En test av 1. klasse på X2000 hos SJ - reisemedtog.no


En test av 1. klasse på X2000 hos SJ

27.01.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Mange skryter av hurtigtogene til SJ. Jeg testet for noen måneder siden X2000 fra Karlstad til Stockholm med en første klasse Interrail-billett. Jeg var ikke like imponert, men hurtige er de!


X2000 på Karlstad Central

X2000 har lenge vært flaggskipet til SJ, det statlige selskapet i Sverige. Disse hurtigtogene går i første rekke på de viktigste fjerntogstrekningene Stockholm - Gøteborg og Stockholm - Malmø. Men, det er også noen få avganger med X2000 på andre linjer, slik at jeg kunne sette meg på et X2000-tog i Karlstad for en tur til Stockholm. Dette var før SJ utvidet sitt tilbud mellom Oslo og Stockholm med 5 daglige avganger, som det er nå. Nå er det bare en morgenavgang med X2000 fra Karlstad til Stockholm. Resten er SJ3000 eller Intercity-tog.


1. klasse på X2000

I forbindelse med supertilbudet i fjor kjøpte jeg en 3 måneders Interrail-billett på 1. klasse og jeg hadde noen få dager igjen så derfor kastet jeg meg rundt og tok en kjapp tur til Stockholm. Jeg ble litt paff da jeg så hvor mye det koster å reservere et sete på X2000: Hele 150 svenske kroner må man ut med på første klasse. Når man faktisk kan kjøpe enkeltbilletter på den samme strekningen fra 375 kroner, dersom man planlegger litt, så synes jeg 150 er stivt. På den annen side koster det skjorta å kjøpe en første klasse billett samme dag man skal reise. Og det er mulig å få refundert de 150 hvis du heller vil bruke et annet tog.


Mitt sete, uten vindu

Men, enda mer frustrert ble jeg når jeg kom til mitt sete. Det var på et sted i togvogna der det ikke er vindu! Nå kunne jeg velge sete online, men at det kunne være slike seter uten utsikt på 1. klasse falt meg faktisk ikke inn i bestillingen. 150 kroner ekstra for å sitte og glane inn i en vegg er ikke hva jeg forbindeler med 1. klasse. Heldigvis var det ikke fullt så jeg fant meg et annet ledig sete. Jeg vurderte i noen sekunder å sette meg i bistro-vogna men det ble ikke nødvendig.


Kaffe, te og fika hører med

En annen ting er at på X2000 har man fortsatt det klassiske oppsettet med 2+1 seter i bredden. Jeg liker dette svært godt da man kan sitte alene. På de nye hurtigtogene SJ 3000 er det 2+2 også på 1. klasse. Jeg brukte Interrail-billetten på et slikt tog noen uker før, mellom Uppsala og Sundsvall. Da var det helt smekkfullt så jeg ble virkelig sittende og tenke at det var meningsløst med 1. klasse på de togene. Det sies dog at det er noe bedre beinplass på 1. klasse enn på 2. klasse.


X2000 har bistrovogn

Forøvrig på 1. klasse får man kaffe, te, vann og litt småsnacks. Men, på morgenavgangene får man også frokost på kjøpet. Mitt tog gikk midt på dagen så jeg fikk ikke testet frokosten på X2000. Ellers var det ganske rolig stemning i vogna så man lett kunne jobbet litt underveis. Det er kun noen få stopp mellom Karlstad og Stockholm når SJ bruker X2000, så reisetiden er satt opp til 2 timer og et kvarter. På Stockholm Central kan man benytte seg av loungen, som bare er for de på 1. klasse.


Utsikt fra togvinduet

Når det er sagt skal det sies at det er ikke noe galt å si om komforten ombord. X2000 glir elegant gjennom de svenske skoger og på den første delen mot Hallsberg får vi også erfart hvordan toget oppfører seg i de mange svingene som er på denne strekningen. Her går også togene til Oslo og det er ingen tvil om at en oppgradert linje, helst dobbelspor, ville spart mange minutter. Enda bedre hadde det vært å legge ny bane mot Örebro via Karlsskoga.


Utsikt fra togvinduet

Etter Hallsberg går det strake veien til Stockholm. Toget er oppe i 200 km/t ved flere anledninger før vi nærmer oss Södertälje, som er et av få stopp på denne turen. Stasjonen ligger oppe på en bru høyt over fjorden og ganske langt fra sentrum av byen. Så er dette da også en snarvei i forhold til den gamle jernbanelinja, der kun lokaltog kjører i dag. Men, det er nå i hvert fall god utsikt på viadukten.


Utsikt fra togvinduet

Hva er så min konklusjon? Jeg er fortsatt litt overrasket over at så mange skryter av X2000, som for meg fremstår litt slitent og med en setereservasjon på 150 kroner på 1. klasse så føler jeg ikke helt at toget lever opp til sitt rykte. Nå skal det sies at jeg nok er påvirket av å ha kjørt svært mange forskjellige tog rundt om i Europa. X 2000 er greit nok, men ganske middels i forhold til andre land.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: