Antwerpen Centraal, Europas flotteste stasjon - reisemedtog.no



Antwerpen, Europas flotteste stasjon

30.01.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Antwerpen Centraal er å finne på mange lister over Europas peneste togstasjoner. Det er lett å skjønne, dette er en katedral av en jernbanestasjon med togplattformer på tre nivåer midt i sentrum av Belgias nest største by.

Denne togstasjonen vil imponere selv de som ikke er interessert i tog. Bygningen i seg selv ligner mest på en katedral, både utvendig og innvendig, og er et av de viktigste landemerkene i Antwerpen. I løpet av de siste årene har stasjonen blitt oppgradert til å også ta imot høyhastighetstog, noe som har ført til kreative løsninger.

Opprinnelig ble alle tog ført inn på en lang og i seg selv imponerende viadukt. Det betød at alle tog måtte ut igjen samme vei og med lite plass til plattformer, ble stasjonen en så stor flaskehals at internasjonale tog kjørte forbi og stoppet på en liten stasjon ute i forstedene. Faktisk husker jeg godt første gang jeg tok toget hit for nesten 20 år siden. Toget måtte rygge inn på Antwerpen Centraal og passere den samme stasjonen to ganger.

Nå har man bygd en tunnel under elva og byen som går rett inn i sentralstasjonen. Samtidig har man løst kapasitetsproblemene med å bygge plattformer i tre etasjer. Jeg har sett flere stasjoner med tog i to etasjer, da gjerne i forskjellige retninger. På Antwerpen Centraal går alle tre etasjene i samme retning, det er nemlig så liten plass at det i hver etasje ikke er plass til mer enn to plattformer og fire spor. Et lite unntak er øverste etasje, den gamle delen, der det er seks spor. Det gir totalt 14 spor i en by som bare er litt mindre enn Oslo.

I tillegg til etasjene med tog, er det også to mellom etasjer for forflytning av passasjer, så den nederste etasjen er godt under bakkenivå. Dette er det eneste nivået der man kan kjøre gjennom byen og nordover, slik at det er på disse plattformene det er mest trafikk. Her stopper blant annet togene som skal til og fra Amsterdam. Den gamle jernbaneviadukten som går gjennom byen er fredet, men har fortsatt noe trafikk, det er slik togene kommer inn på øverste nivå på Antwerpen Centraal.

Selve stasjonsbygningen er som nevnt en praktbygning og inneholder mange detaljer, som malerier og skulpturer. Helt tydelig laget på en tid da jernbanen var viktig og at den ligger i en rik by. Ved siden av stasjonen ligger nemlig diamant-strøket, men gate etter gate fulle av diamantbutikker og markeder. Det sies at 70 % av alle diamanter i hele verden går gjennom Antwerpen. Merkelig nok er det også noe av mest slitne og en av de styggeste delene av byen.

En kuriositet er rulletrappene som tar deg ned til det laveste nivået. De går nemlig ikke rett ned, som de fleste andre rulletrapper. Det er en knekk midt på, som gjør at du i noen sekunder går rett fram, før rulletrappa igjen fortsetter nedover, eller oppover hvis du er på vei ut av stasjonen. Neppe en turistattraksjon i seg selv, men det er en spesiell opplevelse.

Det er satt av plass til mange butikker og spisesteder, men dette er ikke noe kjøpesenter, slik mange andre sentralstasjoner har blitt. Den gamle Grand Cafe er bevart og er en imponerende cafè på øverste nivå. Dette er en særdeles elegant måte å starte eller avslutte en togtur på. En gang i tiden var slike cafèer en selvsagt del av en større togstasjon, det er synd at tog for mange bare er blitt transport.

Belgia har et godt utviklet togsystem og det går svært mange tog i flere retninger. Til Brüssel går det tog 2 til 4 ganger i timen, og til Ghent og Brügge går det tog to ganger i timen. I tillegg går det det intercity eller lokaltog til mange andre byer i Belgia, og de går ofte hver halvtime eller i hvert fall hver time. Nordover kan du velge mellom Thalys eller IC til Rotterdam og Amsterdam i Nederland. Thalys går fortere og koster mer. Og husk at det er plattformer i tre etasjer!

Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no

Dette innlegget ble først publisert på erdetmulig.no





TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden


Anbefalt: Tips, Interrail 2019!