En test av Tågåkeriet på 1. klasse - reisemedtog.no


En test av Tågåkeriet på 1. klasse

03.02.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

For noen måneder siden testet jeg to forskjellige selskaper mellom Karlstad og Stockholm. Først dro jeg på SJ X 2000, som du kan lese om her. Tilbaketuren foregikk med Tågåkeriet i Bergslagen og turen var overraskende komfortabel.


Tågab på Stockholm Central

Tågåkeriet i Bergslagen, som stort sett kalles Tågab, er et spesielt selskap som kjører noen få persontog med gammelt materiell. De mest kjente rutene er Falun til Gøteborg via Karlstad og Stockholm til Gøteborg via Karlstad. I begge tilfeller så kjører de andre veier enn SJ og gir dermed nye direkte forbindelser. Men, i vinter er det bare en eller to avganger i uka så du skal nærmest ha flaks for å finne et slikt tog.


Stockholm Central

Men, i oktober i fjor var det også et ettermiddagstog mellom Stockholm og Karlstad i regi av Tågab og det var dette toget jeg siktet meg inn på. For meg virker det som om Tågab komplimenterte tilbudet fra SJ. I desember økte som kjent SJ tilbudet til Oslo noe som gjorde at også Karlstad fikk flere togavganger. Så, jeg kan ikke love at du kan ta akkurat dette toget, men opplevelsen av å kjøre med Tågab skulle være den samme. Jeg tror de fleste vil oppfatte reisen som litt nostalgisk.


Stockholm Central

Jeg hadde kjøpt en tre måneders Interrail billett på første klasse og hadde noen få dager igjen på denne turen. Faktisk ble turen med Tågab foretatt på den absolutt siste gyldighetsdatoen for billetten. En fordel med 1. klasse billett er tilgang til loungen på Stockholm Central, som drives av SJ. Det var ingen som spurte om jeg skulle med SJ-tog den dagen, og siden det er så tett samarbeid med Tågab hadde jeg ikke spesielt dårlig samvittighet over å slappe av i loungen.


Tågab på Stockholm Central

Stockholm Central er en flott stasjon og loungen er i annen etasje i hovedhallen, med til dels svært god utsikt over det som foregår på stasjonen. Her finner man ellers et godt utvalg av butikker og serveringssteder. Man finner enda større tilbud i underetasjen som går under alle sporene i den ene retningen. I den andre retningen finner man den relativt nye lokaltogstasjonen og byens viktigste tbanestasjon, T-centralen. Det er vesentlig mer trafikk her nede enn det er i hovedhallen.


Lokomotivet fra Tågab

Som nevnt før kjører Tågab med gammelt materiell og det var derfor ingen stor overraskelse at det rullet inn et lokomotiv med vogner fra det jeg tror er 60-tallet inn på plattformen noen minutter før avgang. Jeg er ikke sikker på om det var nødvendig men jeg kjøpte en setereservasjon til min Interrail billett. Den kostet 50 kroner og må bestilles hos SJ: SJ.SE Tågab har ikke noe eget billettsalg. Men, de har en egen avdeling for de som vil reise på første klasse.


1. klasse på Tågab

Første klasse er også det en gammel vogn, men det er bare tre seter i bredden og det var overraskende komfortabelt. Jeg hadde reservert et sete for meg selv, men det var såpass få ombord at jeg etter kort tid inntok en fire seter med bord, som er litt luksus. Det er forskjellige typer vogner på toget. Noen vogner har åpen løsning som vi er vant til i Norge. Det er også noen vogner med kupèer som kan brukes av grupper. I noen tilfeller kan du også få en kupe helt for deg selv. Det var i hvert fall tomt i den jeg tok bilde av.


En kupè på Tågab

Togturen tar litt lenger tid enn med SJ X 2000, men tidsbruken er omtrent den samme som med SJs Intercity-tog. Det er en enkel cafè ombord eller kiosk er vel et bedre uttrykk. Men, det er ganske vanlig i Sverige at det er mulig å få kjøpt fika, eller kaffe og kanelbulle for å være mer konkret. Jeg husker ikke prisen, men den var neppe spesielt høy. Forøvrig sier jeg ikke så mye om utsikten, ettersom jeg har snakket om den før.


Kiosk ombord selger kaffe og kanelbulle

Hva er så min konklusjon? Ironisk nok var jeg mer fornøyd med Tågab enn jeg var med SJ denne gangen. Nå skal det sies at det nok har mest med forventninger å gjøre. SJ X 2000 er jo helt klart bedre tog enn de gamle vognene Tågab kjører med. Men, i dette tilfelle så levde ikke SJ opp til forventningene, mens Tågab egentlig var litt bedre enn jeg hadde regnet med. Det jeg dog ikke helt skjønner er poenget med dette togselskapet når de bare har noen få ukentlige avganger.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: