Berlin, en by med spesiell jernbanehistorie - reisemedtog.no



Berlin, en by med spesiell jernbanehistorie

23.03.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

En gang hadde Berlin fantastiske togstasjoner, men krig og Muren har satt sine spor. Dette er fortellingen om jakten på det som er igjen av den historiske jernbanen i Tysklands hovedstad.

Berlin er en by som har gjennomgått mye. På 1930-tallet var dette en av Europas viktigste byer med et jernbanenett som andre byer kunne drømme om. Så kom andre verdenskrig og la mesteparten i ruiner, deretter sørget delingen av Berlin og Muren for at resten av de flotte stasjonene og jernbanehistorien forsvant. Men, det er fortsatt noen rester igjen, hvis man vet hva man skal se etter. Faktisk er det en stasjonsbygning som er intakt, men den skal vi komme tilbake til.

Det mest fremtredende minnesmerket fra Berlins toghistorie er restene av Anhalter Bahnhof. Dette var på 1930-tallet en av Europas viktigste og største jernbanestasjoner. Nå står bare skallet av inngangspartiet igjen, som en innfallsport til et større parkanlegg. Herfra gikk tog til blant annet Leipzig og München og videre sørover i Europa. Etter andre verdenskrig ble Anhalter Bahnhof liggende i Vest-Berlin, mens skinnene gikk bare rett inn i Øst-Berlin. Derfor ble det som ikke var ødelagt av krigen bare fjernet, og det går ingen tog herfra i dag.

Eller rettere sagt, det er fortsatt en togstasjon som heter Anhalter Bahnhof. Lokaltogene går fortsatt under bakken og selv om stasjonen over bakken er borte har undergrunnstasjonen beholdt sitt navn. På vei ned til perrongene finner du mange gamle bilder av den tidligere praktfulle jernbanestasjonen. Dagens stasjon er ikke så mye å ta bilde av, men denne linja ble i sin tid bygd for å binde nord og sør sammen i Berlin og gikk innom både Anhalter Bahnhof og Potsdamer Bahnhof, den andre store langdistanse-stasjonen, som lå bare noen hundre meter unna. Her er det ingenting igjen over bakken, men selve stasjonen har fått nytt liv på Potsdamer Platz.

Hvis du tar lokaltoget, S-bahn, nordover fra Anhalter Bahnhof kommer du etter hvert til Nordbahnhof, som har lidd en lignende skjebne. Her lå i sin tid Stettiner Bahnhof, hovedstasjonen for tog nordover i Tyskland. Navnet kommer av Stettin, det som i dag heter Szczecin i Polen. Når linja og stasjonen ble bygd la byen i Preussen. Etter andre verdenskrig lå stasjonen i Vest-Berlin, skinnene gikk inn i Øst-Berlin og Stettin havnet i Polen. I tillegg lå stasjonsområdet omtrent midt på grensa mellom Øst og Vest så det var ikke noe håp om at denne stasjonen skulle få stå i fred. Men, en stasjonsbygning har faktisk overlevd!

Dette er det som er igjen av Nordbahnhof og det er lokaltogstasjonen, der lokaltogene til stasjoner i området nord for Berlin gikk fra. I dag er det ingen togtrafikk herfra, bygget er gjort om til restaurant og kontorer og er helt omgitt av nyere høye kontorbygninger. Navnet Nordbahnhof lever videre gjennom S-bane-stasjonen under bakken og når man kommer opp legger man fort merke til villnisset av en park nord for stasjonen. Her reklameres det med Beach Party i et område som lå brakk i mange tiår like ved Muren.

Det er også andre stasjonsbygninger som har overlevd både krig og Muren, men bare såvidt. Bygget nedenfor var i sin tid en godsbygning på Wriezener stasjon, der togene til Wriezen gikk fra og videre inn i nordvest-Polen. Den linja er i dag svært amputert og stasjonen ble tidlig slått sammen med både Frankfurter Bahnhof og Schlesischer Bahnhof til Berlin Ostbahnhof. Denne stasjonen eksisterer fortsatt men er bygd om tre ganger bare etter andre verdenskrig, så der er det ikke mye orginalt igjen. Bygningen nedenfor er en kontorbygning og ligger i en parkeringsplass ved siden av Ostbahnhof. Ser du sørover kan du ane at det var store dimensjoner over banegården her.

Jeg har snakket mye om jernbaneruiner, men det er av Berlins historiske stasjonsbygninger som har overlevd intakt. Det er Hamburger Bahnhof, som ligger like ved Hauptbahnhof. Den ble bare brukt som vanlig togstasjon i noen få år på 1800-tallet før trafikken til Hamburg ble overført til Lehrter Bahnhof ( der Hbf ligger i dag ). Det reddet antagelig bygningen fra å bli rasert under andre verdenskrig og er i dag det eneste gode eksempelet på hvordan Berlins togstasjoner så ut en gang i tiden. Det er selvsagt ingen togtrafikk herfra, men det er mulig å gå inn i parkanlegget og bygningen for å se nærmere. Bygget er lyssatt på en unik måte på kveldstid.

Nå er det flere historiske stasjonsbygninger i Berlin som fortsatt er i bruk. På Stadtbahn-viadukten ,som går fra vest til øst gjennom byen, ser du mange pene og tilsynelatende gamle stasjoner. De er i all hovedsak restaurert etter krigen og noen av dem etter at muren falt. Et godt eksempel er Hackescher Markt. Det er også mange spennende moderne stasjoner i Berlin og ikke minst jobber man fortsatt, 30 år etter, med å reparere alt som ble ødelagt av først andre verdenskrig og deretter delingen av Berlin. Men, det får bli et annet innlegg.

Mer om tog i Tyskland: Guide til tog i Tyskland - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no





TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden


Anbefalt: Tips, Interrail 2019!