21.01.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Belgia er et forsåvidt fint togland. Det går mange tog i alle retninger og selv om utsikten fra togvinduet ikke er spektakulær, så fikk jeg se et godt tversnitt av landet på en tur fra Antwerpen til Charleroi, via Brüssel.
Tognettet i Belgia er godt utbygd og det går tog omtrent til hver eneste landsby. Det går intercitytog mellom de fleste større byene og den typiske frekvensen er hver time eller hver halvtime. Legg til hyppige lokaltog og du kommer du relativt kjapt og greit rundt i Belgia med tog. Prisen er omtrent på vanlig nivå i Europa, på høyde med Nederland.
Med unntak av internasjonale tog er det enkelt å kjøpe billett. Du kjøper en strekning og kan bruke hvilket som helst tog som går den aktuelle strekningen på den dagen billetten gjelder. Det er ikke mulig å bestille sitteplass, noe som heller ikke er spesiellt nødvendig da fleste togreiser er en time eller kortere. Belgia er et lite og flatt land. Den lengste togturen du kan ta er på tre timer og da har du virkelig kjørt gjennom hele landet.
Denne turen startet i den flotte sentralstasjonen i Antwerpen, gjerne kalt Europas peneste togstasjon. Jeg skulle til Charleroi, som ligger helt sør i Belgia, mens Antwerpen ligger ganske langt nord. Likevel er det bare snakk om en togtur på 1 time og 40 minutter. Dette toget går gjennom hovedstaden Brüssel og det var åpenbart at de fleste skulle av eller på der.
Antwerpen er en by på størrelse med Oslo og Brüssel og er en millionby. Det var derfor et sjokk å se et mikrotog komme inn på plattformen. Med bare tre små vogner ble det fort fullt og mange måtte stå. Det er nesten utrolig at man kan sette inn et så lite tog på en så viktig strekning, selv om togene går hver halvtime og turen er over på 40 minutter. Jeg fikk et visst inntrykk av at dette egentlig ikke var togsettet som skulle gått, for dette var mer som et lokaltog ute i provinsen.
Det var heldigvis ikke rushtid og etter Brüssel hadde jeg dobbeltsete for meg selv. Så jeg fikk også sjansen til å se ut av vinduet. Nå skal det sies at landskapet er ikke spesiellt spennende. Belgia er omtrent en eneste sammenhengende by og det er ikke mange sekundene med åpen mark mellom tettbebyggelsen. Like ved Brüssel fikk vi også en bisarr opplevelse ved at togene gikk på sporet som ligger nærmest red light district og vi kunne se rett inn på lettkledde kvinner i vinduene. Merkelig mye trafikk til å være tidlig ettermiddag, men hva vet vel jeg?
Etter Brüssel var det litt mer landlig, og vi passerte et par småbyer som så relativt trivelige ut. Men, når vi nærmest oss Charleroi ble landskapet mer og mer brutalt. Det er ikke så vanskelig å forstå hvorfor den byen er utpekt til verdens styggeste. De siste 10 minuttene var et sammenhengende mareritt av vanvittig stygge industriområder og forfalne boliger som så mer ut som slum. Hvis du leter etter byen som gir det verste førsteinntrykket når man ankommer med tog kommer Charleroi garantert godt opp på listen.
Nå forventet jeg forsåvidt dette, fordi det var ryktet som verdens styggeste by som dro meg til Charleroi. Les mer om akkurat det i reisebloggen Ja, det er mulig: Charleroi, verdens styggeste by, eller kanskje ikke? . Men, jeg kan avsløre at den viktigste togstasjonen i Charleroi, Sud, faktisk er ganske pen. Den er relativt nyoppusset og inneholder mange spisesteder og butikker, med metroen/trikken rett utenfor og byens sentrum er bare 2 minutters gange unna. Og av en eller annen grunn var alle andre togsett jeg så i Charleroi mye større enn det jeg satt på.
Som sagt går det tog nesten overalt i Belgia, noe som kan være litt forvirrende i seg selv. Det går mange forskjellige tog, men generellt vil det være IC, Intercity-togene som er mest aktuelle for turister. Brüssel har flere stasjoner, der Midi/Zuid er den viktigste, mens Centraal er stasjonen for sentrum. Ellers stopper generellt IC-togene bare på de viktigste stasjonen. Skal du til Belgia er den viktigste flyplassen i Brüssel, men det er også flyplasser i både Antwerpen og Charleroi. Ingen av dem har forbindelser til Norge.
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no
Dette innlegget ble først publisert på erdetmulig.no