13.08.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Lennakatten på Uppsala Ö
Lennakatten kjører på deler av en gammel og nedlagt jernbanestrekning som ble kalt Uppsala - Länna järnväg. Dette er åpenbart en svært populær forlystelse i denne delen av Sverige for det var helt fullt på den avgangen jeg tok fra Uppsala. Men, så var det da også en av de få avgangene den dagen med damplokomotiv. Det er jo alltid noe som trekker folk.
Damplokomotiv
Det er snakk om en 33 kilometer lang jernbanestrekning hvis du tar toget hele veien fra Uppsala Ø til Faringe, som er et tidligere jernbaneknutepunkt. Jeg valgte å snu på Almunge som er en stasjon før Faringe, men det var mest trafikk mellom Uppsala og Marielund, som er omtrent halvveis. Uppsala Østra høres ukjent ut, men det er faktisk bare den østre delen av Uppsala Central, så dette er enkelt å finne.
Inne i 3. klasse
Som sagt kjøres det forskjellige typer av både lokomotiv og vogner. Det virket for meg som de normalt har flere damplokomotiv i drift, men denne onsdagen i juli var det bare ett slik at det ble i alt to turretur avganger med damplokomotiv. Det var også avganger med diesel lokomotiv og veteranvogner samt noen avganger med rälsbuss, en skinnebuss-type som har vært mye brukt på mindre trafikerte strekninger i Sverige.
Bärby stasjon
På toget jeg tok fra Uppsala var det også litt forskjellige typer vogner bak damplokomotivet. Noen sto det tredje klasse på uten at det stoppet folk fra å flomme inn for sitteplasser. Klientellet var stort sett litt eldre men det var også en haug med barnefamilier der det gjerne var 7 - 8 unger, sikkert fra flere familier, men de var ikke til å unngå å legge merke til. Ikke alle ungene fikk noe glede av turen for flere satt bare og så i veggen.
Åpen vogn
Da var det mer toginteresse blant barna i den bakerste vogna som var en helt åpen vogn. Dermed er det jo garantert utsikt i alle retninger. Spesielt morsomt var det når damplokomotivet kjørte baklengs forbi oss for å fylle vann rett ved siden av. Slike gamle lokomotiver trenger mye vann og det er obligatorisk med vannstopp på slike damptog. Det kan fort ta litt tid, men det er jo noe av sjarmen med et veterantog.
Rälsbuss
Jeg hadde valgt Almunge som min endestasjon fordi det skulle være en kafè der slik at jeg kunne få den obligatoriske fikaen, men den viste seg å være stengt den dagen. Heldigvis fant jeg et vertshus 200 meter unna så jeg fikk meg en lunsj og drikke før turen gikk tilbake mot Uppsala. Denne gang med rälsbuss og det var relativt lite folk fra Almunge til Marielund. Det kom adskillig flere folk på der.
Utsikten mellom Marielund og Almunge
Marielund er ikke noe kjempespennende sted i seg selv, men her ligger det en kafè ved siden av stasjonen og du kan også gå inn i den relativt godt bevarte stasjonsbygningen. Det er også beskrevet som en sommerby så en spasertur er en god idè mens man venter på toget. Andre steder å stoppe er Länna som ga banen sitt navn og har en fin innsjø som nabo. Faringe har lavprisvarehuset Thun`s og en utstilling av veterantog.
Länna stasjon
Ser man bort fra det jernbanetekniske var den beste delen av turen landskapet etter Marielund, der man virkelig er på landet med hytter og sjøer. Billettene koster fra 100 til 120 kroner hver vei, avhengig av hvor langt du skal, turretur er dobbel pris. Billetter av den gode gamle typen kjøpes på stasjonen i Uppsala, altså stasjonshuset Uppsala Østra. Konduktøren kan også selge billetter men tar ikke kort.