Lav punktlighet på togene i august



Lav punktlighet på togene i august

- Skrevet 10.09.2019 av Kyrre Dahl

Lynnedslag og signalfeil fikk store konsekvenser, og persontogtrafikken på de fleste linjene har derfor hatt lav punktlighet i august.


Oslo S mot Barcode - Foto: BaneNor

Punktligheten i august har vært lavest på Østfoldbanen, som i august endte på 69,5 prosent. På grunn av en signalfeil som tok lang tid å rette hadde var det enkeltsporet drift i over tre uker. Dette førte til forsinkelser og innstilte tog. Feilen ble funnet og utbedret natt til 30. august og togene går nå som normalt igjen.

– Jeg er veldig glad for at vi fant feilen, slik at togene kan gå som normalt på Østfoldbanen. Det ble jobbet hardt og kontinuerlig for å få løst dette, men vi beklager selvsagt overfor passasjerene som ble rammet. Nå må vi jobbe videre med å se på hvordan vi kan forhindre at dette skjer igjen, sa Gorm Frimannslund, konsernsjef i Bane NOR i forbindelse med at feilen var funnet.

I tillegg til signalfeilen førte uværet som herjet Sør-Norge torsdag 29. august, til lynnedslag flere steder, både på Østfoldbanen og andre banestrekninger. Signalfeil og feil på fjernstyringen var bare noen av utfordringene som oppsto i uværet.

- Når det kommer flere tusen lynnedslag i løpet av noen få timer er det dessverre slik at det kan slå ut komponenter på jernbanen. Vi jobber gjennom hele året med å vedlikeholde og fornye anleggene våre slik at de blir mindre utsatte, men som uværsdagene har vist oss, er vi sårbare når været blir så ekstremt som det, sier direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR, Victor Hansen.

Det er likevel noen lyspunkter i statistikken. Lokaltogene i Bergen og Saltenpendelen er godt innenfor punktlighetsmålene. Det samme er lokaltogene i Oslo-området, på Drammenbanen og på Hovedbanen utenom rushtid. I tillegg har togreisende på Gjøvikbanen hatt en svært god august måned, med en årets beste punktlighet på hele 94,5 prosent.

- Vi er veldig glade for at de som har reist via Gjøvikbanen i august har fått det produktet de skal ha. Vi må faktisk helt tilbake til 2017 for å finne tilsvarende gode tall for den strekningen. Nå gjelder det å holde trykket oppe. Det må bli bedre resultater på de andre banestrekningene også, sier Hansen.

Kilde: BaneNor - LES FLERE: TOGNYHETER

Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM



 
 





TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet