07.05.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Noen ganger får man mulighet til å kjøre tog på en strekning som ellers ikke brukes av passasjertog. Det skjedde meg nylig på vei mellom Rzeszow og Krakow i Polen.
Det var nemlig stengt mellom hovedstasjonen i Krakow, Glowny og den nest viktigste stasjonen i byen, Plaszow. Dermed måtte toget kjøre en omvei via Nowa Huta på en linje som ellers kun brukes av godstog. Denne strekningen er ikke spesiellt pen, men har interesse av andre årsaker. Det skal jeg komme tilbake til.
Turen startet på Rzeszow Glowny, hovedstasjonen i denne middels store byen helt sørøst i Polen, ikke så veldig langt fra Ukraina. Linja mellom Krakow og Rzeszow er blitt oppgradert i løpet av de siste årene, forrige gang jeg tok turen brukte toget over 4 timer, nå tar det bare halvannen time med de kjappeste togene.
Stasjonen i Rzeszow har ikke fått den samme oppgraderingen og fremstår som en sliten og gammeldags stasjon, som mange andre man finner i Polen. Men, ser man litt etter finner man noen spennende detaljer som store veggmalerier i hovedhallen og utenfor er det både et minnesmerke for Solidariet-bevegelsen og den nærmest obligatoriske religiøse statuen.
Jeg hadde bestilt en billett på første klasse på dette intercity-toget som kom fra Przemysl og skulle videre til Wroclaw og Szczecin. Det var ikke så mye folk på toget selv om det var en søndag og jeg fikk en hel kupè for meg selv. Billetten kostet godt under 100 norske kroner. Disse vognene er fra 90-tallet og har Air Condition, så de er sånn passe komfortable, og særlig når man får kupèen for seg selv. Det er mange av disse togsettene i Polen og de blir nok værende en stund. Det kommer stadig nye tog, men Polen har mange enda eldre tog som må skiftes ut først.
Det er relativt flatt i denne delen av Polen og ikke så veldig mye å se på av interesse ut av vinduet, hvis man da ikke er interessert i åkre og relativt slitne bygninger. Det er en del små og litt større byer underveis, hvorav Tarnow er den eneste som kan være av interesse for turister. De kaller seg gjerne lille Krakow, det sier jo litt om ambisjonene. Fra toget ser du bare antydninger til at Tarnow har en fin togstasjon.
Mellom Tarnow og Krakow tar vi av fra hovedlinja på grunn av den før nevnte omkjøringen. Det fører til at toget bruker 20 minutter ekstra på turen, men på den annen side får man altså se en togstrekning som man ellers aldri får mulighet til å se. Toget må kjøre gjennom Nowa Huta, som er et enormt industriområde og vi kjører kilometer etter kilometer gjennom enorme godsbanegårder. Nowa Huta i seg selv betyr nytt stålverk og ble oppført etter andre verdenskrig. I tillegg til et enormt stålverk bygde man opp en hel by som beskrives som den ideelle kommunistbyen. Det er i dag en bydel i Krakow.
Fra toget var det ikke mulig å se noe til bebyggelsen, faktisk så vi ikke noe til stålverket heller, så mye skinnegang er det her. Men, det var likevel imponerende å se det som må være en av verdens største godsbanegårder. Den er fortsatt i drift så det var mye tog som var ute og kjørte og enda flere som var parkert. Den øvrige delen av strekningen gikk gjennom flatt jordbrukslandskap, men det var også god utsikt da vi måtte over elva Wisla.
Nå er det slik at du neppe trenger å kjøre denne strekningen hvis du skal ta toget mellom Krakow og Rzeszow. Det går intercity eller TLK-tog omtrent hver time og som sagt tar de fleste godt under to timer når den vanlige linja er åpen. Det er bare EIP-toget som bruker halvannen time, men det koster ekstra. Fra Krakow er det gode togforbindelser til de fleste byer i Polen og det går lokaltog til flyplassen, med ganske gode flyforbindelser til Norge, både med Ryanair og Norwegian.
Mer om: tog i Polen - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK