1. klasse med GWR mellom Bristol og Swansea - reisemedtog.no


1. klasse med GWR mellom Bristol og Swansea

25.11.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

I høst var jeg i Storbritannia med en Interrail-billett som gjorde at jeg kunne teste ut første klasse hos forskjellige operatører. Den første av disse var Great Western Railway, GWR.


GWR på Bristol Parkway

GWR kjører tog, som navnet tilsier, i Vest-England. De viktigste rutene er London til Bristol, London til Cardiff og Swansea i Wales og London til Plymouth og Penzance. Jeg har kjørt med GWR mange ganger, akkurat denne turen gikk mellom Bristol og Swansea, som er en passe lang og litt spennende togtur.


1. klasse interiør på GWR til Wales

Nå var halve poenget med denne turen å teste ut 1. klasse på de forskjellige selskapene så jeg hadde ingenting spesielt jeg skulle i Swansea. Turen begynte på Bristol Parkway som er en stasjon som ligger langt fra Bristol sentrum, men denne storbyen har vokst så mye at bebggelsen går helt opp til hovedlinja mellom London og Wales, som på 1800-tallet lå helt utenfor byen. Skal man til sentrum tar man toget mellom London og Bristol Temple Meads. Stasjoner kalles gjerne Parkway når de ligger langt utenfor byen de skal betjene og er egentlig basert på at folk kjører bil og parkerer på stasjonen.


Ikke alle får utsikt selv om det er første klasse

Bristol Parkway er en ganske travel stasjon med tog til London minst to ganger i timen og til Cardiff to ganger i timen, der ett av dem fortsetter til Swansea. Det går også tog cirka to ganger i timen til Birmingham der noen fortsetter til Manchester og andre til Leeds og Edinburgh og faktisk enda lenger. I den andre retningen går disse togene innom Bristol Temple Meads og noen av dem videre til Plymouth. Lokaltog kommer i tillegg. Til tross for mange tog er det en liten stasjon av størrelse, men det er likevel et par utsalg av mat og drikke og manuelt billettsalg. Det går også mange busser innom stasjonen.


Bristol Parkway

En stor forskjell på Parkway og Temple Meads er at Parkway er den eneste stasjonen i Bristol der elektriske tog kan stoppe. For få år siden ble linja mellom London og Cardiff elektrifisert men ikke sporet som går til Bristol Temple Meads. Det er heller ikke strøm mellom Cardiff og Swansea så GWR bruker ofte tog som både kan gå på strømm og på diesel. Disse kalles gjerne Intercity Express 800 og det var et slikt tog jeg satt på. Jeg kan fortelle at jeg merket overhodet ikke at vi byttet mellom strøm og diesel, noe jeg antar skjedde på Cardiff stasjon, der alle tog uansett stopper.


Cross Country Train på Bristol Parkway

Men før vi kom så langt fikk vi oppleve noe helt unikt i Storbritannia. Mellom Bristol og Cardiff kjører toget nemlig under Bristolkanalen i Severntunnelen, som var verdens lengste undersjøiske tunnel til 1987. Det er ganske imponerende for en tunnel som ble påbegynt i 1873 og åpnet for trafikk i 1885. Tunnelen er litt over 7 kilometer lang og det er dobbelspor gjennom hele tunnelen. Det var en stor jobb å få plass strømforsyning i tunnelen og det førte til at tunnelen måtte stenges i en lengre periode. Det var ingen som tenkte på strøm i 1873. Før Severntunnelen åpnet måtte alle tog kjøre via Glouester.


Swansea stasjon

Tunnelen er naturlig nok det mest spennende med turen fra Bristol til Swansea, men toget kjører også gjennom byer som Newport og Cardiff. Sistnevnte har en pen og majestetisk gammel stasjon og byen er verdt et besøk i seg selv. Toget kjører ganske fort til Cardiff men etter det går det noe tregere. Det er mye svinger og flere stasjoner mellom Cardiff og Swansea så du får se dagliglivet i Wales på ganske nært hold. Stasjonen i Swansea er litt underlig. Den bærer preg av å være litt gammel, men mye av det du ser er fra 1930-tallet. Den orginale stasjonen fra 1850 er helt forsvunnet. Det var i storhetstiden hele sju stasjoner i byen, nå er det bare en.


Swansea stasjon

Swansea stasjon er litt merkelig plassert på et sidespor fra hovedlinja, men det ble vel gjort slik for å få toget inn i sentrum av byen. Det er en sekkestasjon som gjør at alle tog som skal videre må reversere ut den samme veien som de kom inn. Det betyr ikke så mye for de fleste tog, flertallet av lokale og intercity-tog har sitt slutt eller startpunkt i Swansea. Men, for godstrafikken er det gode nyheter at det finnes et hovedlinja rett og slett går utenfor byen. GWR kjører tog en gang i timen til og fra London Paddington, mens Transport for Wales står for lokaltogene. Sistnevnte har kun første klasse på noen få avganger, mens GWR har en ordentlig første klasse på sine tog til den britiske hovedstaden.


GWR på Swansea stasjon

Hva kan man si om første klasse hos GWR? Jo, de lander midt på treet i Storbritannia. Det er færre seter på første klasse (2 +1 i bredden) enn på andre klasse (2+2). Du får litt å drikke, altså kaffe eller te og litt snacks. På noen avganger skal det også være mulig å få sandwicher men jeg så ikke noe til det. Det er lounge for de med billetter på første klasse på London Paddington, men jeg så ikke noe til det på Bristol Parkway eller Swansea. Og en personlig mening er at setene på de nye togene er dårligere enn på de gamle togsettene GWR brukte før. Første klasse utgjør gjerne de to første vognene ved avgang London, det blir lengst unna stasjonen i Swansea. Det var stille og rolig i vogna under denne turen.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Storbritannia

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: