28.12.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Jernbanestasjonen i Aveiro er egentlig kjempefin, men det kan man ikke si om den stasjonen der togene i dag stopper. Byen fikk for noen år siden en ny og funksjonell stasjonsbygning, men det du må se etter er den gamle stasjonen, som ligger vegg i vegg.
Aveiro gamle stasjon
Aveiro er en middels stor by med rundt 80 000 innbyggere i det sentrale Portugal, mellom Lisboa og Porto, men adskillig nærmere sistnevnte. Aveiro er et av to stoppesteder der hurtigtoget AP stopper mellom de to hovedbyene Lisboa og Porto, den andre byen er Coimbra. Dette er et jernbaneknutepunkt på flere nivåer og en ganske travel stasjon i portugisisk sammenheng.
Flere som tok bilder av den gamle stasjonen
Visstnok skulle hovedlinja mellom Porto og Lisboa egentlig ikke innom Aveiro, men etter lokalt påtrykk ble linja lagt innom og byens første jernbanestasjon åpnet i 1864. Etter hvert kom det flere linjer i området blant annet en havnelinje, som i dag kun brukes til gods, og en smalsporet linje som følger elva Vouga, delvis paralelt med hovedlinja til Porto. Den skal jeg komme tilbake til. Alt i alt ble det fort trangt om plassen, så i 1916 innviet man en, ny flott stasjonsbygning.
Et kjapt blikk på innsiden av den gamle stasjonen
Da snakker jeg ikke om den stasjonen toget stopper i i dag, som må være fra tidlig 2000-tall, men om den gamle bygningen som ligger ved siden av og virkelig kunne vært en perle av en togstasjon hadde det vært tog der i dag. Hele fasaden er full av keramiske fliser i den typiske Azulejo-stilen og kan ligne litt på Porto Sao Bento, men der er flisene på innsiden mens de i Aveiro er på utsiden. For å få mer om dette, tyr jeg til Wikipedia, oversatt fra portugisisk:
Nærbilde av stasjonen
"Den gamle bygningen har en fasade helt dekorert med polykrome fliser, i blå og gule toner, som representerer ulike jernbane-, natur- og kulturscener og tradisjonelle aktiviteter. Bygningen er sammensatt av tre seksjoner: en sentral del, med tre etasjer, som inkluderer tre store dører på bakkenivå, og to symmetriske sider, med to etasjer, som inneholder en dør og to rektangulære seksjonsskodder. Det ble bygget i tradisjonell portugisisk stil og ble et eksempel, på regionalt nivå, på stilen kalt Casa Portuguesa."
Også pent på kveldstid
Jeg tror ikke jeg kan si det bedre selv og jeg anbefaler glatt en kjapp stopp i Aveiro for å få med seg denne bygningen. Den er pent lyst opp på kveldstid, så det spiller ingen rolle når på døgnet du kommer innom. På dagtid er det også mulig å gå inn i den gamle stasjonen, som nå rommer et galleri med samtidskunst, hvis jeg forstod det riktig. Det var i hvert fall ingen som protesterte når jeg stakk hodet innom og tok et bilde.
Den nye stasjonen i Aveiro
Den gamle bygningen ligger så nærme toget at du kan nesten gå fra plattform 1 på den nye stasjonen og inn i den gamle. Den nye har jeg ikke så mye å si om, annet enn at den er funksjonell og det meste foregår under bakken. Du kan gå rett inn på spor 1 men ellers må du ned i hovedhallen og opp på de andre plattformene. Det er både rulletrapper (som virker!) og trapper og heiser, men så er det da neppe mer enn 20 år siden dette ble bygd.
Den nye stasjonen i Aveiro
Nede i dypet finner du et billettkontor, billettautomater og noen service-tilbud som en kafe og noen butikker. Merkelig nok er det ikke en kiosk eller lignende så vil du ha med deg noe mat må du nesten spørre på kafèen, som heldigvis ikke er blitt en ølbule, som disse jernbanecafèene ofte er i Portugal. Eksteriøret på den nye stasjonen fikk jeg ikke tatt noe bra bilde av, men det imponerte ikke. Jeg skal dog ikke påstå at stasjonen er direkte stygg og det er en stor parkeringsplass for biler på baksiden.
Et siste kveldsbilde av den gamle stasjonen
Det går mange tog til og fra Aveiro. Både hurtigtoget AP og det litt mer normale IC-toget mellom Lisboa og Porto stopper her, med litt forskjellig stoppmønster og prisnivå. Det går også IC-tog eller AP til Braga, Faro og Guimaraes for å nevne noen. Det går hyppige lokaltog til Porto og det er mange som pendler den veien. Lokaltog går det også sørover mot Coimbra, dette er ofte lokaltoget fra Porto men det er skiltet som to tog. Fra Aveiro går også Portugals eneste smalsporede jernbane i vanlig drift til Sernada do Vogua.