Bratsbergbanen, sidelinje med høydepunkter - reisemedtog.no



Lokaltog i Telemark med godbiter

23.05.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Bratsbergbanen er noe for seg selv, der et gammelt togsett trafikkerer strekningen mellom Notodden og Porsgrunn med som oftest bare en håndfull mennesker ombord. Men, turen har sine høydepunkter og i disse dager er det en livlinje for de som ikke har bil.


Utsikt fra togvinduet, i retning Notodden

Bratsbergbanen er en toglinje mellom Notodden og Porsgrunn, begge i det som før var Telemark fylke, nå Vestfold og Telemark. Lenge gikk det også tog nord før Notodden til Tinnoset der man kunne ta jernbaneferje til Mæl før toget gikk videre til Rjukan. I den sørlige enden av banen stopper lokaltoget i Skien og Porsgrunn, som begge har forbindelser til Vestfoldbanen. Underveis stopper toget bare på Nordagutu, der også togene mellom Oslo og Stavanger stopper. Hele turen mellom Notodden og Porsgrunn tar bare en time.


Et togsett som brukes på Bratsbergbanen

Selve togsettet er et av de gamle lokaltogsettene som det var mange av på 90-tallet. På andre strekninger er disse togsettene stort sett forlengst skiftet ut, men på Bratsbergbanen kan man fortsatt oppleve disse ikke helt komfortable togene med kun klappseter. De er åpenbart ikke tilpasset strekningen, for det er ingen grunn til å ha 3 + 2 i bredden og seter tett i tett på en bane der trafikken sjelden er mer enn en håndfull passasjerer. Denne dagen var det faktisk litt flere, noe som skyldes korona-situasjonen. Jeg skal komme tilbake til hvorfor.


Halvparten av setene er sperret av

Nå er annethvert sete sperret av på grunn av smittevern, men som før nevnt er dette ikke noe problem på disse togene. Med tre vogner kan du risikere å få en halv vogn for deg selv. Det er forøvrig normalt ingen konduktør ombord, dette er tog som er enmannsbetjent altså kun med togfører ombord. Det er derfor umulig å få kjøpt billetter ombord, det må kjøpes på den ene automaten på plattformen. Og, akkurat denne dagen var det faktisk billettkontroll så det lønner seg ikke å prøve å snike på dette toget.


Fra togvinduet mellom Notodden og Nordagutu

Hvis du liker å se ut av togvinduet er nok den første delen av turen fra Notodden den beste. Toget går fra Notodden stasjon, som ikke må forveksles med Notodden skyss-stasjon som også har jernbanespor og det er meningen av togene skal inn dit når den strekningen blir elektrifisert. Etter avgang glir toget elegant langs bredden av Heddalsvatnet som blir en del av Norsjø, og da snakker vi om innsjøen i Telemark og ikke havet utenfor Norge. Toget klatrer relativt raskt oppover og det er til dels god utsikt over Notodden by, men etter hvert går toget innover i landet.


Hjuksebø stasjon

Underveis kjører vi forbi både nedbrente stasjonsbygninger og over en imponerende bru over en dyp kløft. Hele tiden går det stadig oppover i en grei hastighet før toget kommer til Hjuksebø stasjon. Her møtes Bratsbergbanen og Sørlandsbanen og lenge måtte togfører eller konduktør ut for å manuellt koble inn på hovedlinja. De to går sammen til Nordagutu 10 minutter lenger sør. Det er det eneste stoppet toget vårt har mellom Notodden og Grenland.


Innkjøringen til Nordagutu stasjon

Nordagutu er en spennende stasjon med mye å se på, både av statuer og utstilte gamle lokomotiv, men det får bli en annen gang. Etter Nordagutu går Sørlandsbanen vestover mot Gvarv og Bø, mens Bratsbergbanen tar av i sørlig retning mot Valebø. Etter enda litt mer stigning med god utsikt kommer vi inn i et område som er full av skog og små vann som til tider er idyllisk. Vi passerer mange gamle stasjoner, som minner om at dette en gang i tiden var en viktig lokal transportåre.


Fra togvinduet mellom Nordagutu og Skien

Som nevnt er det på vanlige dager beskjedent med passasjerer på denne linja, som i første rekke er et tilbud for skoleelever og studenter. Det betyr noen avganger morgen og ettermiddag og noen ytterst få resten av dagen. Men, i disse dager er det flere som bruker toget, fordi ekspressbussene mellom Notodden og Oslo er innstilt, i øyeblikket er det bare en avgang hver vei. Samtidig er det færre tog enn normalt på Sørlandsbanen, så toget til Porsgrunn blir en nødløsning for de som skal i retning Drammen og Oslo.


Skien stasjon

Den siste delen av reisen går gjennom tett bebygde Grenland der toget først stopper på Skien stasjon, som også kalles Skien N, for Nye, ettersom Skien en gang i tiden også hadde en stasjon ved Rådhusplassen. Skien N er fortsatt en relativt pen bygning, mens endestasjonen Porsgrunn kun har en moderne og kjedelig bygning. Skien N ligger en drøy kilomter fra sentrum, mens Porsgrunn stasjon er mer sentralt plassert. En togtur fra Notodden til Porsgrunn/Skien koster 104 kroner en vei og det er ingen minipris tilgjengelig siden dette er et helt eget takstsystem. For de som er spesiellt toginteresserte så er strekningen mellom Skien og Porsgrunn nå en av landets travleste enkeltspor, med både tog for Vestfoldbanen og tog for Bratsbergbanen.

Mer om: tog i Norge - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:







COVID-19

På grunn av korona-pandemien har UD sendt ut reiseråd der de anbefaler å ikke reise til enkelte land. Disse rådene forandrer seg raskt. I tillegg er det mange tog som ikke går.

TA TOGET I:

Om denne siden


Info: Veterantog i Norge - 2020






ERDETMULIG.NO: