Alternativer for tog mellom Hamburg og København, samt fra Paris og nordover



Alternativer for tog mellom Hamburg og København, samt Paris og nordover

- Skrevet 26.07.2019 av Kyrre Dahl

Det er en solid økning med folk som har funnet ut at togferie er fint i sommer. Men, dette har ført til flere flaskehalser for de som skal på ferie på skinner. Særlig fulle er togene mellom København og Hamburg, samt virker det som det er vanskelig å komme seg nordover fra Paris. Men, det er håp! Her er noen alternative ruter.


Dansk lokaltog

Det er svært mange som melder om problemer med å få reservert plass på togene mellom København/Danmark og Hamburg i sommer. Det ser man tydelig på Facebook-gruppen: TOGFERIE som har nesten 25 000 medlemmer. I tillegg er det mange som melder at de får beskjed om fulle tog fra Paris og nordover, særlig til Tyskland. Derfor forsøker reisemedtog.no å samle noen av de mange alternativene på disse to strekningene:

KØBENHAVN - HAMBURG

Problemet: Det som har skjedd er at det har vært en plutselig økning i antall mennesker som vil fra Sverige og Norge på togtur nedover i Europa. Dette skjer samtidig som det er buss for tog mellom København og Rødby ferje, der det internasjonale toget står og venter for reisende til Hamburg. Dette er ikke et tog som normalt frakter mye passasjerer, men dette er normalt den raskeste veien hvis du skal tog mellom Skandinavia og kontinentet. Om sommeren er det obligatorisk plassreservering på denne strekningen. Det er også mulig å ta toget via Jylland, med et bytte i Fredericia, der toget til Hamburg står og venter. Også her er det nå trangt om plassen.

Alternativ A: Gå på toget uten plassreservering: Det rapporteres fra flere at det går helt greit å gå ombord på de internasjonale togene uten plassreservering, selv om det er utsolgt. Da risikerer du selvsagt å måtte stå hele veien, men det er visstnok ingen som blir kastet av. Som nevnt før er det buss mellom København og Rødby ferjeleie, på denne er det ikke mulig å reservere plass. Har du interrailbillett er det derfor bare å gå på togbussen. Ferjeturen er inkludert i Interrail så du kan enten gå ombord på toget eller inn på båten selv. På den andre siden i Puttgarden går det lokaltog til Hamburg cirka annenhver time, med et mulig bytte i Lübeck. Krever ingen plassreservasjon.

Alternativ B: Ta toget over Jylland: Det går direkte tog fra Aarhus til Hamburg som korresponderer med tog fra København i Fredericia. Disse togene har generellt vært mindre fulle, men også her har det blitt mye folk og obligatorisk plassreservering. Men, dette er enkelt å komme forbi. Det er nemlig bare direktetogene til Hamburg som har obligatorisk plassreservering. De går hver fjerde time. Innimellom disse går det IC-tog fra Fredericia som kun går til Flensburg. Disse korresponderer også med tog fra København og har ikke obligatorisk plassreservering. Når du da kommer til Flensburg må du bytte over til et Regional Express (RE)-tog som går hver time og har ingen mulighet for reserverasjon og det er også helt unødvendig. De aktuelle togene du kan bruke går fra Fredericia 06.46, 08.46, 12.46, 16.46 og 20.46.

Alternativ C: Ta toget via Tønder: Det er en grenseovergang til mellom Danmark og Tyskland, som er lite brukt. Det er et lokaltog mellom Tønder og Niebüll. På dansk side må du ta IC-tog til Esbjerg eller Bramming og bytte til et lokaltog til Tønder. På den tyske siden går det både RE-tog og IC-tog til Hamburg. Generellt er det timesfrekvens eller oftere på alle delstrekningene. Dette er en litt lengre rute, men hva gjør vel det når man er på ferie.

Alternativ D: Ta natt-toget, som egentlig ikke er noe natt-tog. Det går et direktetog mellom København og Hamburg hver natt via Jylland. Dette toget er imidlertid kun et vanlig IC-tog med sitteplasser og ingen soveplasser. Går det greit for deg så kan det gå greit, men det meldes om at dette toget ofte blir erstattet med buss på deler av strekningen på grunn av arbeider, altså må du stå opp midt på natta for å sette deg på en buss.

Alternativ E: Ta en ferje eller en buss: Her er det mange muligheter, den enkleste er selvsagt Color Line fra Oslo til Kiel men det er også den dyreste løsningen. Stena Line kjører fra Gøteborg til Kiel og fra Trelleborg til Rostock samt Trelleborg - Sassnitz. Scandlines kjører i tillegg til Rødby Puttgarden også ferje fra Gedser til Rostock. Flixbus kjører flere avganger daglig fra København til Hamburg eller andre byer i Tyskland og det kan være flere alternativer. På noen ferjer får du rabatt på Interrail-billetten, men på de fleste må du betale full pris.

Alternativ F: Ta en lokalbuss over grensen: Det går en kjekk lokalbuss mellom Gråsten i Danmark og Flensburg i Tyskland. Den tar 40 minutter og koster 50 DKK. Dette blir en siste løsning hvis du ikke finner noe annet. Da kan du ta IC-tog fra Fredericia til Sønderborg uten plassreservering, gå av på Gråsten St. Bussen går derfra til Flensburg st, der du kan hoppe på hvilket som helst RE-tog til Hamburg.


TGV i Frankrike

FRA PARIS OG NORDOVER ( BELGIA, TYSKLAND etc.)

Problemet: TGV-togene ut av Paris er veldig populære og i tillegg er det obligatorisk plassreservering. For de som reiser på Interrail vil det koste fra 10 euro og oppover, avgiften stiger med antall interrail-reisende. Før var det også en kvote på antall Interrail-billetter, men det rapporteres at kvoten er erstattet med den før nevnte økende prisen. Mange må komme seg ut av Paris for å komme seg tilbake til Norge og her er noen alternative løsninger.

Alternativ A: TGV til Luxembourg eller Strasbourg: Dersom TGV/ICE-togene som går til Tyskland og Thalys-togene som går til Belgia, Nederland og Tyskland er fulle kan du prøve TGV til Luxembourg eller Strasbourg, som blir å regne som innenriks-tog i Frankrike. Fra Strasbourg går det et lokaltog over grensa til Offenburg i Tyskland, der man kan hoppe på alle tog uten plassreservering. Fra Luxembourg går det det lokaltog til Trier og Koblenz i Tyskland, der man kommer seg videre uten plassreservering.

Alternativ B: TGV til Lille: Fra Lille (Flandres stasjon) går det mange lokaltog over grensa til Belgia, blant annet til Tournai, der det går IC-tog til Brüssel og andre belgiske byer, i Belgia er det ikke nødvendig med plassreservering på tog, ei heller i Nederland og som nevnt før heller ikke i Tyskland. Det skal også gå lokaltog eller IC-tog mellom Lille og Kortrijk i Belgia men det ser ut til å være arbeider på linja i sommer.

Alternativ C: Kun lokaltog Paris til Lille og så Belgia: Du kan komme deg til Lille med lokaltog, da bytter du i Amiens og bruker 4 timer. Så kan du fortsette som i Alternativ B, altså helt uten tilleggsavgifter og plassreservering.

Alternativ D: Kun lokaltog Paris til Luxembourg og så Tyskland: Dessverre er ikke det franske regionaltognettet like godt utviklet som i f.eks Tyskland, men det er mulig å komme seg fra Paris til f.eks Luxembourg med en serie lokaltog, som da ikke krever noe ekstraavgift eller reservasjonsplikt. I dette tilfellet må du bytte i Epernay, Reims, Charleville-Meziers og Thionville. Det tar 6 timer og så kan du fortsette som i Alternativ A.

Alternativ E: Kun lokaltog via Charleroi og Mons: Dette er en lite kjent rute, men det går nå lokaltog mellom Charleroi og Mons i Belgia og Maubeuge og Aulnoye i Frankrike, som begge har direkte togforbindelse med Paris. Det er dessverre kun snakk om to tog om dagen, da forlater du Paris Nord kl 07.19 er i Aylnoye kl 09.05. Da går det tog til Mons kl 09.17. Toget fra Paris fortsetter til Maubeuge kl 09.15, der toget til Charleroi Sud går kl 09.30 og tar bare en halvtime. Derfra er det forbindelse til Brüssel flere ganger i timen. Du kan også ta toget fra Paris Nord kl 19.19 som er i Aulnoye kl 21.05 og Maubeuge kl 21.15 og korresponderer med togene til Mons og Charleroi. Du rekker siste toget til Brussel. Men, blir det lang forsinkelse fra Paris er du rimelig stuck, det ser dog ut som de venter på hverandre, men det blir gjetning.

Alternativ F: Kun lokaltog til Metz og Saarbrücken: Dette blir en fortsettelse av Alternativ D, men i Thionville kan du i stedet ta lokaltog til Metz, så til Forbach, som er på grensa til Tyskland, der det går et lokaltog som bare bruker 10 minutter til Saarbrücken i Tyskland. Og er du først i Tyskland er det mange muligheter

Alternativ G: TGV fra Charles de Gaulle eller Lille: Det er fort gjort å tro at Thalys er den eneste forbindelsen fra Paris til Brüssel, men det går ofte TGV fra flyplassen Charles De Gaulle til Brüssel. Da må du ta et RER-tog til flyplassen først, men det skulle ellers ikke være noe i veien for å bruke denne ruten. Det er til og med mulig å bruke TGV fra Lille til Brüssel, hvis man har kommet seg til Lille på andre måter. Det skal til og med være mulig å sitte på med Eurostar fra Lille til Brüssel, men der er jeg veldig usikker på hvordan det blir for de på Interrail.

Rutetider og bestilling av billetter

BAHN.COM Deutsche Bahn er kongen når det gjelder rutetider. Sjekk selv på: BAHN.COM Du kan søke direkte for de raskeste forbindelsene. Vil du se forbindelser som ikke krever plassreservasjon trykker du på Pilen til høyre for Til-feltet og velger Local Transport Only, du kan også gå på Further Options og velge nøyaktig hvilke transportmidler du vil vite om, f.eks kan det være greit å inkludere IC, men ikke ICE (IC er ikke avgiftsbelagt i Belgia). På Bahn.com har du også en Seat Only-mulighet der du kan bestille bare plass hvis du allerede har billett, f.eks Interrail. Denne er mest nyttig for alle reiser til og fra og innenfor Tyskland.

OUI.SNCF TGV heter nå Oui og deres side finner du på: OUI.SNCF.COM For plassreservering med Interrail klikker du på pilen ved siden av Search-knappen. Da får du opp en meny der det står No discount card, klikke på den til du finner Interrail Global Pass. Dette virker tilsynelatende kun for innenriks i Frankrike, for internasjonale avganger blir du bedt om å gå på et billettkontor.

BELGIANRAIL Den belgiske togoperatøren ser ut til å være best på bestilling av kun plassbilletter internasjonalt, prøv: B-europe.com

Flere: TOGNYHETER - Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:








TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet