Arendalsbanen, en morsom liten bane - reisemedtog.no

Annonse


Arendalsbanen, en morsom liten bane

25.06.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Arendalsbanen er en sidelinje til Sørlandsbanen, med lokaltog som frakter folk inn til Arendal sentrum. Turen er ikke lang, men ganske innholdsrik for de som liker utsikt fra togvinduet. Dessuten er det mye historie her.


Arendalstoget og Sørtoget på Nelaug stasjon

Det som i dag kalles Arendalsbanen er bare en del av det nettverket av toglinjer som gikk i dette området. Nå er hovedhensikten med banen å frakte passasjer fra Nelaug til Arendal. På Nelaug er det korrespondanse med togene som går mellom Oslo, Kristiansand og Stavanger, som nå kalles Sørtoget.


Nelaug stasjon

Den første delen av banen ble åpnet i 1908, og i 1913 hadde man bygd helt til Treungen i Nissedal i Telemark. Dette var mange år før Sørlandsbanen kom til distriktet og hovedhensikten med det som da het Treungenbanen var å frakte tømmer og malm fra distriktene og til havna i Arendal. Det var også et sidespor til Grimstad.


Utsikt fra toget

Banen mellom Nelaug og Treungen ble lagt ned i 1967 og Grimstadbanen, som alltid hadde liten trafikk, ble lagt ned i 1961. Også linja mellom Nelaug og Arendal har vært truet av nedleggelse, men er nå blitt en standard del av tognettet.


Interiør i Arendalstoget

Sørlandsbanen er i seg selv en merkelig bane, der den i all hovedsak går gjennom et område av landet hvor det bor svært få folk og det var faktisk hensikten. Når man bygde banen mellom 1920 og 1938 var det viktig å legge linja langt fra havet og altså langt fra byene, fordi man fryktet krig og banen skulle beskyttes fra invaderende styrker, som det heter på Wikipedia.


Utsikt fra toget

I våre dager er det noen som gjerne vil ha en ny jernbane langs Sørlandskysten som går mye nærmere byer som Arendal og Grimstad, men en slik bane er ikke framme i Nasjonal Transportplan. Da er det mer aktuellt med en sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen med en ny linje mellom Porsgrunn og f.eks Gjerstad. Så i overskuelig fremtid vil Arendalsbanen føre reisende til Arendal.


Rise stasjon, der toget til Grimstad gikk fra i gamle dager

Det er et lite lokaltog som frakter oss fra Nelaug til Arendal. Det er få passasjerer ombord, i min vogn var det to personer og så var det to vogner til med litt flere, men uansett ikke noe problem å holde avstand. Togsettene er typiske lokaltog fra 90-tallet, men det er oppgradert i nyere tid. Det fungerer for den drøye halvtimen inn til Arendal.


Utsikt fra toget

Arendalsbanen går i all hovedsak gjennom skogsterreng men linja følger Nidelva store deler av veien, så du har utsikt til både skogsvann, elver og demninger. En og annen gammel stasjon og holdeplass dukker opp ved jevne mellomrom og av og til stopper også toget og jeg tror det var en som kom på underveis. Liker man å se ut av vinduet så er det en god del å glede seg over.


Arendal stasjon

Den siste delen av turen går i en relativ lang tunnel som går rett inn til Arendal stasjon. Stasjonen ligger nær sentrum, men i en annen dal så skal du til sentrum er det enkleste å gå gjennom tunnelen som fører inn til parkeringsanlegget. Det er ikke helt intuitivt men det er altså helt OK å gå gjennom tunnelen. Da slipper du å måtte gå over haugen. Du er gjennom tunnelen på 5 minutter.

Mer om: tog i Norge - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM

Annonse


SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:



Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:



ERDETMULIG.NO: