21.09.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Belgia er et land der det går fort med tog. Landet er ikke stort og det er høyhastighetslinjer i alle retninger. Dette fikk jeg erfare på en tur mellom Køln i Tyskland og Blankenberge, som ligger helt ute ved kysten i Belgia.
ICE fra DB på Brüssel Zuid
Den første delen av turen gikk med et ICE-tog fra hovedstasjonen i Køln, Hauptbahnhof. En svært travel stasjon som egentlig er alt for liten, men det er bra med butikker og spisesteder i 1.etasje med plattformene i andre etasje. Jeg hadde litt ventetid før mitt tog skulle gå og hadde ikke noe problem å finne en ledig plass på en kafè, selv om stasjonen sydet av liv. Har du litt tid i Køln kan du stikke innom berømte Kölner Dom, eller domkirken som ligger omtrent vegg i vegg med hauptbahnhof.
Utsikt mellom Køln og Brüssel
Toget kom fra Frankfurt og var noen få minutter forsinket. Det var fullt av folk på plattformen når toget kom inn og jeg var glad for at jeg hadde bestilt plass på forhånd. Jeg satt i den aller første vogna og der var det noen få plasser ledig, men ellers tror jeg det var smekk fullt i resten av toget. I den første vogna er det såvidt mulig å se gjennom et frostet vindu inn i førerkabinen, men det er ikke så mye man ser foran toget. Jeg har tidligere sittet på et ICE-tog med full utsikt gjennom førerkabinen, men det virker som om det er slutt på det. Det var kanskje ikke så morsomt at alle passasjerene kunne se hva som foregikk i førerhuset.
Utsikt mellom Køln og Brüssel
Nå skal det sies at det er ikke så veldig mye å se på mellom Køln og Brüssel. De første kilometerne går på en oppgradert og relativt rask hovedlinje til Aachen og etter det fyker man inn i Belgia i 300 kilometer i timen. Det er et stopp i den spektakulære stasjonen Liege Guillemins, som bør ses utenfra, før toget suser videre gjennom den belgiske landsbygda i høy fart. Det tar bare rundt to timer fra storbyen Køln i Tyskland til Belgias hovedstad Brüssel. Ofte er linja gravd ned med høye voller på hver side, andre ganger er det lydskjerming på hver side, men du ser litt av de små og mellomstore byene toget passerer. Men, dette er først og fremst en transport-etappe. På den annen side går toget nesten tvers gjennom Brüssel.
Utsikt mellom Køln og Brüssel
I Brüssel ender toget på stasjonen som heter Midi på fransk og Zuid på flamsk. Hovedstaden er offisiellt tospråklig så stasjonen heter begge deler, noe som kan være forvirrende. Midi/Zuid er ikke den mest sentrale stasjonen i Brüssel, men det er den største og det er her Eurostar går fra. Det er også herfra man kan ta toget til mange byer i Frankrike og Nederland. Et nederlandsk tog sto på plattformen ved siden av oss. Dette er Intercity-toget til Rotterdam og Amsterdam som går hver time og koster vesentlig mindre enn Thalys, som dog er en del kjappere på den samme strekningen. Innenrikstogene stopper på flere stasjoner i hovedstaden, men du kommer deg til omtrent hver eneste by i Belgia fra Midi/Zuid.
Nederlandsk tog på Brüssel Zuid
Det er mange plattformer men det var relativt greit å finne toget som går videre til Blankenberge. Dette er et Intercity-tog som ikke stopper mellom Brüssel og Ghent. Det stopper også i Brugge som bare er 10 minutter unna Blankenberge. Helt dit går toget bare en gang i timen, men det går mange andre tog mellom hovedstaden og Gent/Brugge. Dette er helt ok tog og er ofte dobbeldekkere med mer enn nok av sitteplasser, selv i rushtiden. Blankenberge er i seg selv ingen stor opplevelse, en heller døll badeby for å si det mildt, men det kan være billigere å bo der enn i Brugge og så går kyst-trikken, Kusttram, forbi stasjonen i Blankenberge.
Zuid. Belgisk Intercity-tog
Hele turen mellom Køln og Blankenberge kostet 29 euro. Dette var en andre klasse billett kjøpt en måned før reisen, men selve togturen foregikk midt i høysesong for sommerferien i Europa. Billetten ble kjøpt på: BAHN.COM. Jeg kjøpte en enkelt billett, men har du Interrail bør du være klar over at dette er et internasjonalt tog, så det kan være at du må betale ekstra og blir nødt til å reservere sete for at billetten skal være gyldig. Internt i Belgia og også internt i Tyskland er det ingen tilleggsavgift og ei heller ingen setereservasjon nødvendig. Etter min erfaring i Belgia er det hverken nødvendig eller for den saks skyld mulig å reservere sete på et innenrikstog.
OVERNATTING: HOTELLER I BLANKENBERGE via Booking.com. Jeg bodde på Ibis Budget som ligger på stasjonen.
Mer om: tog i Tyskland - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM