Düsseldorf, en maurtue av en stasjon - reisemedtog.no



Düsseldorf, en maurtue av en stasjon

19.03.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Sentralstasjonen i Düsseldorf, Hauptbahnhof, er full av folk og tog nesten døgnet rundt. I perioder er det nesten som å gå gjennom en maurtue, men det er effektivt.

Düsseldorf er en stor by med rundt 600 000 innbyggere i seg selv og i nærområdet bor det over 2 millioner mennesker. I tillegg ligger byen svært nærme Ruhr-området med 10 millioner mennesker og Køln med over 1 million innbyggere. Den viktigste stasjonen er Hauptbahnhof (Hbf), som dermed er svært travel. Som i flere andre tyske byer fungerer stasjonen også som et av byens sentrum, med spisesteder og butikker som matcher.

Selve stasjonen stammer fra 1930-tallet og ble faktisk fullført under nazi-regimet. Etter krigen har det vært en del justeringer, men bygningens mest iøyenfallende del, klokketårnet er fortsatt en del av bybildet. Stasjonen fremstår som en tanke kjedelig, men tyskerne er gjerne mer opptatt av effektivitet.

Sånn sett treffer man blink i Düsseldorf der togstasjonen går i ett med undergrunnsbanen, Stadtbahn. Mens alle togsporene er lett å komme til i annen etasje ligger Stadtbahn bare en kort trappetur ned. Det spesielle er at Stadtbahn går på tvers gjennom hele stasjonen og rett under passasjen som bringer folk til togplattformene. Det er derfor svært kort vei fra tog til tbane. Men, pass på hvilken side du går ned til tbanen på, det er nedganger på hver sin side, bruk nedganger på nordre side av stasjonen for undergrunnstog til sentrum og videre vest og nordover.

Faktisk er ikke Stadtbahn en virkelig undergrunnsbane. Disse togene går bare under bakken gjennom sentrum og går ellers opp i dagen og fortsetter som trikk. Siden det er så kort mellom byene i dette området kan du benytte Stadtbahn for å komme helt til Neuss, Duisburg og Krefeld, selv om vanlige lokaltog bruker mye kortere tid. Helt fram til dette tiåret var det faktisk spisevogner på Stadtbahn, med servering av kaffe og snacks. Det var såvidt jeg vet den eneste tbanen i verden med servering, men dessvere ble det lagt ned for noen år siden. Jeg rakk imidlertid å teste det ut under et besøk i området i 2013, så det er ikke så lenge siden!

Inne på stasjonen er det flust av tilbud om mat og drikke, samt en god del butikker. Under alle spor og på hver side av passasjen finner du både kjente og ukjente spisesteder, der noen har sitteplasser og andre er rene takeaway-steder. Det må være nesten et dusin bakerier i Hauptbahnhof for de som vil ha med seg noe på togreisen. Du finner Starbucks litt bortgjemt i enden av stasjonen, noe som gjør at det ofte er ledig sitteplass der.

Det er mange togstasjoner i Düsseldorf, men dette er den klart største og mest sentrale. Det er dog et stykke å gå til sentrum. Du kan gå til Königsallèe på 20 minutter men det er enda lenger til Altstadt og Rheinpromenade. Sånn sett kan det lønne seg å bruke Stadtbahn i hvertfall den ene veien. Alle tog vestover går innom sentrum. Hauptbahnhof har også et Ibis Hotell inne i stasjonsbygningen og undergangen til sporene dobler som gjennomgang til Østre deler av Düsseldorf.

Siden det også er svært gode togforbindelser til Düsseldorf skjønner man fort hvorfor det er mye folk og man får følelse av maurtue. Når det gjelder langdistanse går det mange ICE og IC-tog til Berlin, Hamburg, Frankfurt, München, Leipzig, Hannover og mange mange andre byer i Tyskland. Det går også ICE-tog til Amsterdam og til flere byer i Sveits, samt Thalys til Brüssel og Paris. Mange av disse togene stopper også i Köln og/eller Ruhrbyene Dortmund og Essen, men til disse byene er det mye billigere og nesten like kjapt å bruke lokale og regionale tog.

I tillegg til de mange langdistansetogene er det en voldsom mengde regionale tog til destinasjoner over hele Nordrhein Westfalen. Disse RE-togene, Regional Express, stopper bare på større stasjoner men i denne delen av Tyskland er det bare 10 til 15 minutter til neste storby, så det blir omtrent bare der RE-togene stopper. I tillegg kommer S-bahn som stopper overalt og er den mest lokale transporten. Vær oppmerksom på at på grunn av korte distanser mellom byene går Sbahn gjennom flere byer. Et S-tog går f.eks hele veien til Dortmund via Essen og mange andre byer, men det er mye tregere enn RE-toget. Til flyplassen går det to linjer, et S-tog til Flughafen Terminal, mens det går både S-bahn, RE og IC-tog til stasjonen som heter Düsseldorf Flughafen. Herfra er det gratis monorail til terminalen.

Mer om tog i Tyskland: Guide til tog i Tyskland - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no





TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden


Anbefalt: Tips, Interrail 2019!