Togtur i England: Cotswolds Line - reisemedtog.no



Togtur i England: Cotswolds Line

22.05.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Selv om tognettet er mye mindre enn det en gang var er det fortsatt tog nesten overalt i England. En av linjene det nå satses på er Cotswolds Line, mellom Oxford og Hereford.

Det kanskje mest spesielle er at den lokale togoperatøren GWR kjører veldig lange tog, til tider nesten absurde lange tog i forhold til kundegrunnlaget. Cotswolds er nemlig full av pittoreske småbyer så det er ikke så mange som bor her, men er du turist er linja svært nyttig.

Grunnen til at det kjøres så lange tog er at de fleste togene starter i London, på Paddington Station. Deretter er det stopp på Slough, som et av få ekspresstog, før man ankommer Reading og litt senere Oxford. Langt de fleste passasjerene skal til og fra de to sistnevnte stasjonene, men dette toget med ti vogner fortsetter fra Oxford og vestover til Worcester og Hereford via Moreton-In-Marsh, hvor jeg tilbragte to netter, for å utforske området litt nærmere.

Jeg kjøpte en førsteklasses billett helt fra Stansted Airport til Moreton, som inkluderte undergrunnen i London, til 50 pund. Man kan godt si at det ikke er så billig, men togbilletten fra flyplassen til London kommer alene på 19 pund i andre klasse. Da skal man altså gjennom London og så nærmere 2 timer videre vestover. På GWR får man både mat og drikke inkludert på første klasse, så tar du en sandwich, kaffe og juice har du tjent inn forskjellen fra første til andre klasse.

På veien videre fra Moreton til Hereford var det helt meningsløst å kjøpe første klasse, fordi billetten i andre klasse kostet 19 pund og første klasse kostet 90 pund. Dette til tross for at det var bare en håndfull personer i hver vogn og hadde jeg fått første klasse for 10 pund ekstra så hadde jeg slått til, men nå kjørte toget altså med ingen passasjerer i første klasse fordi de priset seg helt ut, snodige greier. Men jeg hadde jo en halv vogn for meg selv i andre klasse, så jeg var mer enn fornøyd.

Det er generellt landsbruksområde du kjører gjennom med Cotswolds Line, men ser du nærmere etter er det mange fine landsbyer i nærheten og for toginteresserte er det mye å feste øynene ved. Blant annet finner man flere gamle signaler og signalbokser. Dette er gjerne blitt fjernet på andre hovedlinjer, men denne strekningen var lenge nedleggingstruet og man fjernet det ene sporet og det er først de siste 10 årene at det igjen er satset på linja, som nå i all hovedsak har dobbeltspor igjen. Stasjonene er små og til tider elegante, selv om stasjonen i Moreton-In-Marsh ikke var åpent en eneste av de tre gangene jeg var innom på mitt besøk. Dette er forøvrig stasjonen du skal gå av på for å besøke de kjente og pene småbyene Bourton-On-The-Water og Lower Slaughter.

Når man nærmer seg Worcester skjer det noe, like før byen kjører vårt tog over hovedlinja mellom Birmingham og Bristol. Her bygges det en ny Parkway-stasjon, som blant annet vil gjøre det enklere å bytte mellom disse to linjene, i dag må man inn til Worcester for å bytte. I denne byen er det to stasjoner og toget kjører på en viadukt gjennom sentrum så du får en ganske godt inntrykk av byen. Det skal dog sies at jeg ikke ble sittende med følelsen av at dette er en by jeg må besøke en dag, men man bør kanskje ikke dømme en by ut fra det man ser fra et togvindu.

Togene går stort sett hver time til Worcester evt. til Great Malvern. Det er bare noen få som fortsetter helt til Hereford og grunnen er at man her fortsatt bare et spor. Det fører til at vårt tog først ble stående 15 minutter og vente på et kryssende tog, før vi igjen ventet 15 minutter på neste stasjon, uten at det kom noe tog imot. Så litt merkelig og særdeles tidskrevende måte å kjøre tog på, for de 15-20 som fortsatt var med toget med plass til rundt 700 passasjerer. Jeg stusser alltid over det der, fordi på toget videre fra Hereford var det 200 passasjerer ombord men det var plass til bare 160, kunne man ikke fordele kapasisiteten litt bedre?

Hereford er en viktig stasjon for en linje som går fra sør til nord i Wales, selv om byen i seg selv ligger i England. Det går tog minst en gang i timen til Cardiff og minst en gang i timen til Shrewsbury, der noen fortsetter til Holyhead og andre til Manchester. Det går også tog hver time til Birmingham og det var et av disse vi måtte vente på. Det går tog cirka fire ganger om dagen helt til London Paddington.

Mer om: tog i Storbritannia - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK







TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden


Anbefalt: Tips, Interrail 2019!






Nyheter: ARKIVET