På jakt etter restene av Sulitjelmabanen - reisemedtog.no



På jakt etter restene av Sulitjelmabanen

26.09.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Sulitjelma var et gedigent gruvesamfunn i Nordland, i glanstiden landets nest største arbeidsplass. Lokaliseringen langt inne i landet gjorde at man så seg nødt til å bygge en jernbane. Sulitjelmabanen ble lagt ned på 70-tallet, gruvene stengte to tiår senere. I min sommerferie valgte jeg å lete etter restene av denne en gang så viktige jernbanen.


Restene av en holdeplass

Blunk med øynene og du kan gå glipp av det. Så lite er igjen av lett synlige rester etter Sulitjelmabanen. Men, er man litt mer observant er det mer å se. Det desidert mest iøyenfallende er stasjonsbygningen på Sjønstadalen, som fortsatt står der. Den kommer litt plutselig på for den ligger liksom litt opp i åsen i forhold til vegen. Men, med orginale skilt og det hele er det ingen tvil om at dette var en stasjon på Sulitjelmabanen.


Sjønstadalen stasjon

Den beste måten å lære om Sulitjelmabanen på er å ta en tur innom gruvemuseet i Sulitjelma, som har en stor avdeling satt av til å fortelle historien om banen. Her fikk jeg vite mye jeg ikke ante noe om på forhånd. Blant annet tok det lang tid før banen kom helt fram til kysten, ved Finneid (Fauske). Banen ble bygd ut stykkevis og delt og i mellom disse stykkene ble gods og passasjer fraktet med båt på innsjøene.


Utstilling på gruvemuseet

15. oktober 1892 åpnet jernbanen mellom Sjønstå og Fossen. Arbeidet med å forlenge banen til Hellarmo ble startet umiddelbart, dit den ble ferdig året etter. Ved Hellarmo ble det bygget en demning for å heve vannstanden i Langvatnet slik at båtene kunne ta seg frem til omlastingsstedet, ifølge Wikipedia. Jernbanen var Nord-Norges første jernbaneanlegg. Man må huske at Nordlandsbanen først sto ferdig på 1960-tallet.


En gammel jernbanebru i Sulitjelma

Det at banen bare gikk en del av veien gjorde at man slet med å få fram varer om vinteren. Derfor ble det flere utvidelser av banen. I desember 1912 startet arbeidet med å bygge om og forlenge banen til Fagerli (km 23,7). Sporvidden på den smalsporede banen ble økt fra 750 mm til 1 067 mm. Den ombygde og forlengede jernbanen mellom Sjønstå og Fagerli ble offisielt åpnet den 15. juli 1915. Nok en gang informasjon hentet fra Wikipedia, for jeg klarer ikke å huske alle detaljer fra mitt besøk.


Dette må ha vært en togvogn av et eller annet slag

Helt fram til Finneid nådde man ikke før på 1950-tallet, omtrent når Nordlandsbanen nådde Fauske. Sulitjelmabanen ble lagt ned i 1972. Jernbanestrekningen inkludert tunneler ble gjort om til vei, i dag fylkesvei 830. Visstnok skal man bare ha brukt tre uker på å bygge om jernbanen til en kjørbar vei, men mange av tunnelene ble først utbedret senere. Det betyr at når du kjører bil til Sulitjelma følger du den gamle jernbanen temmelig nøyaktig. Det er derfor ikke så overaskende at det ligger en stasjonsbygning like ved.


Inne i den raserte togvogna

Inne i Sulitjelma må det ha gått flere godsspor i flere retninger. Ved gruvemuseet ligger det noen jernbaneskinner så det er godt mulig det gikk godsspor helt bort dit. Nede i "sentrum" av Sulitjelma, hvis man kan kalle det det, så ligger det et område som ser veldig ut som en gammelt stasjonsområde. Her fant jeg noe som trolig har vært en togvogn, men er usikker på hva den ble brukt til. Den var skikkelig ramponert og står der bare og forfaller. Like ved fant jeg også en gammel jernbanebru.


Fylkesvei 830 er lagt opp på det gamle jernbanesporet

Det var selvsagt for å frakte gods denne jernbanen ble bygd. I 1858 ble det funnet kobber- og svovelkis og på begynnelsen av 1900-tallet var det en stor virksomhet. Gruvene ga grunnlag for et samfunn med 3000 mennesker på begynnelsen av 1900-tallet. Selvsagt fraktet også banen passasjer men det var ikke det viktigste. Banen sto ferdig like før personbilen overtok som viktigste transportmetode i Norge og man begynte snart å transportere biler på banen, siden det ikke var noen annen måte å få bilene ut av Sulitjelma på.


Rester av endestasjonen på Finneid. Du kan såvidt se Nordlandsbanen i bakgrunnen

På Finneid kan man finne det som antagelig er rester av jernbaneplattformer. De er godt skjult, men ser man nøye etter ligner det veldig på noe som stammer fra en jernbane og neppe har sammenheng med de nye byggene i bakgrunnen. Siden Sulitjelmabanen hadde en annen sporvidde enn Nordlandsbanen måtte man uansett laste om og i mesteparten av levetiden til banen ble godset fraktet med skip fra Finneid. Restene eksisterer like ved sporene til Nordlandsbanen. Jeg kan forøvrig anbefale Skinnelangs.no som Erlend Garåsen står bak. Der kan du lese mer om: Sulitjelmabanen - Skinnelangs.no

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Norge

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM

    

  • 

    COVID-19

    På grunn av korona-pandemien har UD sendt ut reiseråd der de anbefaler å ikke reise til enkelte land. Disse rådene forandrer seg raskt. I tillegg er det mange tog som ikke går.

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Togpodden - Podcast


    Veterantog i Norge


    

    SISTE NYTT: