Plzen, en av de mest elegante stasjonene i Tsjekkia - reisemedtog.no



Plzen, en elegant stasjon i Tsjekkia

09.08.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Mange togstasjoner i Tsjekkia minner mest om levende musèer fra kommunist-tiden men heldigvis har landet bevart noen av de gamle perlene. Hovedstasjonen i Plzen (Pilsen) må være en av de mest elegante i landet.

Fronten på Plzen hl.n.

Plzen hlavni nadrazi, hl.n., er et viktig knutepunkt på jernbanenettet i Tsjekkia og den største stasjonen i den vestre delen av landet i tillegg til å betjene en by med rundt 100 000 mennesker som er en turistdestinasjon i seg selv. Da er det ikke så rart at dette er en travel stasjon med forbindelser i mange retninger. Likevel er det flotte stasjonsbygget godt bevart og pusset opp.

Ventegallen

Den stasjonen du ser i dag er opprinnelig fra 1907, den er bygget i art nouveau-stil av arktitekten Rudolf Stech. Den ble delvis ødelagt under andre verdenskrig men gjenoppbygd etter på i den opprinnelige stilen. Bygningen er nå fredet, men er fortsatt i all høyeste grad en aktiv jernbanestasjon. Stasjonen ligger sentralt bare en ti minutters spasertur til hovedtorget i byen, og bare få kvartaler unna byens kjente ølbryggeri.

Plzen hl.n.

Den imponerende fasaden på Plzen hl.n. ligger mellom to jernbanebruer som tar trafikken henholdvis vestover og nordover. Dette er fortsatt hovedinngangen selv om det i nyere tid er laget flere innganger, blant annet til en ny buss-stasjon som ligger vegg i vegg. På plassen foran hovedinngangen finner du flere butikker og spisesteder.

Går du inn i bygningen blir du møtt av en katedral-lignende velkomsthall, med enorme trapper opp til plattformene. Det er når man ser slikt man forstår hvor viktig jernbanen var for over hundre år siden. I velkomsthallen er det flere billettluker både til venstre og høyre og enda flere butikker og spisesteder.

Minnesmerke over de falne under andre verdenskrig

Går du opp i andre etasje kommer du til en annen hall, som ikke er like pent pusset opp og fremstår som litt sliten og livløs. Men her finner du både en cafè med utsikt over velkomsthallen og en bar som har uteservering ut mot togtrafikken. I tillegg finner du her også et minnesmerke over jernbanearbeidere som mistet livet under andre verdenskrig.

Regiontog

På dette hovednivået finner du flere plattformer, der noen er gjennomgående. Det er dog flere plattformer som du kun kommer til gjennom underganger og de er det enkel tilgang til fra velkomsthallen. Det er ikke så mange år siden du måtte gå over sporene for å komme til de ytre plattformene her, men nå er sikkerheten i høysetet og det er rulletrapper og heiser til alle plattformer.

Tog sett fra plassen foran hovedinngangen

Plzen har både lokaltog og ekspresstog, til og med internasjonale avganger. Toget mellom München og Praha passerer Plzen annenhver time nå i sommer og går noe sjeldnere utover høsten. Ellers går det SuperPendolino noen ganger i døgnet til Praha som gjerne starter i Cheb. Disse kjører non stop til Praha. Det går også regiontog som stopper på flere stasjoner til Praha en gang i timen. Den strekningen er nylig oppgradert og det går raskt, men når en ny tunnel står ferdig er Praha bare en time unna.

Regiontogi

Ellers går det lokaltog og regiontog i alle retninger, i de fleste tilfeller annenhver time eller oftere. Ganske nyttig er regiontog til Ceske Budejovice, som fortsetter til Jihlava og Brno. Det er også forbindelser til Zelezna Ruda-Alzbetin som ligger nøyaktig på grensen til Tyskland og det er akkurat samme stasjon som blir kalt Bayerisch Eisenstein. Det går også lokaltog til Most, som ikke kjøres av CD, i tillegg til flere avganger til Cheb og andre regionale destinasjoner.

OVERNATTING: For hoteller i Plzen: SE OG BESTILL HER via Booking.com

Mer om: tog i Tsjekkia - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:







TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet






ERDETMULIG.NO: