Stor kontrakt signert på Vestfoldbanen



Stor kontrakt signert på Vestfoldbanen

- Skrevet 08.11.2019 av Kyrre Dahl

Bane NOR har signert kontrakt for jernbanetekniske arbeider for InterCity-prosjektet Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker, med Arbeidsfellesskapet NRC Anlegg AS og NRC Bane AS.


Gorm Frimannslund og Hans Olav Storkås. (Foto: Olav Nordli / Bane Nor)

Bane NOR skal bygge 13,6 km nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen mellom Nykirke sør for Holmestrand og Barkåker nord for Tønsberg. Sammen med etableringen av nytt dobbeltspor mellom Drammen og Kobbervikdalen, innebærer dette at det blir dobbeltspor hele veien fra Oslo til Tønsberg når prosjektene står ferdige, etter planen i 2024.

Kontrakten med en verdi på 793 MNOK er en totalentreprise som omfatter alle jernbanetekniske arbeider for det nye dobbeltsporet, med unntak av signalarbeider.

– Dette er den fjerde store kontrakten vi signerer i løpet av kort tid for utbygging av to nye dobbeltsporstrekninger på Vestfoldbanen, sier konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund.

– Når de nye strekningene åpner for trafikk i slutten av 2024, blir det mulig å kjøre to tog i timen hver vei mellom Oslo og Tønsberg. Det vil gi de reisende på Vestfoldbanen en bedre og mer effektiv hverdag, sier Frimannslund.

– Vi ser fram til å bidra til byggingen av ny bærekraftig infrastruktur mellom Nykirke og Barkåker, sier Hans Olav Storkås administrerende direktør i NRC Norge AS

I Polen er man ferdig med arbeider mellom Katowice og Krakow og Intercity-trafikken mellom de to store byene vil komme i gang igjen. Her er ikke tabellen helt ferdig, men det skal være snakk om 8 avganger med ekspresstog daglig som skal bruke under halvannen time.

NRC planlegger å starte prosjekteringsarbeidet i fjerde kvartal 2019. Oppstart på utbygging er forventet i 2022 med sluttføring i 2024.

Kilde: Bane Nor - LES FLERE: TOGNYHETER

Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM



 
 





TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet