På gamle spor i Trondheim - reisemedtog.no

Annonse


På sporet av det gamle i Trondheim

26.07.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Trondheim har en fascinerende jernbanehistorie. Blant annet lå byens første jernbanestasjon et helt annet sted enn dagens Sentralstasjon, som i seg selv er byttet ut. Det er også en spennende bru i Trondheim som jeg først lærte om på en utenlandsk tv-kanal! Er du ute etter informasjon om dagens togstasjon, prøv dette innlegget: Trondheim S - en ny og praktisk stasjon


Synagoen, den aller første stasjonen

Dette er synagogen i Trondheim. Bygningen huser også det jødiske museum. Men, dette var også byens aller første jernbanestasjon som ble åpnet samtidig som banen til Støren var ferdig i 1864. Arkitekten var Georg Andreas Bull og ser man nærmere ligner dette på mange andre stasjonsbygninger i Norge. Den ligger bare et par kvartaler fra Torget og Nidarosdomen er rett i nærheten, så denne stasjonen var strengt tatt mer sentral enn dagens sentralstasjon.


Perronghallen er nå Frelsesarmebygget

Trondhjem-Størenbanen var Trøndelags første jernbane og det meste av strekningen inngår i dag i Dovrebanen. I 1877 kom Rørosbanen som også hadde denne stasjonen som endepunkt, men allerede i 1884 sluttet bygningen å være stasjon. Da ble jernbanen lagt om slik man nå får oppleve i Trønder-hovedstaden. Det er likevel fint at den gamle bygningen består, som altså er gjort om til synagoge, dette skjedde i 1925. Perronghallen er dagens Frelsesarmebygg og verkstedet lå der St.Olavs kirke ligger i dag.


St.Olavs kirke ligger der verkstedet lå

Jeg undret meg litt over hvordan togstasjonen havnet her for det er ingen rester av noe bru over Nidelva, men ifølge Wikipedia gikk toget her på en bro som nå er revet og erstattet med dagens Elgeseter bru, som er en travel veibru og betjener en av de viktigste innfartsårene til byen. Jernbanebrua lå bare få meter vest for dagens bru, men jeg klarte ikke å finne noen fundamenter eller andre rester. Du finner et informasjonskilt på synagogen så jernbanehistorien er ikke glemt.


Skansen bru

På den "nye" strekningen var det behov for en ny bru og den er spesiell. Skansen bru er en klaffebru som kan åpnes. Det er her Dovrebanen kommer inn på Trondheim sentralstasjon som ligger på den kunstige øya Brattøra og brua går over vestre kanalhavn. Brua kan som sagt heves slik at større båter kommer gjennom, ellers er seilingshøyden bare 4 meter. Den nåværende brua ble bygget i forbindelse med at Dovrebanen kom til Trøndelag og erstattet da en gammel smalsporet bru som forbandt Rørosbanen og Meråkerbanen.


Tog på vei over Skansen bru

Brua er konstruert av Joseph B. Strauss, som også var ansvarlig for den verdenskjente brua Golden Gate Bridge i San Francisco. Brua har en kontravekt opphengt i et stangparallellogram, samt motorer og tannhjul for å løfte og senke klaffen på brua. I 2005 ble Skansenbrua fredet, opplyser Wikipedia. Selv ble jeg gjort oppmerksom på Skansen bru ved hjelp av et program på en utenlandsk TV-kanal, så denne brua er altså verdensberømt. Brua ble hevet idet jeg gikk fra området og det var et spektakulært skue.


Trondheim S

I et historisk innlegg er det naturlig å også ta med den gamle hovedbygningen på Trondheim Sentralstasjon. Denne brukes ikke lenger som passasjerterminal, men er også et praktbygg fra 1880-tallet. Stasjonen ble åpnet som Throndhjem (Brattøra) i 1881 som endestasjon for Meråkerbanen. Den eldste delen av stasjonsbygningen sto ferdig i 1883. Og som nevnt før ble dette hovedstasjonen i Trondheim i 1884. Den het faktisk en kort tid Nidaros og i en lengre periode Trondhjem. Fra 1934 har navnet vært Trondheim og den betegnes som S, sentralstasjon. Det er jo flere andre stasjoner og holdeplasser i denne byen.

Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Norge
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM

Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

SISTE NYTT: