Paddington, stasjon med egen butikk for en bjørn - reisemedtog.no



Paddington, stasjon med egen bjørne-butikk

07.03.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Paddington er kanskje mest kjent som en barne-TV-figur i Norge, men i London er det en av byens mest travle togstasjoner.

Bjørnen Paddington er hovedpersonen i en serie barnebøker av den engelske forfatteren Michael Bond. Fortellingene har tre ganger blitt laget til TV-serier og det er også blitt filmer av Paddington Bear. Derfor finner man trolig verdens eneste Paddington-butikk her på Paddington station, vest for London sentrum.

Denne butikken er på ingen måte den eneste grunnen til å besøke stasjonen Paddington. Den nåværende stasjonen åpnet i 1854 og er i dag en av de travleste både i London og i Storbritannia. Stasjonen ble designet av Isambard Kingdom Brunel, en av de store pionèrene i britiske jernbane. Stasjonen er forøvrig nesten umulig å se fra utsiden, for det bygget som ligger foran er et hotell. Fra gatenivå så må du inn sideinnganger, men de fleste kommer uansett via tbanen.

Herfra går det mange tog vestover til Cornwall, Bristol-området og Wales og mange kommer hit etter å ha flydd fra Norge ettersom det er hit flytoget Heathrow Express har sin endestasjon. Dette er en katedral av en jernbanestasjon, som blir svært folksom i rushtiden. Likevel har man fått plass til mange fasiliteter.

Dette er en terminus-stasjon, så alle tog er lett tilgjengelig. Det var slik man bygde stasjonene i gamle dager. I dag er det mer vanlig med gjennomgående stasjoner som blir mer effektive. Om ikke lenge åpner Crossrail og da blir også Paddington en gjennomgående stasjon, men bare for lokaltog. Åpningen av Crossrail er utsatt, så ikke forvent noen tog før tidligst i desember 2019.

I den sammenheng er det også planlagt en større oppgradering av stasjonen Paddington, slik at det kan hende stasjonen ser annerledes ut når du kommer fram. Men, det som er helt sikkert er at bygningen i seg selv er verneverdig, så jeg antar at de mange skulpturene som står ved siden av plattform nr. 1 blir værende, heriblant en skulptur av nåtidens mest verdensberømte passasjer, bjørnen Paddington.

Det er en snodighet ved Paddington ved at bare noen av plattformene har sperreporter. Dermed er det flere avganger der man ikke trenger å hente fram billetten for å komme ombord. Husk likevel på at du må kjøpe billett på forhånd. Denne ordningen kan henge sammen med det faktum at det er to forskjellige undergrunns-stasjoner, en i hver ende av stasjonen, på forskjellige linjer.

Det er dårlig plass i selve plattform-området, ser her finner man bare take-away boder og små butikker. Men, det er en stor food court i den ene delen av stasjonen, selvsagt med flere typisk britiske puber og flere moderne serverings-steder. Stasjonen har selvsagt betjent billettkontor og en haug med automater, som den kan bli kø på i rushtiden.

Det går tog hver halvtime til Bristol og Bath, hver halvtime til Cardiff, der et fortsetter til Swansea. Det går tog minst en gang i timen til Plymouth der noen fortsetter til Cornwall. Det går også hyppige forbindelser til Oxford og alle tog stopper i Reading, som dermed har forbindelse til London oftere enn hvert femte minutt. Legg merke til at lokaltogene etter hvert forsvinner inn i en ny stasjonsdel under bakkenivå, altså Crossrail.

Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no





TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden


Reisetips: Interrail, hvordan og hvor mye!