Togtur i Polen: Grudziadz - Gdansk, Nærkontakt med Polen - reisemedtog.no



Grudziadz - Gdansk, Nærkontakt med Polen

- 25.03.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

NB: Dette innlegget ble opprinnelig publisert på Reisebloggen Ja, det er mulig i november 2017

En togtur mellom Grudziadz og Gdansk er en svært polsk opplevelse både når det gjelder togdriften og landskapet man passerer. Her får man oppleve både natur og menneskeskapte attraksjoner og blir vitne til en veldig polsk måte å kjøre tog på.


Informasjonstavle på Grudziadz stasjon

Denne turen startet for min del på stasjonen i Grudziadz, som er en forfallen og sliten bygning fra kommunist-tiden. Men, den gir deg et godt inntrykk av hvordan det så ut i Polen før muren falt. Det går bare lokaltog til Grudziadz, selv om det er en by med rundt 100 000 mennesker. Stasjonsbygingen har en følelse av å være forlatt, men er i høyeste grad i operativ tilstand.


Toget til Gdansk klar til avgang i Grudziadz

Selv om bygningen sårt trenger en oppgradering har man faktisk allerede modernisert plattformene i Grudziadz og det togsettet jeg satt i var garantert ikke fra kommunistenes dager. Det vittige var den litt merkelige sammensetningen av vogner, der den ene delen av toget var rimelig nytt fra det siste året, mens den andre delen tydelig var mye eldre. De to delene passet ikke sammen så det var ikke mulig å bevege seg mellom vognene. Litt kjedelig for konduktøren som bare kan være i en del av gangen.


Utsikt fra vinduet

Jeg satte meg selvsagt i den nye delen som til og med hadde air condition og ikke minst behagelige seter. Stadig flere togsett blir skiftet ut i Polen, men det er fortsatt mange gamle togsett i drift, særlig på sidebaner. Mitt tog forlot stasjonen helt presis, men i løpet av turen til Gdansk var vi 15 minutter forsinket. Det er helt normalt i Polen og blir vel knapt nok regnet som en forsinkelse.


Utsikt fra vinduet

Landskapsmessig har denne turen litt av hvert å by på, selv om det kanskje ikke er det mest spektakulære området av Europa. Toget gikk lenge gjennom skogsområder og med høsten i full anmarsj var det flotte farger å se på. Skogen ble av og til avløst av jordbruksområder der man tydelig kunne se grupper av rådyr i det fjerne. Det er mange innsjøer i dette området og i tillegg er polakkene opptatt av vannreservoarer som gjerne har et parkområde rundt seg, så man får et variert innblikk i polsk landskap.


Utsikt fra vinduet

Det er to store høydepunkter på denne turen og det største er nok det gedigne slottet i Malbork, der toget passerer bare få meter fra den gamle slottsmuren. Irriterende nok begynte det å hølje ned akkurat i det vi kom til Malbork, så noe spesiellt godt bilde fikk jeg ikke tatt, men det var likevel et imponerende syn. Det andre høydepunktet kommer få minutter senere når toget passerer elva Wisla, som på dette punktet er enormt svær og bare få kilometer før vannet fosser ut i Østersjøen.


Utsikt fra vinduet

Men, denne turen er full av små detaljer, særlig for en som er interessert i tog. Man stopper på en rekke stasjoner, der noen er pusset opp mens andre ikke har sett en malerkost siden 1960 og den tid. I tillegg kommer mange gamle vanntårn som fortsatt står. Det var her man forsynte damptog med vann og det er faktisk ikke så lenge siden damptog var normen i denne delen av Polen. Ikke minst får man se et variert utvalg av togsett i alle aldre, både i drift og stablet på stasjoner når det ikke lenger er i bruk.


Utsikt fra vinduet

Et par ting overrasket meg på turen. Man tror kanskje at det er flatt i denne delen av Polen, men toget gikk overraskende mye opp og ned og i nærheten av Kwidzyn var vi såpass høyt oppe at vi hadde en formidabel utsikt over slettene nedenfor og vi kunne se Wisla i det fjerne. Det andre som overasket meg var at toget etter hvert ble helt fullt, til tross for at det var flere vogner. Det var til og med mange som sto når vi nærmet oss Gdansk.


Utsikt fra vinduet

Det toget jeg tok er den eneste direkte forbindelsen mellom Grudziadz og Gdansk. Det går daglig 9.40 fra Grudziadz og fortsetter til Gdynia. Det går tilbake på ettermiddagen. I tillegg går det noen få daglig tog mellom Grudziadz og Malbork, men neste tog går ikke før kl. 14.40, fra Malbork går det mange tog til Gdansk. Turen tar cirka to timer hvis det mot formodning skulle være i rute. Prisen er ikke noe problem, det koster bare rundt 40 norske kroner for en voksen. NB: Rutetider forandres ofte

Mer om: tog i Polen - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:







TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet






ERDETMULIG.NO: