Szczecin, stasjon som ikke helt fungerer - reisemedtog.no


Szczecin, stasjon som ikke helt fungerer

25.08.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Szczecin har, som mange andre polske storbyer, pusset opp sin hovedstasjon, Glowny. I motsetning til andre større byer virker oppgraderingen ganske halvveis og ikke spesielt vellykket.


Hovedinngangen, nå nesten avstengt på grunn av arbeider med trikken

Szczecin ligger nordvest i Polen, få kilometer fra grensa til Tyskland og har rundt 400 000 innbyggere. Dette er med andre ord en ganske stor by, selv i polsk målestokk, men jernbanemessig virker byen litt glemt. Det er nå 15 år siden jeg var i Szczecin for første gang og husker godt datidens togstasjon, en ganske kaotisk stasjon godt plantet i den kalde krigen. Jeg var derfor optimistisk når jeg hørte at Szczecin skulle få en ny stasjon.


Billettkontoret

La oss ta det positive først. Det er nå større plass og det er forbedringer når det gjelder å komme fram til plattformene. Det virker som de har gjenbrukt deler av den gamle stasjonen, men akkurat hva som er nytt og hva som er pusset opp klarer jeg ikke lenger å se. Det er flere bilettluker og det er en hel etasje ekstra med diverse butikker og spisesteder. Men, man har unngått å gjøre stasjonen om til et kjøpesenter.


Szcecin Glowny

Akkurat det er de nemlig eksperter på i Polen. Den gamle ærverdige hovedstasjonen i Krakow er for eksempel ikke lenger i bruk som togstasjonen, men hele stasjonen er flyttet noen hundre meter og du må gjennom det travle kjøpesenteret Krakowska for å nå togene. Det er lignende forhold i byer som Poznan, Katowice og Warszawa, men når sant skal sies kan man gå inn sideveier på disse stasjonene og sånn sett unngå å krange med handlende kunder.


Selvsagt virket ingen av rulletrappene ingen av gangene jeg var innom

Wroclaw er det store unntaket, der har de pusset opp den gamle stasjonen og satt den tilbake i historisk stil. Dessverre var det ikke mye historie over den gamle utgaven av Szczecin Glowny, som antagelig ble oppført i all hast etter andre verdenskrig og kanskje pusset litt på under den kalde krigen. Det er derfor hverken en historisk bygning eller et kjøpesenter som møter deg på dagens togstasjon i Szczecin. Så, hva er det?


Utsikt over Oder fra annen etasje

Det har blitt en slags suppe som ikke fungerer helt. Joda, togene går og du får kjøpt billett og en matbit til toget. Men, det er svært lite som gjør at du vil sette deg ned og vente på Szczecin Glowny, selv i den nye varianten. Deler av stasjonen fremstår som folketom og nærmest som en spøkelses-stasjon. Det er nemlig mange ledige lokaler som kunne vært brukt til butikker eller serveringssteder. Det er noen, men når man tenker på at byen er bare litt mindre enn Oslo er det latterlig lite tilbud.


KFC, den viktigste grunnen til å gå hit hvis du ikke skal ta tog.

Det er en kiosk eller kanskje to, en KFC-restaurant, en kaffebar og et par ting til. Det er det, liksom. Det meste ligger i andre etasje som man må opp til for å komme til de aller fleste togene om ikke alle. Jeg tror ikke perrongen nærmest stasjonsbygningen faktisk brukes. Da er det jo svært ille at ingen av rulletrappene fungerer! Det er svært langt å gå opp til overgangen og heldigvis virker fortsatt heisen. Men, en positiv ting, fra annen etasje har man god utsikt over elva Oder og deler av byen.


Et lokaltog på plattform 3 til venstre, helt til høyre i bildet ser du såvidt plattform 4

Det er ikke bare rulletrapper ute av drift som kan gjøre det vanskelig å komme til toget. Du bør også være klar over at Plattform 4 ligger flere minutters gange fra billettkontoret. Nå er det bygd en gang du kan gå i, men før måtte du ned på plattform 3 først for så og gå over sporene til plattform 4. Og det er selvsagt der de plasserer togene som kommer til og fra Tyskland. Det går tog annenhver time til Lübeck, og cirka annenhver time til Angermünde, der man kan bytte til Berlin. Noen ganger går disse togene direkte til Berlin.


Gatemaleri på utgangen fra annen etasje.

Innenriks er det langdistansetog til mange polske byer, særlig Poznan. Noen tog går til Warsawa og andre tog går til Wroclaw og Krakow. På den nordilige hovedlinja går det IC-tog til Gdansk og videre til Olztyn og Bialystok. Lokalt går det mange tog til byer som Swinouscje, Kolobrzeg, Kostrzyn og Krysz og noen færre til Pila via Walcz. Det er egne billettluker for lokale tog og for langdistanse-tog som drives av PKP. Togtidene har ikke noe fast mønster, men du kommer deg stort sett greit rundt med tog i Polen.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Polen

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: