Lodz Fabryczna, Polens mest overdimensjonerte togstasjon - reisemedtog.no



Lodz Fabryczna, Polens mest overdimensjonerte togstasjon

26.12.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl

Den polske byen Lodz har fått en ny stor og flott jernbanestasjon. Det eneste den mangler er tog, passasjerer og servicetilbud. Foreløpig er Fabryczna et slags moderne spøkelseshus.

Neida, det går tog til Lodz Fabryczna, men i forhold til at dette er en av Polens største byer med over 500 000 mennesker er det merksnodig stille på stasjonen. Faktisk kunne jeg gå rundt i lokalene omtrent alene, hvis man da ser bort fra at det var folk i billettlukene, de er det ganske mange av faktisk. Jeg tror at det er flere folk ansatt i billettlukene enn det er antall daglige avganger fra denne stasjonen. Det høres jo litt merkelig ut, men alt dette har en årsak.

Lodz har elendige togforbindelser til resten av Polen, med unntak av Warszawa. Tog til f.eks Wroclaw og Poznan bruker 3 til 4 timer selv om du klarer å kjøre dit på en drøy time. Det er ikke stort bedre nordover til Torun og Gdansk og for ikke å snakke om at den interne situasjonen er forvirrende. Lodz har en lang rekke togstasjoner med avganger i forskjellige retninger, men egentlig ingen sentralstasjon. Alt dette var det store planer om å gjøre noe mer.

Polen planla lenge å bygge en høyhastighetsbane fra Warsawa til både Poznan og Wroclaw som skulle gå tvers gjennom Lodz. Hastigheten var sagt til å bli opp til 350 kilometer i timen og det ville bety at kjøretiden skulle bli en time eller mindre i alle de nevnte retninger. Men, for å få det til måtte man bygge en tunnel gjennom byen og bygge en sentralstasjon. Det ble kjapt bestemt at den burde ligger der den gamle togstasjonen Fabryczna lå, denne ble revet og man satte i gang med oppgraderingen.

Problemet var at de fleste planene ble stanset under finanskrisen, men rivingen av den gamle togstasjonen var allerede så godt i gang at det prosjektet ble etter hvert fullført, veldig forsinket men dog. Høyhastighetslinja ble skrinlagt på ubestemt tid og bare strekningen mot hovedstaden fikk litt oppussing, slik at togtilbudet i den retningen er akseptabelt. Dermed er Fabryczna blitt liggende som et monster av en togstasjon, men med kun noen få daglige avganger i retning Warszawa. Jeg besøkte stedet på en lørdag og da var det totalt 10 avganger i løpet av en hel dag.

Stasjonen har sikkerrt kapasitet til å ta imot 10 ganger så mange tog og 20 ganger så mange passasjerer, men fortsatt må man komme seg til andre stasjoner dersom man ønsker å ta tog til f.eks Poznan, Gdansk eller Wroclaw ( og de aller fleste andre steder også ). Til tross for dette har man betjente billettluker i hver ende av stasjonen og det er ikke bare ett selskap. Både PKP og det lokale trafikkselskapet har hver sine luker. Det positive er at det nok aldri er kø for å kjøpe billetter her, noe som er svært vanlig i andre storbyer i Polen.

Selv om Fabryczna er relativt sentralt, det er bare noen få hundre meter til byens viktigste gågate og kjøpesentere er området rundt stasjonen noe av det tristeste jeg har sett i Polen. Nedslitte bygg ser man mye av, men det virker som om stasjonsområdet er omtrent like livløst som stasjonen selv er. På den positive siden var det ikke snakk om kø på de to kaffebarene/kioskene jeg fant i stasjonen. Nesten merkelig at det er marked for så mange, men polakker er glad i kaffe og det er kanskje en del som tar turen for å se på stasjonen i seg selv, sånn som meg.

Nå er ikke alt håpløst for denne stasjonen, for det er store planer om å bygge ferdig tunnelen gjennom byen, slik at togene kan kjøre gjennom Fabryczna og videre til andre byer. Det vil gi en helt annen trafikksituasjon og kanskje også bety et løft for det forfalne området rundt. Men, når dette står ferdig er ikke godt å si og i mellomtiden er stasjonen mest en hvit elefant.

Som sagt går det bare noen få tog til denne stasjonen. Det er i all hovedsak lokaltog og intercity-tog til Warszawa. Legg merke til at det er to selskaper som konkurrere på strekningen og billettene til det ene gjelder ikke på det andre. På den annen side er prisene ganske like og det er ikke overvettes mye trafikk så det er ikke nødvendig å bestille billett på forhånd. De nevnte togene går begge til Warszawa Centralna. Husk at det går mange andre tog til Lodz men til andre stasjoner, den kanskje viktiste av disse er Kaliska på den andre siden av byen.

Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no





TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden


Reisetips: Interrail, hvordan og hvor mye!