privatisering av tog i Norge, med tildels mye feilinformasjon. Nå er det avgjort at Go-Ahead skal kjøre togene på Sørlandsbanen fra desember 2019. Men, hva betyr dette egentlig for deg?

Det korte svaret er: Ikke veldig mye. I utgangspunktet er det de samme togene som kommer til å kjøre til samme tid og til samme pris som i dag. Siden så og si hele strekningen er enkeltspor og det må også gis plass til godstog, er det knapt nok mulig å kjøre flere tog mellom Oslo og Stavanger enn det gjøres i dag. De togsettene som går der i dag er de som er tilgjenglig og det er ikke slik at Go-Ahead kan bestemme prisen på billettene selv.

For å ta det positive først. Det er lagt inn noen kriterier om forbedringer på lokaltogtrafikken på Jærbanen og et tettere samarbeid med de regionale trafikkselskapene. Rogaland er spesifisert i anbudet og man vil trolig oppleve bedre korrespondanse og et enklere billettsystem for de som bruker lokaltog til og fra Stavanger.

Det ligger også i anbudet et tettere samarbeid med trafikkselskapet i Telemark. Det har i praksis veldig liten betydning siden Sørlandsbanen generellt bare stopper på små steder og det er uklart for meg hvordan et bedre samarbeid med Farte skal gjennomføres. Og her begynner det å bli skikkelig ironisk, for buss-selskapet til NSB, Nettbuss har nulig sikret seg all lokal busstrafikk i Telemark, så Go-Ahead skal altså her samarbeide med de som mistet konsesjonen på Sørlandsbanen. Vi sier lykke til med det!

Selv om prisene i utgangspunktet ikke skal økes og de kan i teorien gå nedover, så er det svært usannsynlig. Litt fordi at NSB tilbyr en relativt god ordning med minipris i dag, men mest fordi Go-Ahead har levert et svært lavt anbud og er helt avhengig av høye billettinntekter for å i det hele tatt overleve. Noen tilbud blir det sikkert og de slår sikkert til med et godt åpningstilbud, men på sikt ser jeg for meg at det blir vanskelig å få noe annet enn full pris på Sørlandsbanen.

Jeg vil få påpeke at jeg er i utgangspunktet svært positiv til privatisering av tog og synes debattens om har vært har vært altfor preget av fordommer og feilinformasjon. Men, jeg er mest opptatt av at passasjerene skal få et bedre tilbud og jeg tror det finnes aktører som er flinkere til å kjøre tog enn NSB. Men, jeg må innrømme at jeg nesten fikk sjokk da jeg hørte hvem som vant. Go-Ahead er nemlig det aller verste som finnes i det britiske togmarkedet. Deres togselskaper Southeastern og Thameslink ligger kontinuerlig høyt oppe og ofte øverst på lista over de minst populære togselskapene i Storbritannia og er beryktet for innstilte tog, forsinkelser, overfyllte avganger og elendig kundeservice. Og med et anbud som er 21 % lavere enn neste aktør sier det seg selv at de skal spare penger på alt som er mulig og hvis du tror det betyr en bedre service på toget lever du i en drømmeverden.

Jeg har allerede nevnt at jeg frykter det blir svært få billigbilletter. Dessuten vil Go-Ahead neppe stoppe mer enn de er helt nødt til, slik at stasjoner som Drangedal og Lunde ikke får mer enn et stopp i døgnet hver vei. Hva som skjer med servering ombord for de som skal toge i nesten 8 timer er også uklart. Høyst sannsynlig blir det her spart inn på mye og tilbudet blir dårlig og dyrt. En annen ting er hvordan det blir for de som skal videre med andre tog, om det i det hele tatt blir mulig å booke en togbillett hele veien. Det blir garantert ikke mulig å få minipris hele veien.

En annen ting er de ansatte. Med et så lavt anbud vil selvsagt Go-Ahead spare der de kan og det betyr lavere lønnskostnader. De får ikke gjort noe med tarifflønn for de som går over fra NSB, som nødvendigvis blir en del, men på sikt frykter jeg at de vil presse der de kan, med påfølgende streiker og konflikter som resultat. For ikke å snakke om alle barnesykdommene når de overtar fra NSB i desember 2019.

I det hele tatt er jeg svært pessimistisk på vegne av passasjerene som bruker Sørlandsbanen. Og husk: Jeg er positiv til privatisering i utgangspunktet! Men, nå har vi fått inn den aller verste togaktøren vi kunne fått inn, som i tillegg har levert inn det jeg vil kalle et solid underbud. Tilbudet for passasjerene kan bare bli dårligere ( kanskje med unntak av Jærbanen ) og de eneste som er fornøyd er Staten som sparer noe penger. Men, mitt stalltips er at dette blir en veldig kort affære. Go-Ahead kommer til å bli svært upopulære fort og vil slite med å få inntekter og jeg gjetter at de leverer tilbake sin konsesjon i 2021 hvis ikke før.

Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no

Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge