Fra Malaga til Granada i høy hastighet - reisemedtog.no


Fra Malaga til Granada i høy hastighet

19.01.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Forrige gang jeg skulle reise mellom Malaga og Granada måtte jeg ta bussen fordi det var ingen fornuftige forbindelser med tog mellom de to relativt store byene som ligger bare 130 kilometer fra hverandre. Men, like før pandemien åpnet en ny høyhastighetslinje til Granada og nå går det direkte tog til og fra Malaga. Men, det er noe som ikke helt stemmer.


AVANT til Granada på Malaga Maria Zambrano

Dette er bare en av mange høyhastigshetslinjer som er åpnet i Spania de senere årene og den er bare sånn delvis gjennomført. Deler av banen er enkeltspor og en viktig tunnel har aldri åpnet, så alle tog må innpå den gamle og trege strekningen i en lengre periode. Dette er gjort for å spare penger og for å bli ferdig med det som egentlig skulle stått klart for lenge siden. Kan vi kalle det å ta en spansk en? Slik har spanjolene fått åpnet flere nye strekninger, sånn halvveis ferdig.


Interiør på AVANT-tog

Før finanskrisen i 2008 hadde Spania noen formidable planer om å forbinde alle viktige byer i landet med splitter nye høyhastighetslinjer innen 2020. Derfor ble det satt i gang gravearbeider på mange forskjellige steder over hele landet på en gang. Det viste seg å ikke være så lurt, for når det stoppet opp, ja da var det bom stopp. Over hele Spania er det fortsatt spor av denne utbyggingen, selv på steder som er langt unna dagens togforbindelser. De siste årene har det blitt jobbet iherdig med å få knyttet det som var ferdig på 2000-tallet inn på tognettet, på en eller annen måte. Det mest bisarre eksempelet er i Extremadura der det er åpnet en lengre strekning med relativt høy hastighet, men det er enkeltspor, iberisk sporvidde og det må brukes diesel-tog.


Utsikt fra togvinduet like utenfor Malaga

Alle nye høyhastighetslinjer i Spania er bygd til normal sporvidde, mens alle eldre linjer har såkalt iberisk sporvidde. Man rakk å bygge ferdig en helt ny linje mellom Madrid og Malaga før finanskrisen. Den tar av fra den aller første høyhastighetslinja i Spania, mellom Madrid og Sevilla, like utenfor Cordoba. På denne strekningen er det mulig å kjøre i 300 kilometer i timen og det er dobbeltspor hele veien. Ved Antequera ble det klargjort for et sidespor til Granada både nordfra og sørfra. Men, som mye annet stoppet denne utviklingen opp etter finanskrisen og strekningen til Granada ble først åpnet i 2019.


Utsikt fra togvinduet

Skulle man ta toget mellom Malaga og Granada før så inkluderte det et togbytte i Antequera eller Bobadilla, og det kunne fort ta fire timer eller mer, avhengig av hvor lenge du måtte vente. Da var en busstur på halvannen time et mye bedre alternativ for de fleste. Men, heldigvis var man forutseende nok til å bygge en rampe til den nye høyhastighetslinja slik at det nå er mulig å kjøre tog mellom Malaga og Granada. Togene er bare litt raskere enn direktebussen, men i fremtiden vil det nok gå en del fortere.


Utsikt fra togvinduet

Min reise startet på Malaga Maria Zambrano der alle som skal på langdistanse-tog må gjennom en enkel sikkerhetskontroll. Det gjelder også regiontogene mellom Malaga og Granada som er av AVANT-typen. Det betyr at du må møte opp på stasjonen i god tid før avgang. Boarding begynner gjerne 30 minutter før avgang og stanser brutalt 2 minutter før planlagt avgangstid. Det var lite folk akkurat når jeg tok dette toget, men er det flere tog som skal gå samtidig kan det bli kø i sikkerhetskontrollen. Like innenfor er det forresten en kiosk og en cafè der man kan sitte og slappe av og se på togtrafikken før reisen. Et lite tips, i en av vognene på AVANT er det bare 3 seter i bredden, slik at man kan bestille et sete for seg selv.


Utsikt fra togvinduet nær Loja

Den første delen av turen kjørte vi på høyhastighetslinja der også togene til Cordoba og Madrid kjører. Det går raskt oppover og inn i fjellene nordvest for Malaga der man finner mange lange tunneler og en del imponerende viadukter. Etter en halv times tid var vi ut på høyslettene der vi tok av til den nyeste linja. Kort tid etter stoppet toget på den aller nyeste stasjonen i Antequera, som ligger sentralt nok til at du kan gå til sentrum. Den betegnes AV og må ikke forveksles med Antequera-Santa Ana som ligger på linja mellom Malaga og Cordoba. Antequera er dermed den første byen, utenom Madrid, som har to stasjoner med høyhastighetstog. Den nye AV-stasjonen ligger et steinkast unna den gamle stasjonen som betjente Antequera.


Like utenfor Loja må vi inn på den gamle strekningen. Dette er brua som i fremtiden skal føre togene inn i en tunnel.

Så langt er det dobbeltspor, men på et eller annet tidspunkt etter Antequera ble det bare enkeltspor. Og utenfor Loja må vårt tog kjøre inn på den gamle strekningen som skal ta oss gjennom Loja i svært lav hastighet sammenlignet med det vi har hatt til nå. Man kan tydelig se at det er planer om å gjøre ferdig en tunnel gjennom/under Loja, men når den står ferdig er jeg usikker på. Strekningen gjennom Loja vil forbli en flaskehals i mange år og gjør at det går overraskende få tog på den nye, egentlig ganske fine høyhastighets-strekningen, som inneholder flere lange viadukter med god utsikt til landskapet rundt. Vi kom inn på den nye linja igjen etter Loja med høyere fart inn mot Granada og den delvis nybygde stasjonen der.


Utsikt fra togvinduet

Som nevnt er det både enkeltspor og en strekning som ikke er ferdig så det går færre tog til Granada enn man kunne håpe på. Det er bare tre direkte tog daglig mellom Malaga og Granada. Det er også kun 3 direkte tog mellom Granada og Madrid og et daglig til Barcelona. Disse togene kalles AVE og stopper ikke på alle stasjoner. Det går også regiontog av AVANT-typen til Sevilla via Cordoba fire ganger i døgnet. Da har jeg ramset opp alle tog som bruker den nye strekningen. I snitt godt under ett i timen i hver retning, det er altså god plass der det er dobbeltspor.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Spania

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: