En uke på tog i Tsjekkia for 300 kroner - reisemedtog.no



En uke på tog i Tsjekkia for 300 kroner

05.08.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Jeg ble tipset om en billett som kunne gi meg tog i en hel uka så mye jeg ville i Tsjekkia for bare 300 kroner. Dette må jo bare sjekkes ut og her kommer fortellingen om den uka!

Jizdenka na leto

Billetten det er snakk om er en sommerbillett fra det statlige togselskapet i Tsjekkia, CD. Billetten heter Jizdenka na leto, som rett og slett betyr sommerbillett. Den kommer i to utgaver, 1 uke eller 2 uker. Jeg valgte 1 ukers varianten som kostet 790 tsjekkiske kroner, omtrent 300 norske kroner. Da kunne jeg altså kjøre så mye tog jeg ville i Tsjekkia i en uke. Navnet mitt sto på billetten og det ble sjekket med bildebevis, men ellers var ingen utfordringer å bruke billetten overalt, på CD-tog. Jeg takker for tipset som kom gjennom Facebook-gruppen Togferie.

Regiontog i Tsjekkia

Nå skulle jeg til Tsjekkia likevel, i åtte dager, så en ukes-billett passet meg utmerket. Den første turen gikk med Regiontog fra Olomouc til Jihlava, via Brno. Det viste seg å være mer komplisert enn vanlig, fordi det pågår omfattende oppgradering av hovedstasjonen i Brno, Hlavni nadrazi. Toget fra Olomouc gikk ikke dit i det hele tatt, men jeg måtte bytte på en stasjon like utenfor byen, til et lokaltog som tok meg inn til hovedstasjonen. Toget videre til Jihlava gikk imidlertid fra Hlavni nadrazi, men plattformen var vanskelig å finne.

1. klasse på et regiontog i Tsjekkia

Toget skulle gå fra plattform 6, men skiltingen dit viste bare til en dør som var sperret på grunn av de før nevnte arbeider. Heldigvis kunne en hyggelig dame i en kiosk fortelle meg at jeg måtte ut av stasjonen og gå noen hundre meter for å finne toget. Som sagt så gjort, og jeg kom meg på toget som går helt fra Brno til Plzen via Ceske Budejovice og altså Jihlava som var min destinasjon. Dette er en søndre hovedlinje som går tett innpå mange små landsbyer og gjennom skoger, men linja er treg og svingete så fra Brno til Plzen går det fortere via Praha.

Interiør på et gammelt lokaltog

Jeg hadde Jihlava som utgangspunkt for flere turer i området, både til den fine småbyen Telc, den litt større byen Jindrichuv Hradec med en spennende smalsporet jernbane og en tur til den gamle byen Trebic. Alle disse ligger på den før nevnte hovedlinja, unntatt Telc som ligger på en sidelinje. Men alle disse turene tok cirka en time hver vei og innebar som oftest det før nevnte regiontoget. Det har en vogn som har air condtition og du kunne jo gjette hvor jeg satt hen. Det er ingen servering ombord og det var sjeldent jeg hørte noe i høytaleren. Men på noen tog var det informasjonstavler.

Utsikt fra togvinduet i Sør-Tsjekkia

Den ene dagen ble det full stopp. Hvis jeg forstod det rett var enten solslyng eller brudd på linja ( kanskje det samme) slik at ingen tog kom noe sted. Vi stod i Jindrichuv Hradec og ventet i en time før vi fikk beskjed om at det måtte bli buss videre. Jeg hadde heldigvis alliert meg med den hyggelige unge kvinnelige konduktøren så hun sørget for å få meg på rett buss, som bragte oss til et liten stasjon in-the-middle-of-nowhere. Etter hvert kom det et tog, identisk med det vi forlot, inn på plattformen og jeg kom tilbake til Jihlava to timer forsinket. Ikke verst for en togtur som egentlig skulle tatt en drøy time.

Lokaltog i Tsjekkia

Jeg brukte også denne billetten for å komme meg til Praha, med lokaltog til Havlickuv Brod og så videre med et stappfullt regiontog. Det var jo tross alt fredag i ferietiden. Mens jeg var i Praha tenkte jeg at jeg kunne ta en tur til Plzen for å se nærmere på den flotte stasjonen der, som jeg skal legge ut bilder fra ved en senere anledning. Da testet jeg også oppgradering. Jizdenka na leto gjelder nemlig bare på 2. klasse, men du kan betale differansen og sette deg på første klasse hvis du vil. Så da kostet det hele 50 tsjekkiske kroner ekstra til Plzen, eller 18 norske kroner. ikke akkurat dyrt og jeg hadde hele vogna for meg selv.

Arbeider på Brno hlavni nadrazi

Fordelen med en slik billett er jo at man har full fleksibilitet og er ikke bundet til noe som helst tog. De aller fleste tog i Tsjekkia har ingen reserveringsplikt og det går mange tog til mange steder så det er et morsomt land å ta tog i. Jeg synes også det var interessant å se litt nærmere på arbeidene på Brno hlavni nadrazi. Her er det for øyeblikket ikke mulig å kjøre tog gjennom, man kan bare kjøre inn fra hver ende og det er begrenset plass. Alle langdistansetog går fra en midlertidig stasjon ved Dolni nadrazi, en 15 minutters spasertur unna. Det blir forhåpentligvis veldig bra på hovedstasjonen i Brno når de blir ferdig og da har jeg jo en grunn til å komme tilbake!

Arbeider på Brno hlavni nadrazi

Det negative med Jizdenka na leto var at det lønte seg faktisk ikke. Ja, du hørte riktig, jeg ville brukt mindre penger om jeg bare hadde kjøpt enkeltbilletter! Så billig er det altså å ta tog i Tsjekkia. Sammenligningen gjelder de togturene jeg hadde planlagt. Nå tok jeg en ekstra tur til Plzen, for moro skyld og da ble det vel "overskudd", men du må altså sitte minst to timer hver dag på toget skal du få utnyttet billetten. Noe av årsaken er at togene i det området jeg var mest i går veldig tregt og kilometerprisen er lav, så du kan sitte veldig lenge på toget for 300 norske kroner. Over en uke, faktisk. Hvis du gjør dette for å test ut diverse strekninger og tog så blir det fort en bra billett, men den lønner seg ikke for å komme seg fra A til B i Tsjekkia.

OVERNATTING: I Olomouc bodde jeg på Clarion Hotel, som ligger rett utenfor togstasjone: SE MER AV DETTE HOTELLET HER via Booking.com

Mer om: tog i Tsjekkia - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:







TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet






ERDETMULIG.NO: