Mer forsinkelser og kostnader for Crossrail



Mer forsinkelser og kostnader for Crossrail

- Skrevet 13.11.2019 av Kyrre Dahl

Crossrail er blitt en flau hodepine for britene. Den nye linja under London skulle åpnet i fjor, men nå er åpningen utsatt til 2021 og kostnadene fortsetter å øke.


Et togsett til Crossrail FOTO: Kyrre Dahl

Dette var det store prestisjeprosjektet som skulle forandre London, med en toglinje under bakken gjennom London sentrum og tog videre langt ut i forstedene både vestover og østover fra britenes hovedstad. I stedet har prosjektet blitt en Pr-katastrofe, med stadig utsatte åpningsdatoer og kostnader som løper løpsk.

Ifølge Railnews.co.uk har de beregnede kostnadene økt med 650 millioner pund bare i løpet av de siste dagene og den totale regningen for Crossrail kommer til å ende på over 18 milliarder pund, eller rundt 200 milliarder norske kroner. Det var opprinnelig budsjettert til å koste 14,8 milliarder pund. På toppen av dette kommer tapte inntekter fordi togene fortsatt står stille.

For få uker siden ble det varslet at Crossrail ville åpne en gang mellom oktober 2020 og mars 2021. Allerede denne uka ble 2020 strøket og de ansvarlige sier nå at togstrekningen vil åpne så fort som mulig i 2021, uten noe nærmere dato. Når Crossrail endelig åpner vil den få betegnelsen Elizabeth Line, etter dronning Elizabeth.

Planen er at Elizabeth Line skal gå gjennom en nybygget tunnel under London sentrum fra Paddington til Liverpool Street via Tottenham Court Road. Det har i mange år pågått store arbeider langs hele strekningen og selve jernbanelinja er nå ferdig og testkjøringen er i gang. Likevel er det mye arbeider som gjenstår og det er godt mulig at ikke alle stasjonene er klare til å åpnes i 2021, melder railnews.co.uk.

Utenom sentrumstunnelen vil Elizabeth Line benytte eksisterende togstrekninger til Reading, Heathrow Airport i vest og til Shenfield i øst. Allerede før tunnelen åpner vil man introdusere et S-bane-lignende tilbud på disse ytre strekningene. Det bygges en ny tunnel fra Liverpool street til Abbey Wood via Canary Wharf. Samlet vil det gå 20 til 30 tog pr. time i hver retning gjennom tunnelen når den en gang åpner.

Kilde: Rail News - LES FLERE: TOGNYHETER

Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM



 
 





TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalt: Tips for Interrail 2019!


Info: Hvordan ta tog til Utlandet