2019, et svært spennende togår - reisemedtog.no



2019, et svært spennende togår

- 29.12.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

2019 må ha vært et av de mest spennende årene noensinne for oss som liker å reise med tog. 2019 var året vi fikk de første private togaktørene i Norge, NSB skiftet navn og det ble plutselig trendy å reise med tog. Her er et tilbakeblikk og noen spådommer om 2020.


Et tog i Norge

Verden gikk visst ikke under likevel. Det var mange negative spådommer og medieoppslag i forkant av at Go-Ahead skulle overta driften av togene på Sørlandsbanen. Overgangen gikk nærmest smertefritt og de to første ukene gikk så og si alt på skinner. Så kom dagens tekniske problemer som ikke skyldtes Go-Ahead og de obligatoriske oppslagene om elendig informasjon fra Sør-toget. Det samme hadde nok skjedd dersom det hadde vært Vy, men jeg kan godt tenke meg at Go-Ahead har en jobb å gjøre med å bedre informasjonen, blant annet var det helt umulig å finne noe nyttig informasjon på deres hjemmesider i dag.


Vy tog

Årets kanskje teiteste tog-nyhet var NSBs nærmest hodeløse navneforandring til Vy. Det er en meningsløs utslettelse av et innmari godt innarbeidet merkenavn til noe helt uforståelig og jeg har fortsatt til gode å finne noen, utenom de som bestemte dette, som synes at dette var en god idè. Det førte i hvert fall ikke til at togene gikk mer i rute eller at folk ble mer glad i tog. I tillegg skaper det forvirring mellom buss og tog, noe som faktisk var hensikten. Det er nærmest komisk når du leter etter tog hos Vy og får reklame for at det går buss.


Kroatia

Dette skjer samtidig som interessen for å ta lange turer med tog har eksplodert. Det startet med flyskam-bevegelsen i Sverige og spredte seg etterhvert til en del i Norge. Alt dette førte til at salget av Interrail økte kraftig i Norge i fjor og mange er generellt blitt bevisst at tog er mye mer miljøvennlig enn fly. Alt dette har ført til at interesse hos myndigheter og aktører til å sette opp flere tog, både på dagtid og nattestid. Samtidig fortsetter utbyggingen av jernbanenettet, slik at det faktisk blir mulig å kjøre flere og raskere tog.


NSB lokaltog

Men, så kommer spørsmålet hva som skjer i 2020. Jeg tror at interessen for å bli mer miljøvennlig er stigende og det taler for mere tog i fremtiden. Samtidig tror jeg ikke at utviklingen går så fort som mange håper. Det er for de aller fleste nordmenn helt utenkelig å ta tog fra Norge til Spania når flyet koster mye mindre og bruker en brøkdel av tiden. Dessuten er det komplisert å finne ut av både billetter og reisevei gjennom Europa, det er jo noe av grunnen til at jeg startet denne siden. Dessuten er natt-tog etter min mening også for spesiellt interesserte. Da har jeg mer tro på flere avganger til de nære naboland og gjeninnføring av direkte tog til København. Kommer det ned i seks timer med ok pris er vi inne på noe.

Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:







TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet