04.01.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Kaunas stasjon, Litauen
Det korte svaret er at dersom du vet hvor du skal når du skal og hvordan du skal bestille billetter så vil du ofte kunne finne lavpris-billetter som gjør turen billigere enn en Interrail-billett. Da er forutsetningen at du bare skal fra A til B og ikke stoppe underveis. Er du nybegynner i å reise med tog i Europa og/eller er ikke helt sikker på hvor du vil til hvilket tidspunkt så er Interrail billetten for deg.
TGV i Frankrike
For å gå litt mer i dybden er det kanskje ikke prisen som er det viktigste, men derimot fleksibiliteten som er helt unik med Interrail-billett. Du kan altså gå til en togstasjon når som helst på dagen, bestemme deg der og da hvor du vil reise og hoppe på et tog til hvor som helst i Europa. Høres ikke det ut som selve drømmen? Nå er det en del begrensninger som vi skal komme tilbake til, men på en god dag er det akkurat denne typen fleksibilitet du vil verdsette med Interrail.
Amsterdam Centraal, Nederland
Jeg har vært på Interrail en rekke ganger gjennom litt over 20 år og i den samme perioden har jeg reist en rekke ganger gjennom Europa på enkeltbilletter. Når jeg har reist med Interrail har jeg hver gang, uten unntak, endret mine planer underveis. Som jeg gjerne sier til nybegynnere: nesten alle endrer planer underveis, det er nettopp det som er det geniale. Du kommer til et fint sted og bestemmer deg for å bli der tre dager i stedet for to og du traff noen som anbefalte et sted du aldri hadde hørt om før og som plutselig virket veldig spennende.
Lokaltog på Rimini stasjon, Italia
Samtidig er det gode muligheter for å komme seg billig gjennom Europa på enkeltbilletter eller andre type billetter. Særlig tyskerne har gode tilbud og du kan komme deg fra København til Italia for godt under tusen kroner. Men, da binder du deg til bestemte tog som går på et bestemt tidspunkt. Som sagt: vet du på forhånd nøyaktig hvor du skal og når og kan bestille noen uker i forveien kan du få svært rimelige billetter. I flere land/regioner er det også mulig å kjøpe dagskort som gir deg fri reisevirksomhet en hel dag i et nærmere definert område.
Celje stasjon, Slovenia
Men, det er flere faktorer som spiller inn. Et eksempel er Sveits, der det er vanskelig å få tak i billige billetter. Ja, faktisk er prisnivået generelt så høyt at du begynner å lengte etter norske priser. Samtidig er det ingen ekstra gebyrer for Interrail og det går tog over alt hele tiden, så Interrail er nesten et must når man skal toge i Sveits. Det er litt det samme i Storbritannia der enkeltbilletter kjøpt på dagen kan være svindyre men forskjellen til Sveits er at i Storbritannia kan du få tak i svært billige billetter kjøpt på forhånd.
På tog gjennom Semmeringpasset, Østerrike
Prismessig er Interrail helt bortkastet om du bare skal reise i Øst-Europa. I land som Polen, Tsjekkia og Romania er prisnivået på togbilletter så lavt at du nesten ikke tror det og du skal reise svært langt og over minst en landegrense for at du prismessig skal bruke opp en reisedag på Interrail. Samtidig er det noen krøkkete regler om plassreservasjon som ofte innebærer et besøk på en stasjon til en billettluke der betjeningen kanskje snakker engelsk om du er heldig. Er du uheldig så ender du opp på et tog i feil retning, men ærlig talt kan jo det være en opplevelse i seg selv!
IC-tog i Sveits
De vanskelige landene med Interrail er Spania, Italia og Frankrike med Spania på en solid jumboplass. I Spania kan det noen ganger virke som de gjør alt de kan for å hindre at folk reiser på Interrail. Det er krav om setereservasjon på nesten alle tog, selv regionale tog og dette kan i all hovedsak kun kjøpes på en stasjon i Spania! I tillegg har spanjolene til dels høye avgifter på hurtigtog. Det kan man også oppleve i Italia og Frankrike, men begge disse landene har regionaltog som ikke krever plassreservering. Det er det bare Spania som har!
Utsikt fra togvinduet i Sveits
Et annet land jeg overraskende nok finner vanskelig med Interrail er Sverige. En ting er at det koster penger og til dels mye penger å kjøre med SJ snabbtåg, det er også flere togselskaper der Interrail-billetten ikke er gyldig, også på lokalt nivå. Da er det bedre i Danmark, men på grunn av mye folk på Intercity-togene om sommeren er du nesten nødt til å kjøpe deg et sete for i det hele tatt å få sitte på turen. Det er obligatorisk plassreservasjon på togene mellom København og Hamburg på sommerstid og disse har de siste årene vært utsolgt flere uker i forveien, ikke akkurat lett når det fremstår som det mest logiske alternativet mellom Skandinavia og kontinentet. Det er varslet bedre tilbud fra sommeren 2023.
Så er det mange som drømmer om den ultimate turen til land som Tyrkia og Hellas via Balkan. Ja, det er mulig, men nedover Balkan er det nå relativt håpløse tog. En ting er at det er gamle trege tog mange steder som går kanskje en eller to ganger om dagen. Verre er det at det knapt går tog over landegrensene og ofte blir du nødt til å ta en eller flere busser for å komme fram. Albania er i en særstilling, der går det ikke lenger tog, de er da heller ikke med på Interrail. Skal du til Hellas anbefaler mange ferje fra Sør-Italia. Det er litt samme situasjon i Baltikum, der grenseoverskridene tog er nesten helt fraværende og få tog innenriks uansett.