Tog fra Norge til Ungarn, noen tips og erfaringer - reisemedtog.no


Tog fra Norge til Ungarn, noen tips og erfaringer

06.07.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Jeg bestemte meg for å ta en togtur til Ungarn i mai/juni (2024). Jeg kjøpte i all hovedsak billetter på dagen eller få dager før, men kom likevel rimelig fra det. Nå reiser jeg nok annerledes enn mange andre, men jeg er ganske sikker på at noen av erfaringene er nyttige for andre som skal på togferie denne veien. Kostnadene ved å bestille seint ble overraskende lave.

Dette innlegget handler om å reise med tog fra Norge til Ungarn, altså turen til og fra. Lurer du på hvordan der å reise med innenriks i Ungarn kan du lese mer om det i: Noen erfaringer med innenriks tog i Ungarn


ÖBB Railjet, her på Keleti stasjon i Budapest

Først av alt, for sammenligningens skyld gjelder priser og reise fra Larvik til Budapest og jeg reiste via to forskjellige ruter. Nedover tok jeg ferje til Strømstad og tog videre nedover langs Sverige og Danmark til Hamburg, og derfra med ICE og Railjet til Wien, og Regiojet videre til Budapest. Den andre veien tok jeg tog fra Budapest til Breclav i Tsjekkia, vanlig IC/EC til Decin, før jeg brukte Deutschland-ticket gjennom Tyskland og DSB Orange fra Flensburg til Aalborg. Siste innspurt var ferje fra Hirtshals til Larvik. Jeg skal gå nærmere innpå hver del nedenfor.


Öresundståg på København H

Slik tog jeg tog fra Norge til Ungarn

Min reise startet altså i Larvik denne gangen, med en liten togtur til Sandefjord med Vy for 76 kroner (Vy app) og ferje Sandefjord - Strømstad med Color Line for 30 kroner, kjøpt på hjemmeside. Fra Strømstad til Gøteborg går det lokaltog som koster bare 108 kroner. Den kan kjøpes i appen til Västtrafik Go. Fra Gøteborg til København kjøpte jeg en billett til Öresundståg for 467 kroner ved hjelp av appen til Skånetrafiken. Da er vi altså oppe i cirka 700 kroner for å komme seg til København. Jeg overnattet både i Sverige og i København, men det er jo opptil enhver så jeg legger ikke det inn i regnestykket.


København H

Fra København kjøpte jeg en gjennomgående billett hos Bahn.com, som gjaldt hele veien fra København til St. Pölten i Østerrike, inkludert en overnatting i Kassel, som er sånn omtrent halvveis. Den billetten som altså gjaldt EC København-Hamburg, ICE Hamburg - Kassel og ICE Kassel - St. Pölten kostet 99 euro + 5 euro for plassreservering som er frivillig (MRK: Det er obligatorisk over grensen til Tyskland om sommeren). Jeg hadde funnet sitteplass uten, men på den siste delen av turen fra Passau til St.Pölten var det rimelig fullt. Billetten ble kjøpt på web en uke før avreise og bare få dager før var samme billett tilgjengelig til 89 euro. Den la seg automatisk inn i DB Navigator Appen. Du kan også få billetter som gjelder over to dager ved å gå inn og velge en overgangstid på for eksempel 14 timer. Dette må du ofte teste flere ganger for å få ålreite reisetidspunkter.


ICE på Kassel Wilhelmshöhe

Så langt hadde jeg altså brukt i overkant av 1700 kroner, men det var jo en reisedag igjen. Her måtte jeg kjøpe en vanlig regional billett fra St. Pölten til Wien til 16 euro. Her fungerer systemet slik at man kan bruke supertogene til ÖBB, Railjet, også med lokal billett, så det er jo relativt enkelt å forholde seg til. Billetten fra Wien til Budapest var med det private selskapet Regiojet og kostet bare 24 euro i Relax klassen, selv om det var fredag ettermiddag og kjøpt bare en uke før avgang på nett. Toget var stappfullt, men endelig var jeg framme. Den totale prisen for togturen fra Larvik til Budepest var altså rundt 2200 kroner. Dette kunne nok blitt et stykke under 2000 kroner med enda mer planlegging og tidligere bestilling. Så var det tilbaketuren.


Regiojet på Györ stasjon

Slik tog jeg tog fra Ungarn til Norge

Etter 2 og en halv trivelige uker i Ungarn var det på tide å dra nordover igjen, med tog selvsagt! Her valgte jeg en helt annen reisevei og helt andre billetter. Nå jukser jeg litt, fordi egentlig tok jeg turen via Györ og Sopron, men for sammenligningens skyld legger jeg til grunn billettprisen for direkte toget mellom Budapest og Breclav, som antagelig er mer relevant. Med bestilling fire dager før kan du få det såpass billig som 16 euro hos Mav Start 19 euro er ganske vanlig pris, så la oss for regnestykket kalle det 200 kroner. Etter en overnatting i Breclav-området tok jeg et vanlig Intercity-tog gjennom Tsjekkia til Decin, på grensen til Tyskland. Billett kjøpt dagen før, med stor fleksibilitet kostet bare 250 norske kroner. Så langt hadde jeg altså bruke 450 kroner på hjemveien.


Lokaltog fra Wien går over grensen til Ungarn

Herfra begynner det å bli litt komplisert fordi jeg tok et lite lokaltog over grensen til Tyskland der jeg har abonnement på Deutschland-ticket. Det koster 550 kroner for en hel måned og gjelder på lokaltog i hele Tyskland. Jeg kom meg altså gjennom hele Tyskland og litt i Tsjekkia for under 600 kroner. Fra Flensburg til Aalborg benyttet jeg meg av DSB Orange, et tilbud som danske DSB har på en rekke strekninger i Danmark, og i denne sammenheng er Flensburg ( Flensborg ) en del av Danmark. Kjøpt 4 dager før kom den billetten på litt under 200 norske kroner. Vi er altså kommet opp i 1250 kroner fra Budapest til Aalborg. Men, så går hele regnestykket rett vest.


Tog fra ungarske MAV på Györ stasjon

Konklusjon og ettertanker

For å komme meg til Larvik måtte jeg jo ta ferje fra Hirtshals og den alene koster over 400 kroner. Legg så til tog fra Aalborg til Hirtshals for 120 kroner og ( skrekk og gru ) taxi fra ferjeterminalen til togstasjonen i Larvik for 150 kroner. Denne siste delen kostet altså 750 kroner alene og gir en total billettpris på hjemveien til temmelig nøyaktig 2000 kroner. Konklusjonen er altså at det koster omtrent det samme uansett hvilken rute du tar, og delen gjennom Norden er gjerne den dyreste delen. Så er jo spørsmålet om jeg kunne fått det rimeligere?


Keleti-stasjonen i Budapest

Hvis jeg ser på turen nedover, kunne jeg definitivt spart noen hundrelapper på å bestille noen dager eller uker før hos Deutsche Bahn og sannsynligvis spart enda noe mer på å kjøpe billett helt fra København til Wien. Det å kjøpe en sammenhengende billett hele veien fra Gøteborg til Budapest er ganske uaktuelt og trolig ikke mulig på grunn av for lang reisetid, men det er jo et personlig valg. Tilbaketuren er det vanskelig å få billigere mellom Budapest og Aalborg, men jeg har en ide om å neste gang prøve Stena Line til Gøteborg og ta tog til Strømstad og ferje til Sandefjord. Det blir en veldig lang reisedag og om det blir rimeligere får jeg finne ut en annen gang.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Ungarn

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Informasjon: Om denne siden og annonser


    Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: